Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1279 ggr
Luisa
0

Ett par frågor

1. Vad föredrar ni till en kattunge? blötfoder eller torrfoder?

2. Vilken mat ger ni till era kattungar?

3. Om nu uppfödaren inte har vaccenerat, har man då rätt att be denne göra det?

4. Ska isf uppfödaren betala för båda sprutorna?

5. Vad anväder ni för godis om ni tränar?

6. Vilka djur förutom katt har du?

7. Hur lång tid tar det innan kattlådan stinker?

8. Vad heter din sand och vart kan man få tag på det?

9. Om uppfödaren ger tex billig kattmat från djuraffären ska man då fortsätta ge den det?

10. Sover er katt med er eller någon annan stans?

Vore jätte snällt om ni kunde svara :)

Niiinah92
0

5. Har inte hittat något än som fungerar bra som träningsgodis så vi kör med torrfoder

6. Just nu har jag bara en katt men hemma hos mina föräldrar har vi chinchillor, kaniner, marsvin, fåglar och en hund.

7. Tja städar den en gång om dagen men en gång glömde jag det och det märktes inte alls. Endast direkt när han skiter kan det lukta men det slutar inom någon minut.

8. BrännslepelletsFlört

9. Nej tycker jag inte, börja med att blanda upp gamla med nya så katten vänjer sig och gå sedan över till nya helt. Men det beror väl med vilket märke osv. alla billiga är inte dåliga.

10. Han började med det men jag vrider och vänder mig väldigt mkt i sömnen så när han fick sin nya stora klätterställning så sover han där för det mesta, ibland blir han lite mammig och vill sova hos mig ändå<3. Annars dyker han upp när väckaklockan ringer och spinner runt huvvet tills jag ger mig och stiger uppSkrattande

De första frågerna är inte jag så säker på så det är bäst andra svarar på demSkrattande

IceJossan
0

1. Vad föredrar ni till en kattunge? blötfoder eller torrfoder? Jag föredrar blötfoder (jag kör med Mjaus tetrapack) eftersom det är så pass bra mat för en katt. Men torrfoder (Eukanuba) står alltid framme.

2. Vilken mat ger ni till era kattungar? Jag har ju ingen kattunge just nu, men när jag har det ('r jourhem åt kattungar av och till) så får de Royal Canin Kitten 36 och en del rå köttfärs. Blötmat om magarna klarar det.

3. Om nu uppfödaren inte har vaccenerat, har man då rätt att be denne göra det? Ja absolut, kattungen bör vara minst avmaskad och grunvaccinerad (2 sprutor med 3 v mellanrum) innan flytt till nytt hem och därmed nya bakterier.

4. Ska isf uppfödaren betala för båda sprutorna? Ja det tycker jag är lämpligt, men vill man som köpare betala dem är det ju fritt fram. Huvudsaken är att det blir gjort innan flytten.

5. Vad anväder ni för godis om ni tränar? Skinka, skalade räkor och Royal Canin Babycat 34.

6. Vilka djur förutom katt har du? Bara katt, men mina katter hos mina päron är hundvana, iaf den ena gillar småhundar.

7. Hur lång tid tar det innan kattlådan stinker? Beror på vilken sand du använder och hur mycket din katts avföring luktar. Jourkatten jag har hemma nu öser knappt aldrig över det hon gjort i lådan, ändå luktar det ingenting ens om bajset.

8. Vad heter din sand och vart kan man få tag på det? Jag har just nu en blandning av Everclean, Pussi Kompakt och Eldorado. Everclean köper man i djuraffärer, de andra två i mataffärer.

9. Om uppfödaren ger tex billig kattmat från djuraffären ska man då fortsätta ge den det? Ja i början, kanske första veckan, sen kan man byta till bättre foder.

10. Sover er katt med er eller någon annan stans? Just nu har jag en blyg kisse som jag inte får röra vid, hon sovar inte med mig. Däremot har nästan alla andra katter jag haft (de tama alltså) sovit med mig i sängen.

