Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 10522 ggr
AnnaMaja0
3

Rå blandfärs?

Kan man ge katter rå blandfärs (nöt/fläsk) som varit fryst eller är det skadligt på något sätt? Vet ju att nötfärs och lammfärs går bra. Har googlat runt en del men fått väldigt olika svar på frågan. Vad säger ni som kan det här med BARF?

Hawknestgrove
0

det är inte skadligt.Kolla bara att det inte är äldre än 6 månader, för fläskkött håller inte längre i frysen. det härsknar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AnnaMaja0
1

Vad bra, tack! Nej då, för gammal är den inte, bara ett par veckor.

[Anunnaki]
0

Färsen måste komma från djur som är uppfödda och slaktade i Sverige. Kolla noga!

[Forest]
1

Jag ger alltid råblandfärs har alltid gett hunden det så givet fick man en katt som visa sitt finaste han kan när man börja öppna förpackningen. Rek oxå som 2 säger :)

AnnaMaja0
0

#3 Köttfärsen jag köper är gjord på svenska djur. Brukar kolla det. Har inte vågat ge blandfärs förut då jag haft folk som ojat sig över det här med rå fläskfärs, att det skulle vara farligt att ge. Är det viktigt att den varit fryst först? Har hittills bara gett färs som varit fryst några dagar. Är så himla dåligt insatt i det här med rå mat till djuren så jag är tacksam för hjälpen. #4 Ja, mina sitter också väääldigt fint på rad när det vankas färs. Det gjorde även hunden när han levde :-)

AnnaMaja0
0

P.s #3 Köper även färs ibland från en bonde en bit bort. Han har köttdjur under ekologisk djurhållning. Så svenskare än det kan det inte bli :-)

[Anunnaki]
0

Det räcker inte att det är en svensk flagga på förpackningarna i affären. Det måste också stå Ursprung Sverige och info om att djuret är uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Nedfrysning gör inte att bakterier skulle dö. Fläskkött från utlandet kan vara smittat av pseudorabies som är mycket farligt för katter, de dör, men Sverige ska vara fritt från pseudorabies.

[Anunnaki]
0

# 6 Bonde i närheten och ekologiskt kan förstås vara bra men är inte på något sätt någon garanti för vare sig det ena eller andra. Har märkliga köttbönder nära inpå mig åt alla håll. Jag har fullt upp med att försöka få länsstyrelsen att ingripa men vem bryr sig om djur. Ingen på länsstyrelsen i alla fall.

AnnaMaja0
0

#7 Nej då, det vet jag. Brukar läsa ordentligt var djuret kommer ifrån och var det är slaktat. Så det har jag koll på. Vad gäller bonden så känner jag honom privat sedan 15 år tillbaka och vet hur noga han och hans fru är med djuren och gården. Den är mycket välskött. Köper även en hel del kött till oss människor därifrån. Nötkött menar jag då. Vad menar du skulle kunna vara fel med det köttet?

AnnaMaja0
0

#7 Pseudorabies har jag aldrig hört talas om, får nog googla lite på det och läsa på. Finns det bara i fläskkött eller även i nöt? Är det alltså meningslöst att frysa färsen några dagar först?

[Anunnaki]
0

# 9 Kött som säljs ska egentligen veterinärbesiktigas men det som jag mest tänkte på är att grannens djur(hållning) inte alltid är så gulligt som man skulle kunna och vilja tro. Men jag har förstås ingen aning om hur det är hos din granne.

AnnaMaja0
3

#11 Nej, att allt inte är så "gulligt" som man kan tro inser jag. Hade för ett tag sen en annan bonde i närheten (dock har jag aldrig handlat av honom) som visade sig ha allvarliga brister i sin djurhållning. Den bonde jag handlar av är ganska "känd" här runt omkring för att vara en person som verkligen följer alla regler till punkt och pricka. Han är väldigt noga med sina djur på alla sätt och vis, han går undet smeknamnet "Pedanten". Vet att han brukar ha med ytterligare en granne som är distriktveterinär vid slakt av djur. Jag är själv ingen bonde eller har köttdjur så jag är inte jätteinsatt i vilka förordningar som finns. Men jag litar på honom och hans goda rykte. Han har även mjölkdjur och jag vet att han fick någon slags utmärkelse för just sin mjölk för ett par år sedan. Han hade levererat mjölk med väldigt hög kvalitet under många år och hade en bra djurhållning. Han fick till och med träffa kungen i samband med utmärkelsen. Så jag tycker det känns ok att köpa av honom :-)