Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1981 ggr
Luisa
0

hjälp??

Hej.

Det är så att jag nyss vart och kollat på ett par kattungar. Alla var jätte söta och sånt och väldigt välskötta. En enda gick fram till mig men ingen gick att hålla i mer än typ 30 sek. Jag tingade en kattunge.

Nu kommer vi till ett MEN… jag tror och går väldigt ofta efter magkänsla på allt och det brukar funka. Men denna gång får jag ingen magkännsla… Jag vet inte ens om jag vill ha någon av kattungarna. De verkade vilja vara mest för sig själva och sökte inte direkt kontakt. Eller jo en gjorde det, han kom själv fram och nosade på min hand men inte ens han blev jag förtjust i. Blev tvungen att skynda lite då mamma och hennes kompis (som körde oss dit) stod och väntade i hallen.

I sommras var jag hos mormor… Och hon köpte då två veckor innan vi skulle åka en liten söt kattunge då hennes katt hoppa 9 våningar ner några veckor innan vi skulle åka dit. Denna lilla kattunge blev jag helt nerkärad i men med dem där kattungarna kände jag inget klick liksom.

Hur gjorde ni när ni valde kattunge? Gick ni på mag kännsla? eller tog ni bara en som var söt och busig som ni typ lärde att älska??

hur tycker ni att jag ska göra?

Det vore jätte snällt o  ni kunde svara idag

[Emma--]
0

Jag valde mer eller mindre via nätet men träffade katten innan jag tingade henne. Då var dom bara ca 5-6 veckor och var fullt upptagna med att hänga i gardinen och busa med varandra. :P Men sheri somnade hos sambon så då blev han också helt såld. :) Men då fick jag även en chans att träffa kattmamman. Men känner du sådär kanske du ska vänta och leta efter en annan kattunge. Där du känner på en gång att det är "rätt katt". Vad för katt är det du vill ha? Jag tror ju att vilken katt det än slutar med så lär det vara svårt att inte bli kär :)

Naquita
1

stackars katt som inte var tillräckligt skyddad hos din mormor:( Det är lag på att balkonger över 5 meters högt ska vra innätade för kattens skull! Lilla vännen..

ang. kattunge skulle jag absolut inte köpa första bästa katt bara för att jag vill ha katt, utan det ska kännas rätt annars finns risken att det inte blir bra. Du kanske tröttnar? Kattungar behöver dessutom en kattkompis.

Lycka till!

[littlecat]1
0

Min kisse var likadan i början. Men nu har vi jätte bra kontakt. Hon är inte heller en som är i famnen, men hon kommer gärna och lägger sig bredvid eller framför en. Umgås hela tiden med mig & vill vara där jag är Glad

annzoo
3

Hur gamla var kattungarna? Är de små vill de mest klänga, klättra och busa <3

Har själv 5v kattungar med fulls ös, medvetslös… Hade en kattungespekulant då de var 3v och redan då sökte kattungarna  kontakten med de som satt vid bolådan och kröp upp i famnen på dem. Det gör de ännu…=)

Fråga dig själv, vad vill du ha för katt.. en katt kan ju leva i 15år och välj noga, ta inte första bästa. Är det huskatt? välj en som avmaskar, dubbelvaccinerar, id-märker och besiktar kattungen innan köpet. Och att de inte släpper iväg kattungarna innan de är 12v

[Anunnaki]
0

Man kan ju inte räkna med att en kattunge ska intressera sig för någon som ska titta på den för att eventuellt bli dess ägare. Jag kan förresten inte förstå hur någon inte kan bli helt andlös inför en kattunge oavsett hur den ser ut och oavsett vad den gör.

Det är inget fel i att ta en kattunge fast den inte är avmaskad, vaccinerad mm bara man vet att man själv ska göra det omgående. Och förstås inte ta en katt från mamman förrän den är minst 12 veckor gammal.

MonicaLagerquist
5

#5 Jo det är fel att köpa en katt som inte har grunden med sig från uppfödaren.

Så länge folk köper katter som inte är vaccinerade x 2 ID-märkta och besiktigade så kommer de att finnas till salu.

Om köparna kräver att det ska vara gjort och väljer att köpa av såna uppfödare vinner alla katter på det i längden.Vill man ha just den katten så är mitt tips att man erbjuder att betala 1000 om uppfödaren fixar det innan försäljningen.

Stolt ägare till tre La permer

Alde
0

När jag valde kattunge hade jag detta i åtanke:
* En bra uppfödare som jag kände mig trygg med
* Mysiga föräldrar/släktingar till kattungarna
* Social kattunge
Nu var min kattunge 7 veckor och fortfarande busig, men hela gänget lekte och sov i våra knän, så vi valde den katt som uppfödaren tyckte passade oss bäst.