[Anunnaki]
0

Svar på dina frågor

1. Vad föredrar ni till en kattunge? blötfoder eller torrfoder? - Jag ger alla katter barf i alla lägen.

2. Vilken mat ger ni till era kattungar? - Köttfärs, kycklinghjärta mm plus extra kalcium.

3. Om nu uppfödaren inte har vaccenerat, har man då rätt att be denne göra det? - beror på vad man kommer överens om.

4. Ska isf uppfödaren betala för båda sprutorna?- Se nr 3

5. Vad anväder ni för godis om ni tränar? - Inget

6. Vilka djur förutom katt har du?- Räcker med elva katter

7. Hur lång tid tar det innan kattlådan stinker? - Kattlådor måste göras ren minst en gång per dag så de stinker aldrig.

8. Vad heter din sand och vart kan man få tag på det? - Öko Plus

9. Om uppfödaren ger tex billig kattmat från djuraffären ska man då fortsätta ge den det? - naturligtvis inte.

10. Sover er katt med er eller någon annan stans? - Jag brukar ha fyra, fem, sex katter i sängn när jag vaknar.

MonicaLagerquist
0

Här hemma serveras det BARF och blötfoder till alla katter

Se fråga ett.

Självklart ska uppfödaren se till att kattungen är vaccinerad X 2 ID-märkt försäkrad och besiktigad innan köp.

Ja

Jag belönar med lek inte med mat.

Inga just nu.

Det beror på när någon bajsar.

Olivers Kattsand.Finns att beställa på nätet.

9. Om uppfödaren ger tex billig kattmat från djuraffären ska man då fortsätta ge den det?

Ja en kort tid innan men skolar över katten på ett vettigt foder

10. Sover er katt med er

.eller någon annan stans?

PGA allergi har vi vårt sovrum kattfritt.Sonen har katterna i sitt sovrum.

Stolt ägare till tre La permer

jollycox
0

sånthär

Hamster, och dom andra i min familj har hundar.

Rengör dom varje dag så dom hinner inte börja stinka.

jag har två olika(i två olika lådor) öko plus, köper från foderbilen.se och bränslepellets, får från morfar.

I början men börja sen blanda i bättre foder så att katten succesivt vänjer sig vid den nya maten.

Ja dom brukar sova i sängen hos någon i familjen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Emma--]
1

1. Vad föredrar ni till en kattunge? blötfoder eller torrfoder? Vet inte. 2. Vilken mat ger ni till era kattungar? Gav torrfoder. Och lite blötmat. 3. Om nu uppfödaren inte har vaccenerat, har man då rätt att be denne göra det? jag tycker man ska kräva det och annars köper man från någon annan. Det är trots allt för kattens skull. Det är inte värt att chansa och göra det själv och är heller ingen avel jag tycker man ska stödja. 4. Ska isf uppfödaren betala för båda sprutorna? Det uppfödaren lägger ut tycker jag den kan ta betalt för. Det är bara positivt för katten också om den kostar lite mer. 5. Vad anväder ni för godis om ni tränar? Nu när katterna äter mest blötfoder kan jag använda torrfoder som godis. 6. Vilka djur förutom katt har du? råttor, hamstrar och ormar. 7. Hur lång tid tar det innan kattlådan stinker? Börjar aldrig stinka tycker jag. Man plockar ju bort dagligen. 8. Vad heter din sand och vart kan man få tag på det? everclean. Lite överallt. 9. Om uppfödaren ger tex billig kattmat från djuraffären ska man då fortsätta ge den det? I början måste man ju alltid ge samma mat och sen sakta byta foder. 10. Sover er katt med er eller någon annan stans? lite blandat.

[littleoldme]
0

1. Vad föredrar ni till en kattunge? blötfoder eller torrfoder? Bästa är  nog att ge barf. Jag har alltid torrfoder framme och ger blötmat och rått kött några gånger i veckan.

2. Vilken mat ger ni till era kattungar? Hade alltid torrfoder framme, men gav även blötmat och rått kött.

3. Om nu uppfödaren inte har vaccenerat, har man då rätt att be denne göra det? Det är nog något som får diskuteras med uppfödaren

4. Ska isf uppfödaren betala för båda sprutorna? Samma som ovan

5. Vad anväder ni för godis om ni tränar? Använder inget sånt

6. Vilka djur förutom katt har du? Just nu har jag bara mina två katter, men har haft råttor förut

7. Hur lång tid tar det innan kattlådan stinker? Hinner aldrig stinka, städar de två lådorna jag har 1-2 gånger om dagen.

