Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4072 ggr
Sigriiid
0

Hålla katten borta från ett rum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina föräldrar har en härlig röd kattkille som är deras lilla ögonsten. Dessvärre har min mamma astma samt allergi och då speciellt på katt. Hon äter en massa mediciner vilket hjälper jättebra men hon var nu i fredags hos sin läkare och de konstaterade att hennes lungkapacitet har gått ner över 4% på 1.5 år. Läkaren rekommenderar såklart att de gör sig av med katten Jansson men det är inte riktigt tänkbart. Blir det mycket värre så får vi såklart tänka om och jag får kanske överta katten eller hitta en annan lämplig lösning.

Så för att göra det hela lite mindre illa så tänkte vi att man kanske kan försöka hålla sovrummet kattfritt men det lär ju inte Jansson gilla då han alltid sover tillsammans med de. Så hur kan man få honom att inte vara i sovrummet? Fy-spray tänker vi samt att hålla sovrumsdörren stängd om dagarna men de måste vara öppna på natten annars blir det så instängt. Citron har jag hört att man kan ha, typ torka den eller så.

Vad säger ni? Har ni några bra tips?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

MonicaLagerquist
1

Din mamma bör börja med att sanera och städa sovrummet.Bort med alla onödinga texlier.Våttorka allt och vädra noga.

Sen hålla dörren stängd in till sovrummet.Katten lär sig snart att det är förbjudet område.Nattetid så skulle jag ha en nätdörr in till sovrummet om det inte går att lösa på något annat sett.

Stolt ägare till tre La permer

Adrina
0

Är fy-spray en sådan som sprutar ut luft? Googlade på det kom både upp sånna & citrus spray. Men iallfall så kan man ju sätta en sådan som sprutar ut luft när någon/något går nära den, katterna brukar bli skitskraja och tillslut går dem inte dit…

Hawknestgrove
2

Som #1 säger, så får de göra. MEn det där med nätdörr, tror jag blir jobbigt. Delsw så flyger det ju in hår och sen får väl kissen förs ig att spela harpa på den. Har en herer som gör det här nämligen på nätdörren till altanen. himla irriterande. Kanske då bättre, att ha sovrumsdörren stängd dagtid, och stänga in kisse i köket tex nattetid. Underbart att de tän ker på sin kisse och söker alla utvägar…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Anunnaki]
1

Håller med # 3. Tror inte heller på nät dörr för risken är stor att katten kommer att hänga i nätet och tala om att den vill in genom nätet.

Jag har ett par katter som av skilda skäl på nätterna måste vara i tvättstugan förutom att de också kan gå ut på terassen om de så önskar. När jag ska gå och lägga mig brukar jag ge dem något gott att äta i tvättstugan och nu har de vant sig att när kvällen kommer ska de få något gott och därför tjatar de på mig att gå med dem till tvättstugan långt innan det är dags.

Ni hittar nog på något bra sätt så att katten inte behöver flytta men katter kan ju flytta bara de kommer till någon som verkligen tycker om dem.

[FruStein]
0

Ni har inte testat om en luftrenare skulle kunna hjälpa? (Kostar ett par tusenlappar på siter som swecat och zoosajten).

[Lillfjanten]
0

lungsjukdomar är inte att leka med och om lungkapaciteten har minskat, så skulle jag överväga omplacering. man bör inte riskera sin hälsa hur långt som helst. tyvärr (tycker jag personligen) så verkar det som att många tycker att man ska ha kvar sina djur till varje pris. visst, till en viss gräns, men blir man sämre och måste ta mer mediciner, så bör man nog ta sig en funderare. får man "bara" snuva som allergibesvär är det lite enklare än om man har astma som blir sämre.