Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4601 ggr
AnnaMaja0
5

Mager kattunge

Har idag med hjälp och förmedling av ett katthem fått hem en liten kille på 12 veckor. Han är en pigg och framåt krabat, både busig och kelig och mottogs mycket väl av mina övriga katter. Kvinnan som har ägt kattungen och hans bröder samt kattmamman fram tills idag är väl ingen elak människa, men ack så okunnig. Till att börja med är han aldrig avmaskad. Han hade öronen fulla av skabb. Och såklart är han inte heller vaccinerad. Han har dessutom fått både för lite och dålig mat (Friskies adult torrfoder). Jag har idag haft honom till veterinär för genomgång och behandlig av problemen. Han är så smal/mager. Har sedan vi kom hem gett honom Bozita blötmat blandat med rå äggula. Detta äter han med en enorm aptit. Bozita är det som kommer att bli huvudfödan, och ibland lite rå köttfärs och nån liten bit rått kött. Min fråga är nu vad mer jag skulle kunna ge honom för att hjälpa honom gå upp i vikt? Några tips?

[Anunnaki]
1

Jag tycker att det som du nu ger kattungen är nästan så bra som det kan bli. Kanske någon matsked med laktosfri vispgrädde från kor skulle höja energitätheten vilket du ju vill.

Jag blir glad varje gång jag ser/hör att någon snäll människa tagit sig an en liten stackare och än gladare blir jag när katten kommit till någon som tar hand om den på så bra sätt som du verkar göra.

Josefa
0

Det du i första hand ska göra är att ta det lugnt med maten, annars kommer magen att protestera med diarre som följd.

IceJossan
0

Små portioner ofta, ös inte på med mat så att han blir mätt. Magen kan som Josefa skrev krascha av det så ta det lugnt i några dagar och öka sedan storleken på portionerna. Annars låter det kanonbra det du tänker ge plutten :)

AnnaMaja0
0

#1 Tack det var snällt sagt :-) Det känns skönt att kunna hjälpa till en smula. Kanske ska testa att ge honom lite laktosfri grädde. Med tanke på hans aptit så slinker det säkert ner. #2 & #3 Jodå, han får små, små portioner men ofta för magens skull. Fick han skulle han nog äta tills han spydde. Tack för tipsen! Jag är ju inte någon expert så det är gott att få lite bekräftelse på att man gör rätt :-) Förhoppningsvis kommer han snart lägga på sig när han både slipper så mycket mask och får bättre/mer mat.

AnnaMaja0
3

Uppdatering: Kattungen fortsätter att äta allt jag ger honom med mycket god aptit. Idag har han fått rå nötfärs med rå äggula och laktosfri grädde som lite dessert. Hans mage är fortfarande perfekt, han bajsar fina och lagom hårda korvar, trots det radikala foderbytet :-) Dessutom tycker jag mig se en helt annan sorts energi hos honom nu, han var pigg när jag hämtade honom också men nu känns det annorlunda på nåt sätt. Han verkar liksom glad/sprallig och racear för fullt med mina övriga katter.

Hawknestgrove
0

kul med framstegenSkrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Highonbluetomorrows]
0

Vad bra att det går framåt! Fick också hem en spinkis för en vecka sedan och han äter fortfarande väldigt lite, men det har ÄNDÅ räckt för att få honom att gå upp i vikt. Eftersom din äter med god aptit (vilket jag antar betyder att han äter rätt mycket om han får lov) så borde det inte vara några problem alls att få honom i gott hull :).

Jag testade till exempel att min lille i stället för vanligt vatten skulle få i sig en fetare vätska genom kattmjölk och "köttigt vatten" från blötmat. Lite enligt principen att om han ändå ska dricka kan han lika gärna dricka något mer kaloririkt. (Torrfoder till kattungar och vanligt vatten står ändå alltid framme, men han var inte intresserad av sådant man inte direkt "gav honom").Eftersom han åt väldigt lite per gång såg jag till att locka med mat och vätska väldigt många gånger per dag i stället. Nu är det som sagt redan bättre - även om hans benknotor sticker ut alldeles för mycket - så jag får fortsätta hålla koll på hans lilla mage så den inte försvinner igen.

Äggula är en jättebra idé, kalorier och mycket nyttigt protein, även om min plutt inte var särskilt förtjust i det.

AnnaMaja0
0

#6 Ja, det känns riktigt bra! :) Tack. #7 Vad kul att höra att din lille spinkis också gör framsteg! Gör mig ont att se en sån liten skrutt och veta att någon inte brytt sig tillräckligt för att utfodra ordentligt eller ens försökt skaffa sig lite kunskap om katter. Jodå, min lille närmast hetsåt de första dagarna och det gick inte att ha fri tillgång på mat. Nu har det dock redan blivit mycket bättre och han tar det betydligt lugnare nu när han äter, men han har mycket god aptit. Favoriten är Bozita med extra kyckling och till efterrätt en blandning av rå äggula och laktosfri vispgrädde, mums :) Han har gått upp en del och han ser inte fullt så knotig ut längre även om det är långt kvar. Och hans mage fortsätter att funka perfekt vilket jag är en smula imponerad av. Det du gör för din lille verkar ju också uppenbart fungera trots hans lite dåliga aptit, så det är bara att fortsätta kämpa på!

LaSadie
0

Skönt att det går bra med kattungen. Du kanske kan ge honom råa kycklingvingar med, så får han nått att tugga på och skinnet är lite fetare även om kyckling är ett relativt magert kött.

AnnaMaja0
0

#9 Tack :) Har aldrig testat att ge råa kycklingvingar till mina katter. Endast rå köttfärs och någon liten bit rått kött emellanåt. Men har ju förstått att kycklingvingar är bra mat och även är bra för tänder/tandkött. Är det något speciellt man ska tänka på? Såg att det fanns en annan tråd om just kycklingvingar, får ta och läsa igenom den :)

LaSadie
0

Jag brukar klippa av dom vid leden för att göra det lite enklare för dom :)