8. Vad heter din sand och vart kan man få tag på det? Ever Clean Extra Strength som jag köper på djuraffären

9. Om uppfödaren ger tex billig kattmat från djuraffären ska man då fortsätta ge den det? Beror väl på vilken mat det är som är köpt på djuraffären, men troligen finns det något bättre som man kan fasa över till, försiktigt, så att inte magen slås ut.

10. Sover er katt med er eller någon annan stans? Beror på deras humör. Honkatten sover alltid i sängen med mig och klättrar och gosar på mig direkt när min väckarklocka ringer. Hankatten sover ibland på min mage eller på min kudde eller uppe i min garderob och kommer nerskuttandes när min väckarklocka ringer för att gosa.

jollycox
0

Förstod inte först men här kommer dom fyra första frågorna.

blötfoder, men eftersom kattungar äter så lite så skulle jag nog ha torrfoder framme hela tiden och ge blötmat några gånger per dag.

Första katten gav vi tyvärr friskies(8 år sen), andra katten fick royal canin. Skulle jag skaffa kattunge nu skulle den få mestadels blötmat men torrfoder som står framme(typ orijen, eukanuba..)

Jag tycker man ska be h*n göra det. Man vill ju inte börja lära känna sin nya familjemedlem med att åka till veterinären. Och så är raskatter vaccinerade och katter som katter, dom är ju lika mycket värda.

Det uppfödaren lägger ut på kattungarna kan den ta betalt.

Jina
0

1. Vad föredrar ni till en kattunge? blötfoder eller torrfoder? De jag föder upp äter blötmat som bas och får BARF och torrfoder i tillägg.

2. Vilken mat ger ni till era kattungar? Se ovan

3. Om nu uppfödaren inte har vaccenerat, har man då rätt att be denne göra det? Jag tycker att man ALDRIG ska köpa från en uppfödare som inte bryr sig nog om kattungarna för att grundvaccinera dem.

4. Ska isf uppfödaren betala för båda sprutorna? Beror på. Tar uppfödaren X tusenlappar bör vaccination självklart ingå.

8. Vad heter din sand och vart kan man få tag på det? Bränslepellets från OKQ8

Luisa
0

Tackar  som svarat :D

Dock glömde jag att fråga två saker men jag minns bara en av de… Har sett videos på youtube och andra ställen där kattungar leker med leksaker i kanske runt 3-4 cm djupt vatten. Är det bra för dem eller?

giowanna
0

Minsta katten här är 6 månader gammal, och hon äter Orijen Cat, torrfoder, och Mjau blötmat då och då.

Som sagt :-)

Mina är omplaceringar, men den ena som var "orörd" av veterinär, fick jag själv kastrera, vaccinera och öronmärka.

Läs ovan

Mina katter älskar torkat kött, och tex Bilanx "korvar" eller vad det heter, stickor med kött-blandning.

Marsvin, 2 st.

Har de bajsat, 0 sek! Annars rensar vi den i alla fall en gång om dan.

Har just nu Everclean Multiple Cats, funkar bra, finns på de flesta djurbutiker, även foderbilen. Ska prova Canada Cat Litter härnäst, även från foderbilen.

Den förra ägaren gav lite vad som fanns tillgängligt, men jag har bytt till Orijen! Tycker inte en katt ska behöva äta spannmål.

10. Sover er katt med er eller någon annan stans

Våra katter är utekatter, men är inne kväll och natt. De har bara tillgång till nedanvåningen! Har dörr i trappan som hålls stängd alltid.

**Hoppas det gav nåt, med mina svar :-) Har bara haft katt i en månad drygt, men det är så skoj!
**

UlrikaD
0

Jag har alltid torrfoder framme, sedan ger jag barf på morgonen och blötmat på kvälle.

Barf, Mjau blötmat och Carnia Lynx.

