Perser!
Hej! Första gången jag är här inne.
Är hundmänniska, alltid varit, kommer alltid va.
Är livrädd för katter, extremt livrädd, men har funnit en kattras, som jag tycker är helt underbar, "Perser"
Dem jag har träffat tycker jag varit helt gudomligt snälla och jag får känslan att dem aldrig skulle rivas eller liknande, är perser en väldigt snäll kattras, eller har jag bara just träffat snälla perser ? Hur är rasen till sättet ?
Vet att det finns lika snälla katter av andra raser och blandningar, men är livrädd för dem endå :P För alla andra katter tycker jag ser lika dana ut och därför förknippar jag bara dem med dem som jag blivit attackerad av.
Vet att detta ser väldigt löjligt ut. haha, min familj har hand om problemhundar men jag får gåshud såfort jag ser en katt (Utom perser;)).
Så kort o gott, hur är perser? Är dem så snälla som jag tror ? :)
Perser är generellt en rätt lugn och sällskaplig kattras, detsamma gäller Ragdoll som blir "lealös" när man håller i den. Tåliga, milda katter i olika storlekar (ragdollen är en STOR ras). Båda finns på särskilda I-fokussiter.
Min egen lille drutt ääääääälskar matte och husse och vill vara med oss hela tiden om han får välja. Han är visserligen huskatt (mamman är perser med stamtavla) men det känns som att han fått sin supersociala sida från persern och sin spralliga galna sida från bondkatten hon parade sig med ;).
tack för tipsen :) ska kolla upp den, den ser fin ut också :)
Dock är ju perser så gudomligt söta =O
Har perser problem med andningen osv ? tänker ju direkt på typ engelsk bulldog….
En del perserkatter har problem med andningen precis som engelska bulldoggen och de kan ha en del problem som att de inte kan ata sjalv pga den platta nosen eller att de konstant snarkar eller att de inte ens kan andas med nosen.
Du far leta efter en ragdoll med kortare nos 
Medarbetare på matlust
Nu vet inte jag mycket om perser men det lilla jag ser på utställningar är att ögonen och nosen rinner på de flesta, ägarna torkar i ett.. Tycker lite synd om katterna faktiskt men som sagt så har jag ingen kunskap om rasen.

Seriösa uppfödare föder upp friska och krya perser som inte har svårt att andas och kan äta utmärkt! Jag har då inte sett en perser som har dött för att den inte kan äta.
Med perser kommer en hel del pälsvård, man måste kamma varje dag och bada den ibland. Man måste även torka runt ögonen OM de rinner, tycker att det blir färre och färre vars ögon rinner och det är toppen bra det. Vill man ha mindre pälsvård kan man köpa en exotic som är den korthåriga varianten.
Många har fördomar mot perser då de ser lite extrema ut, men jag är som du och tycker att de är jätte söta. Har haft en med som gick bort i somras =(
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag vet en hel del persers som har ogon och nosproblem fast de flesta uppfodare sager ju att det problemet inte finns fast det gor det ju.
Jattefina katter men eftersom valdigt manga katter inte ens kan ata normalt eller behover speciella skalar och en hel del andra problem vill inte jag ha den rasen pga halsoproblemen men nu talar jag bara for mig sjalv.
Det sager val nog att de flesta flygbolag inte tar emot perser i flygen eftersom deras luftgangar inte klarar av trycker som blir vid landning och lyft.
Medarbetare på matlust