Om du inte tycker det känns helt rätt, kan du inte få åka tillbaka och hälsa på kattungarna när de blivit lite större och förhoppningsvis är mer nyfikna på dig?

Då kanske du kan ta med en rolig leksak som du kan leka med tillsammans med kattungarna och på så sätt få kontakt med dem.

Eller så kanske du kan ringa upp uppfödaren och berätta hur du känner och diskutera med denna? Hör efter hur föräldrarnas temperament är och hur hon uppfattat den kattunge du tingat.

Lycka till!

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

annzoo
0

#5 jo sånt ska man undvika… läs bla "varför ska kattungen vara vaccinerad när du köper den" Att köpa en ovaccinerad katt kan bli en dyr läxa som man kan undvika om man köper från en som gör de rätt från början

Sophey
0

Jag traffade ett par kattungar och eftersom jag ville ha kontakt med uppfodaren var det aven viktigt att jag och uppfodaren klickade men jag gick pa magkanslan i slutandan och jag och min kattunge klickade helt enkelt.

Igentligen klickade jag med hela kullen, aven hennes bror som var till salu men jag skulle bara kopa en kattunge och en hona hade jag bestamt sa valet var ganska enkelt.

Medarbetare på matlust

Luisa
0

#1 åå jag kan förstå det. Men det var det som var problemet… kattungarna var fullt upptagna av annat och ville inte ens sitta i famnen i mer än några sek.

#2 ja nu är det så att min mormor inte bor i sverige och dessutom har min morfar gått bort så ingen kan fixa det åt henne. Och ja det är jätte synd att han ramla. Han jagade antagligen fladdermöss och hoppade efter en…

#3 Jag vill ha en katt som gärna sover hos mig, som vill sova i famnen eller bara sitta och gosa då och då. Och så klart leka….

#4 nästa vecka är de 12 veckor… men vissa av de verkade till och med dryga. Vi var bara där i 30 min men en katt blev jag ganska förtjust i men den var tingad. Så vi typ tingade en bror som liknade honom men hade mindre fluffig päls och var mer busig. Men jag vet inte… känns inte helt rätt det där…

Ja jag vet att de ska vara 12 veckor och jag håller helt med om den lagen. Och ja det är en vanlig hus katt och nej tror inte att de katterna skulle till veterinären…

#5 Jag hade hoppats att en kattunge skulle komma fram till mig och kanske krypa upp i min famn eller bara visa intresse för mig. De var inte direkt så att jag skulle köpa bara för att den är söt…

Sophey
0

Du vet val att man inte behover tinga en kattunge bara for att man tittar pa dom? Glad

Medarbetare på matlust

Luisa
0

#11 nej men annars hade någon annan gjort det. Jag ska fundera tills imorgon. Men med tanke på att de var så många så hade de väll bara andra saker för sig.

Tror ni att kissen kommer att bli mer soceal när man köper den?

Sophey
0

Det ar mycket mojligt att kattungen kommer bli lite mer social nar den ar vuxen, det finns ju en hel del mer intressanta saker an att kela och gosa som kattunge men det ar mycket mojligt att kattungen inte kommer blir socialare.

Om du inte klickar med kattungar koper du den inte helt enkelt, det finns tusentals av kattungar som du kan titta pa istallet i jakten pa just den katten som passar dig.

Medarbetare på matlust

[Emma--]
1

Det är väldigt svårt att veta hur en katt kommer att bli. Men dom flesta brukar väl ändå bli nära sin familj. Sen blir inte alla knäkatter. Men eftersom det inte känns rätt kanske du skulle leta vidare? Då kan du se till att få hem en katt som är åtminstone vaccinerad också. Ställ det kravet på uppfödare för kattens skull :)

Luisa
1

#13 Ja men ett problem där bara, min mamma och syrran tyckte om kattungen och det gjorde jag med… Men det klicka inte riktigt som det gjorde med mormors katt.

Jag vill gärna ha en katt som:

Pratar mycket

Gillar att leka

Gillar att gosa och sova i knät

Och så klart en katt som är mkt social

Så var mormors katt och om jag fått välja hade jag transporterat honom hit men som sagt det är ju min mormors katt :(

Viccan92
0

När vi valde vår första katt för ca 5½år sedan så valde vi dem två som var kvar helt enkelt. Men alla fyra var mycket snälla och kelna. Lite trötta var dem visserligen men mycket gosiga så vi var glada att det redan var bestämt vilka vi skulle ha. Vi kände redan några som hade ungar från dem och dem var väldigt nöjda.