Det beror helt på vad man kommit överens om. Säljer uppfödaren den ovaccinerad är det upp till köparen att antingen köpa katten eller låta bli.

Tar uppfödaren rejält betalt för sin katt så bör den vara vaccinerad. De som skänker bort sina katter på blocket brukar inte vaccinera dem. Det är upp till köparen att bestämma sig för vem man ska köpa från.

Små bitar av kycklinghjärta eller torkat kött.

Oj, oj, oj. Här bor katter, illrar, chinchillor, hamstrar, degusar och två små möss. Hm, känns som om jag glömt nåt:)

Har nog aldrig väntat så länge. Har såpass många djur och flera kattlådor så jag städar dem morgon och kväll.

Jag köper Pussi compact men har beställt ny sand från Foderbilen den här gången, men inte testat den än.

Vet inte om du kanske menar billig kattmat från mataffären istället? En katt ska ha bra kattmat helt enkelt, så har den fått sämre mat innan så bör man byta till någonting bättre. Får den ett bra foder hos uppfödaren så kan man ju fortsätta med det.

Har ju många katter, men alla sover ju i sängen någon gång. Oftast så har jag minst två katter i sängen. Annars sover de lite överallt i katt och illersängar som finns runt om i lägenheten.

Luisa
0

tackar allihop :D

Nu finns det två till saker som jag skulle gärna vilja veta…

1. Har någonstans läst att det är bra för kattungar att leka i vatten. Är det sant?

2. Hur mkt kostar er försäkring per katt? och vilket försäkringsbolag använder ni?

MonicaLagerquist
0

1.På sommaren har vi plaskbad ute till våra katter.En del av katterna leker gärna där men andra låter bil.

2. Jag har IF flock till mina det kostar 2500/år för 7-15 katter .Sen har de fertila avelsdjuren liv och avel och det kosta ca 500/år och katt.

Luisa
0

#14 tack :D

Betalar du 2500 per år för 7 katter? eller blir det 2500 x7?

Eller kan du förklara systemet för försäkring. Kissen jag ska få kmr vara innekatt. Därför ska jag ha veterinärsförsäkring

MonicaLagerquist
0

IF flock kostar 2500 för hela flocken som består av minst 7 katter och flest 15 katter.Då har jag en självrisk på 2500 och 60 tusen per år att bränna hos veterinären.

Luisa
0

#16 så det är inte vanlig försäkring?

MonicaLagerquist
0

#17 vad menar du med vanlig?Det är en veterinärvårdsförsäkring för folk som har många katter.Alla som har minst 7 katter men flest 15 kan teckna den.

Luisa
0

#18 jaha ok, med vanlig menar jag till dem med typ med 1-2 katter

Niiinah92
0

betalar 50 kr/månaden hos Agria

Luisa
0

#20 tack :)

-Cissi-
0

Hej jag läste att några använder bränslepellets i lådan, hur funkar det? är det inte faligt? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

UlrikaD
0

#22 Bränslepellets är vanlig träpellets. Har det i en del av mina lådor som illrarna går på. Funkar perfekt.

Varför skulle det vara farligt?

-Cissi-
0

#23 Tack, jag viste inte vad det var :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

UlrikaD
0

#24 Då är jag med:)

Fördelen med träpellets är att det är billigt tycker jag. För iller är det absolut bästa underlaget. 12kg kostar inte ens 50kr.

Niiinah92
1

#25 det negativa är att det inte går att balansera en säck på cykelnFlört därför får jag byta när det jag har är slutObestämd

annzoo
0

#26 köp en cykelkärra? =)

Niiinah92
0

#27 haha smart tänkt men har ingenstanns att ha den, får inte platts bland cyklarna utanför mitt lägenhetshus.Skrattande

UlrikaD
0

Jag släpar hem precis allt på buss och spårvagn med min dramaten-kärra.

Bara det får ju en att fundera på att ha färre djur.Flört

jollycox
1

Jag använder också bränslepellets i ena toan och jag tycker det funkar superbra. Min morfar eldar med pellets så jag köper av honom. Kan tänka mig att det är bökigt att få hem om man inte har bil.