Kattunge i öppen planlösning?
Har ett litet problem. Har fått hem en liten kattunge, och råden brukar ju vara att låta den vara ifred i ett annat rum eller så. Problemet är - det finns inga "rum" eller avskärmade ställen i huset, helt öppet på 67kvm. Hon känns väldigt reserverad nu och ligger och trycker i hallen.
Är orolig över avsaknaden av en avskild plats, och att det ska kännas för stort för henne. Några tips? Det enda alternativet jag har är badrummet. Eller är det ingen fara, så länge det inte är en masssa liv och rörelse runtomkring?

Tror det är bra med öppen planlösning i vissa fall, katterna får röra sig fritt och har stor lek yta. Kan du lägga katten i transportburen? Den brukar vara en trygghet för de flesta, då kan den ligga där inne och kika ut. För jag tror att det är bra att den ser dig röra dig i lägenheten och höra alla ljud som hör till. Muta den lite med räkost eller något annat gott och ställ låda och mat o vatten i närheten av transportburen.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
För att den ska få vara ifred, så kan du i så fall skärma av med kompostgaller i någon dörr, eller helt sonika bygga en stor bur av dessa galler. Hm. det är klart, är den väldigt liten, så kolla att gallret inte är för glest.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
OM det inte är någon annan katt i hushållet sedan tidigare så ska det inte vara några problem. Så låt katten vara och se till att mat och låda finns i närheten.
Elelr om det finns små barn, för de vill ju ofta gosa med katten och kise behöver vila och känna sig trygg någonstans
Inga barn, ingen annan katt:) lugnt och skönt här, men gör ändå alla saker som "låter" så hon blir van vid hemmaljuden. Fått lite mer kontakt nu, fick iallafall hälsa utan att hon var vettskrämd. Men tveksamt om hon kommer visa sig det närmaste. Tror inte hon har ätit heller, eller druckit. Allt står på samma ställe, låda osv. Hur länge kan jag vänta utan att bli orolig? Om hon fortfarande kanske inte äter eller dricker.
här har du ljus i mörkret!
http://katter.ifokus.se/discussions/4ec686d088f472215c004142-hjalp#discussions-5