Ja jag tycker att hälsan har blivit bättre på perser katterna. Min perser gick bort av cystor i njurarna trots att hon var dna testad mot PKD men veterinären sade att det behövde inte vara pkd eller så var det pkd orsakad av en annan gen som inte ingår i testet. Men jag hade även en skogis som gick bort i samma sak i våras och de testar vi inte för pkd. Fast det behöver inte vara det på honom heller men det liknade det ialf. Invecklat! Och ledsamt! =(
Min perser kunde snörvla till ibland när hon duckit vatten då hon hade fått lite vatten i näsan men annars så lät hon bra och hennes ögon rann inte alls. Och de flesta persers som jag har träffat på sista tiden har inte haft några problem alls när det gäller dessa sakerna. Var nyligen hos en uppfödare och hämtade hem en kattunge åt en kompis och hon hade en jätte fin kull utan några problem alls.
Men man skall vara medveten att det finns oseriösa uppfödare innom alla raser och man skall kolla på katterna och höra om hälsan på kattungen och föräldrarna.
S*Luddhuvet´z
-
Jassa? Det var bra!
Jag har funderat pa att kopa en perser till min mamma som haft perser for sadar 30 ar sedan och hon alskar rasen och vill helst ha en vit eller bla perser men nar jag vart pa utstallningar och tittat hos uppfodare och bekantas perser har jag bara sett problem, sjukdommar och massvis av andra trakigheter.
Det finns ju mycket oseriosa uppfodare speciellt bland de aldre raserna som perser och norsk skogkatt och sen har jag sett mer och mer inom maine coon. Det ar bara tragiskt att manniskor lurar folk och avlar pa sjuka djur det ar ju trots allt katterna som far lida.
De flesta persers som jag har traffat och hort om har haft stora problem med ogon och luftgangarna samt andra halsoproblem och allergier har samtliga av min vaninnas persers och de kommer fran helt orelaterade uppfodare allihop och de persers hon haft innan har allihop dott av cancer och andra sjukdommar sa antigen har just hon prickat alla oseriosa uppfodare men det finns ju en hel del katter som faktist lider av storre problem men det ar verkligen super att aveln har blivit battre! 
Har du nagon uppfodare som du kan rekomendera? Jag letar ju sjalv efter en uppfodare fast jag har 1-2 ar pa mig att leta upp ratt.
Hur ar det med deras temperament nu? Jag har traffat otroligt manga perser med otroligt daligt temperament antigen att dom bara ligger och inte gor nagonting eller att de rivs och ar allmant otrevliga for minsta lilla eller kanske jag bara haft otur 
Medarbetare på matlust

Jag har en kompis som ännu inte tagit sin första kull då hennes katter är för små ännu. Men det är meningen att de skall få en kull ihop om 1-2 år. Det kan bli både perser och exotic i kullen och då den blivande mamman är blåsköldpadda och den blivande pappan är blå så är det stor risk för att det blir många blå. Ingen av dem har rinnande ögon, de andas bra och är super fina. Vet att hon skall testa dem mot flera sjukdomar samt scanna njurarna trots de är fria via dna.
Här är hennes hemsida:
S*Luddhuvet´z

Det blir solida katter då båda de blivande föräldrarna är solida.
Hon är ju ny som uppfödare och har annars bara en härlig hög med husisar ♥♥♥ som de alla har varit hemlösa.
S*Luddhuvet´z
Finns uppfödare som avlar på "klassiska" perser med lite längre nos, men vilka de är bör nog frågas på perserforumet - jag har i alla fall ingen aning ^^. Om jag förstått det rätt har även olika färger inom persern lite olika karakteristika?
Och ja, rinniga ögon är ett problem inom rasen, sen hur utbrett det är är väl en annan fråga. Tyvärr är detta något min lille har fått erfara, men om det beror på persern i honom eller inte är svårt att säga även om jag personligen tror det. Det var ju knappast en seriös uppfödare vi köpte vår "tjuvparning" av..

Lite dålig bild kanske men denna lappen har hon gjort för att visa upp på utställningar. =)
S*Luddhuvet´z

Längre nos garanterar inte att de har svårt att andas utan det är bredden på nosen och noshålorna. Inte heller att ögonen rinner. Ja chincilla persers brukar ha lite längre nos och även choklad och lila.
S*Luddhuvet´z

Hennes hemsida är nu uppdaterad =)
S*Luddhuvet´z
Nu talar jag för min egna kattfröken jag har här hemma, men vad jag förstått så är många perser likadana:
Minou som hon heter är nog världens goaste katt, kan med ärlighet säga att hon aldrig gjort illa mig eller någon annan varelse.
Hon har träffat väldigt framfusiga hundar, det enda hon gjort är att fräsa till åt dom om dom sprungit på henne, hon är lite mesig av sig faktiskt
Hon bryr sig helt enkelt inte om andra katter eller hundar. Hon har träffat på katter som är helilskna på henne men hon drar sig då undan och skulle aldrig slåss med någon annan katt.
Sen är hon nog världens keligaste, hon skulle nog vilja att vi anställde en personlig assistent åt henne som kunde kela med henne dygnet runt
Hon är väldigt lugn till sättet men kan göra ett ryck nån gång om dagen och busa lite. Hon har inga hälsoproblem och kan andas precis som vilken katt som helst, inga rinniga ögon har hon heller. Så jag tror det har mycket med gener och vilket uppfödare man väljer.
Skulle säga att hon är en helt perfekt katt, nästa katt blir definitivt en till perser eller en exotic, dock väldigt klassiskt typad. Så jag kan verkligen rekommendera rasen om man är ute efter en tillgiven, kelig, lugn och harmonisk ras.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hur star det till med aveln just nu? Bara for nagot ar sedan var det ju riktig katastrof med olika sorters komplikationer och andra halsoproblem? Har det forbattras?
Det blir nog en frisk och fin perser i 50 ars present till min fina mamma da om rasen blir friskare