Vilket vi är nu med såklart. Även om vi bara har en av dem kvar. Honan bor hos några inne i byn. Hon gick iväg bara en dag och kom inte tillbaka. Vi annonserade i tidningen och i affärer och ja överallt. Men så var pappa ute och cyklade en dag och då kom hon gående med halsband. Men vi vet ju iaf att hon har det bra. Lite snopet bara.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sophey
0

#15 Har du funderat pa att spara ihop till en raskatt? Ragdollen skulle passa er Tungan ute

Medarbetare på matlust

[Catteklina]
0

#15 Tänkte direkt på sphynx :D I alla fall våran nakenfis här hemma uppfyller dom kraven ^^

EddaM
2

Vart bor du? Har tre hemlösa kattungar här hos mig i Örebro. Tre små sköldpaddor, finns i till salu  tråden =) De pratar inte så jätte mycket men annars så uppfyller de kraven =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Mariefredskatter]
0

Mitt förslag är att titta på lite äldre kattungar, ca 6 mån. Tycker man märker personligheten mer då. Kanske har du ett katthem i närheten så du kan åka och träffa många katter och jämföra. Och du får en katt som är vaccinerad, kastrerad och ID-märkt, skönt att allt är klart :)

Om du skriver  var du bor så kan du få tips på katthem.

Om du nu tar kattungen som du tittat på, fråga uppfödaren om du får lämna tillbaka den om du skulle känna att det inte fungerar. Så har vi iaf, katten är alltid välkommen tillbaka om något skulle gå på tok. Eller att man helt enkelt ångrar sig.

Åk o titta en gång till om nån vecka, kanske det känns bättre då? Om inte, leta vidare.

Luisa
0

#16 Skönt att hon har det bra iaf :)

#17 tycker att huskatter är lika härliga och fina som husdjur då jag ändå inte ska ställa ut eller avla.

#18 ja naken katterna är alldeles underbara men jag kan inte så mycket om rassjukdommar osv…

#19 bor i typ i mitten av stockholm…

#20 Vi vill gärna ha en unge då det är en underbar tid :)

Detta var inte en uppfödare utan antingen en familj med okastrerad katt eller så har familjen tagit emot en hemlös dräktig hona… Vet inte vilket av det det är men…

Det är så att vi har pratat och vi vill köpa den katten då alla djur har jag valt och de vill typ bara vara med mig eller så brukar jag vara rädd att låta min syster vara med tex min hamster… Så jag tycker att hon också förtjänar att få ett eget djur som vi såklart delar ansvaret på hela familjen.

Dessutom hade det varit mkt skönt att få en kisse då vi har velat det en längre tid (flera år nu) och eftersom han verkar passa oss så ska jag fråga om vi kan prova att ha honom och se om det kmr funka.

[Dopy]
0

Jag och min familj var och kollade på ungarna, den sötaste var så klart tingad så vi satte oss ner och gosa med dem andra, jag fastna för en kolsvart tanig och långbent filur, sa till pappa att jag ville ha DENNA, men nej, min styv mamma hade hittat en grå spräckligt, jag gillar inte den färgen, urtråkig enligt mig ;)
nej jag skulle ha den svarta ungen sa jag. Men pappa sa nej, dem andra i familjen ville ha den grå spräckliga, så vi tinga den och åkte hem.
2 dagar innan vi skulle hämta kattungen ringde ägaren och sa att den svarta jag gillat fortfarande inte var tingad, så när pappa hämtade kattungarna kom han hem med 2 :D

Den grå spräckliga säger han är styvmorsans då det var hon som ville ha ny katt från början, kontacktade ägaren och valde, men den svarta säger han är hans katt, dock envisas jag att den är min då jag valde den ;)

Kan även säga att när dem blev vuxna var den grå spräckliga mer min typ av katt, gosig, gillade att sova i sängen och mysa framför tv:n, den svarta hatar att sitta still eller gosa och är mer utomhus än inne, så även fast jag fastnade för den svarta som unge så är det den gråa som idag sover i min säng och gosar med mig framför tv:n, men jag älskar båda mina katter lika mycket ändå<3

Luisa
0

#22 det är mkt sällan det händer att den sötaste är ledig… Jag fastnade för mormors kolsvarta kattunge :)

Kul att det löste sig och ni båda fick en katt var som ni ville ha :)

[Dopy]
0

#23 haha ja tur att man har en snäll pappa, dock vill jag ha med den svarta när jag flyttar, man tror inte han tänker släppa henne ;P

Luisa
0

#24 hehe :) men varför vill du ha den svarta när du flyttar fast den gråa är den som hellre är med dig?

[Dopy]
0

#25 den svarta är liksom "min" katt ;)

Och den gråa är med alla, den är totalt översocial medans den svarta är mer självständig :)

Luisa
0

#26 ok :)