Sätta ihop hund och katter?
Sitter med en vild 8månaders schäfer här hemma just nu på prov. Men katterna vill inte hälsa och vänja sig vid den. Ibland skiter de i varandra och kollar ens inte, annars är det fräsningar hela tiden men inget slagsmål. De vänjer ju sig med tiden men känns ju.. inte så kul för hunden att höra detta hela tiden.
Sä hjälp, tips hur man får ihop dem?!
Hur länge har du haft hunden? De pratar ju inte riktigt samma språk så det är klart att det kan ta tid. Vad som är viktigt är i alla fall att hunden aldrig får jaga katterna för då blir det nog aldrig riktigt bra. Mina katter har vant sig vid en kompis hund, det tog lite tid men det gick. Hur man praktiskt bör göra vet jag dock inte.
Sen igår, känns lättare idag så tror de kommer lösa sig med tiden.
Hon jagar då hon får för sig att de vill leka när de springer.
Ge det tid..
Herregud ett dygn är ingen tid, om en månad eller två borde dom börjat slappna av.
Tog flera dygn innan mina katter vågade gå runt och röra sig i lägenheten, fortfrandes 2-3 månader senare rör dom sig inte helt obehindrat än.
Jo om fallet var så enkelt :/ får bara ha henne över helgen och sen ska vi ha bestämt oss om vi skulle köpa henne. Hon är jättesnäll och så
*slickslick på tagentbordet från henne*
Jo dem lär vänja sig. Vi har aldrig haft några problem här hemma även om han ibland jagar dem men dem bryr sig inte så mycket dem är ju vana. Vissa av dem tar dock lite omvägar runt honom eftersom han inte riktigt tycker om katterna som älskar hans matte. Men det funkar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
ge tid säger jag med. Så länge katten har något eget det kan vara liten toalett i fred så har den en tillflykt här är katten som är lite påsig ibland o vill leka mycket men nu säger våran hund ifrån när hon vill sova. Annars leker dom gärna på katt o hundvis :)
Hos oss har det alltid funkat fint med katt och hund. Vi hade först en schäfer och sen en liten terrier. Katterna lärde sig fort att sitta still och INTE springa iväg om hunden kom emot dom och var busig. Sprang dom istället tog hunden det som en lekinvit. Ibland ville dock katterna busa med vovven och det blev ett himla springande och en massa busbrottning :-) Så dina katter vänjer sig säkert. Sedan är det väl olika hur goda vänner de faktiskt blir. Se bara till att katterna har någon fredad plats att vara på.
Det blir inget med denna hunden, den ser allt som ett lekobjekt. Även alla katter. De vågar inte gå ner och äta, gå på toa, vara någonstans i huset mer än mammas rum. Så att hon var van vid katter måste vart påhitt. Hon attackerar katter ute som inne. Hon bet/nafsade väldigt hårt min hona igår så hon skrek till och vill inte alls va med hunden nu. Hon är lixom 8månader och har skitmånga fasoner för sig, rädd att hon inte är uppfostrad sen början. Vi satsar på en riktig valp istället, från leveransdatumet. Då de är mer jämnstora och då känner nog sig katterna inte så hotade när den växer, och de vågar nog komma fram och kolla på den. sen lär sig hunden lättare kattens varning. men somsagt, att "ge de tid" är inte lätt när man får låna henne en helg och de sen ska ha besked.

jag tror och är faktiskt ganska övertygad om att det skulle fungera om du bara gav det tid..
jag förstår ditt dilemma men iom att dom har helt olika språ¨k så förstår dom inte signalerna.
men dom kommer så småningom att acceptera varandra..
finns ingenting som säger att en valp på 8 veckor skulle funka bättre.
//Linda
Hon är 8månader, inte veckor. Jag hade gärna gett henne tiden hon behöver. Men ägarna är inte lika med på det
#8 Klar att hunden är leken och vill busa med dina katter. Den är ju bara 8 månader. Då är det ju jättekul att ha någon att busa med, även om det skulle råka vara en totalt ovillig katt. Är hunden inte heller van med katter sedan innan blir det ju lite extra spännande i och med att det är nytt. Då kan den dessutom inte alls signalerna katten skickar ut. Det tog ett tag för våra hundar också att lära sig kommunicera med våra katter. Är då också katterna helt ovana med hundar tar ju det också tid innan dom vänjer sig. Man måste dessutom hjälpa hunden förstå vad den får/inte får, ren och skär uppfostran alltså. Att tro att det skulle fungera efter bara ett par dagar kan man nog glömma. Håller med #9 om att det inte finns nåt som säger att det skulle fungera bättre med en 8-veckors valp, dom har också massa bus i kroppen. Man måste ha massor med tålamod i såna situationer, det är ju också så olika mellan individer hur fort dom blir vänner/kommer överens. Mellan vissa kanske det aldrig blir en riktig vänskap utan mer ett accepterande från bådas håll. Önskar dig i alla fall Lycka Till om ni skaffar en annan hund!

Det är svårt att bestämma sig när man har tidspress på sig.
Det är ju lite dumt för man kan inte räkna med att några djur ska bli bästa kompisar på en helg, oavsett djurslag eller ålder. Då är det nästan ingen idé att testa alls. Det blir ju bara stressande för ens egna djur och djuret på besök.
Ja visst är det. Bad om 2 månader och fick en helg. Menmen, tror i helhet hon passar bättre i en familj utan djur, för hon är verkligen en uppmärksanhets tjej. vi har kommit jättenära så ser verkligen rakt igenom hur mycket hon älskar att få uppmärksamhet hela tiden. Tar jag i mina gerbiler eller råttor så hoppar hon på mig så jag kollar på henne. Hon vill inte åt djuren då. Utan bara få uppmärksamhet. Men hoppas med hela mitt hjärta att hon hamnar i rätt hem!