Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2497 ggr
thildatessie
0

Pellets i lådan?

Hej!

Kan man ha eldningspellets i kattlådan? Min sambos syster+ familj har det till sina två katter och det är tydligen jättebra då det har mycket bra uppsugningsförmåga och är doftfritt. Kan man ha det? Sambon säger nämligen att vi med ska ha det när vi skaffar katt då vi ändå eldar med pellets.  Är det skadligt/farligt? Någon som testat?

jollycox
0

Vi har det till våra i en peeweelåda. Pelletsen löses upp av kisset och det får man sen skaka ner i peeweens underlåda. Bajset spolar vi ner. Jag tycker att det funkar jättebra. och mer miljövänligt än Kattsand som ska köras till deponi.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

thildatessie
0

#1 okej så bra! Glad

line84
0

Precis som #1 skriver funkar det om man har peewee lådan. Annars är jag väldigt skeptisk till det.

thildatessie
0

#3 ok varför?

Hawknestgrove
0

Jag testade här hemma. Gjorde en egen Pee-Wee låda som funkade jättebra, men ok, ärligt talat, detta var mitt i sommaren och jag måste nog säga, att luktfritt blev det inte, trots minutiös skötsel. på den tiden rökte jag , men inte sambon och han sparkade bakut efter tre dagar. Jag kände inget alls då. MEn han kände. Man får ju ett väldigt nedsatt luktsinne när man röker. Det märker jag  själv nu  efter att varit rökfri i 4 år snart. OCh det är just de lukterna som är otäcka, som man märker mer av. Fick sen tag i vanlig Pee Wee pellets, samma resultat. Så tyvärr, för min del.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Jag har också provat pellets men slutade illa kvickt då det verkligen stank här hemma.

thildatessie
0

okej.. annars ska jag ha Ever Clean :) mest sambon som tjatar om pellets ;)

jollycox
0

För oss luktar det ingenting annat än när dom har bajsat, men det gjorde det med vanlig Kattsand också. Kan börja lukta lite lite när det är dags att tömma den undre lådan.

Liljekatten
0

Vi använder bränslepellets i Peewee-lådor här hemma och det funkar bra. Vi har 6 katter och 3 lådor ( som töms ganska ofta). Tänk bara att det funkar bättre med 6 mm-pellets. Den vanligaste är 8 mm tror jag. De har lättare att krafsa över bajset när man har mindre pellets i lådan.

Hawknestgrove
0

ja jag tömde den under lådan och diskade ur den varje dag. Det hjälpte inte. tyvärr…..

line84
0

#4 I en peewee låda åker flisorna som är kissade på ner till understa lagret och du kan lätt tömma. I en vanlig låda kommer kisset ingenstans och du får inte upp det = det börjar lukta.. Ursäkta den dåliga förklaringen.. Skäms

Niiinah92
0

har pellets i en vanlig låda och det fungerar bra, ingen stank alls mer än en minut eller två direkt när han har skitit men det försvinner snabbt. Hade jag varit säker på att jag skulle fortsätta med det hade jag köpt en peeweelåda för enkelhetens skull mén jag ar lite problem att transportera hem en säck på cyklen heheCool har köpt ever clean med som jag ska testa, lite lättare att transportera men oxå lite dyrare tror jagSkrattande

thildatessie
0

#9 vi har 8mm tror jag.. Obestämd

#11 det är lugnt! Flört Jag förstod Skrattande

Hawknestgrove
0

Jag gjorde en låda exakt efter peeweemodellen. Alltså med massa hål i den övre och distans till den undre så funktionen var ok. Det nerkissade och upplösta ramlade snällt ner i den undre och jag tömde och tvättade ur den varje dag. Tyvärr,så funkade det inte tillfredsställande för oss.

Hawknestgrove
0

Sen är det svårt att hitta bränslepellets i annan storlek än 8mm. På de vanliga ställena man handlar det så är 8 standard

thildatessie
0

#15 okej.. Får se hur vi gör. Har ju inga katter än, bara intressant att veta Glad

Labolina_73
0

jag kör peewee pellets,, har inte testat bränslepellets.. funkar det verkligen lika bra? peewee luktar ju ingenting.

//Linda

[Em_I_Am]
0

Kan tänka mig att det kan skilja lite beroende på vilken pellets man har. Men prova. Luktar det inte o vill katterna gå på det föreslår jag att ni köper en peewee-låda. Mycket enklare att rensa bort blöt pellets då.

Jag provade pellets till mina men de envisades med att det INTE går att gå på pellets. Så när jag tyckte tillräckligt synd om dom, när de balanserade med tassarna på kattlådekanten o försökte pricka rätt i lådan ändå bytte jag till sand igen. Samma sak med kristaller. Mina katter hatar att gå på det. Kanske för att de inte har päls mellan tårna så deras tassar känner kanske pelletsen mer. Jag vet inte. Men det är väl himla olika i vilket fall.

Jag köper annars pussis klumbbildande Kattsand. Ever Clean är skitbra men det är dyrt. Pussi tycker jag gör den bästa sanden bland de billigare märkena. Det håller sig fräscht länge och klumpar sig väldigt bra om man ser till att ha tillräckligt mycket sand i lådan. Hatar sand där kissklumparna smular sönder sig när man ska skopa upp dom. Då börjar det lukta kiss efter några dagar bara.

thildatessie
0

hur mycket kostar en peewe-låda ungefär?

jollycox
0

beror om man vill ha med tak eller inte, jag har med tak och den kostade 400. utan kostar 350-400.

thildatessie
0

#20 okej!

line84
0

http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/peewee.htm

Här är lite info om lådan. Jag håller dock inte med om at tden är bökig att städa. Minns inte vad jag gav för min.. Men de kostar nog mellan 300-400 kr. Finns även med tak nu!

UlrikaD
0

Jag har både lådor med Kattsand och med bränslepellets i och med att mina illrar går på pellets.

Katterna väljer i första hand pellets-lådorna. Jag tycker det är opraktiskt för kattkiss blir det så mycket av så det är ingen idé att sila det som blir utan jag får oftast byta alltihopa. Vilket förtar syftet med pelletsen.

Har man färre katter som kissar mindre borde det dock funka bättre. Mina tillsammans bildar ju en mindre sjö på en kvart tycker jag.