Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 801 ggr
Mitchika
0

Snabbt råd?

Är det några nattvakna som är uppe så sent ikväll?
Behöver lite hjälp, då jag har en nattlig besökare.

Min förra granne har flyttat till ett annat område och tagit med sig sin utekatt. Nu är det tyvärr så att missen lilla verkar tycka om sitt gamla område väldigt bra för han kommer hit hela tiden.

Vi försöker med allting, men det är lönlöst. Vi provade att vänta ut honom en gång för att få honom att gå hem, men då strök han runt här i två dagar. Tillsist tog jag in honom och matte kom och hämtade honom. Så brukar vi göra nu för tiden, mestadels.

Nu när jag var ute på sista kvällspromenaden med hunden så möttes jag av katten igen. Jag bar in honom och försökte kontakta ägaren, men hon tycks sova.

Vad är det bästa att göra? Katten har fått värma sig lite och druckit lite vatten, men det är allt. Matar honom gör jag inte.

Ska jag ha honom inne över natten tills jag får tag på ägaren eller ska jag släppa ut honom och hoppas att han går hem? Eller helt enkelt låta honom vara inne tills han vill ut igen?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Viccan92
0

Låt honom vara inne inatt och ringa ägaren imorgon. Hur länge har hon haft katten inne i det nya hemmet? För går han tillbaka hela tiden så kan det ju inte vara så länge känns det som.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Mitchika
0

#1 Nej, det är väl ett par månader som högst. Hon lät honom bara vara inne i en vecka efter flytten, så jag tror inte det riktigt räckte. Nu har hon köpt Feliway och ska testa det, så jag är inte säker på om han är utsläppt eller om han faktiskt smitit ut. Då hon har småbarn är det ju lätt hänt.

Fick samma råd på Hittekatter iFokus, så han får övernatta här för kvällen och så ringer jag matte så fort jag vaknar imorgon!

Då slipper han vara ute i kylan åtminstone.

Viccan92
0

Okej jo nog bättre om han är inne iaf 2-3 veckor men du har rätt med småbarn så händer sånt lätt. Hoppas att Feliway funkar för måste vara väldigt påfrestande både för er och ägaren.

Mitchika
0

#3 Jag är inte säker på om han har smitit, men då matte sa att hon skulle testa Feliway så slog det ju mig att han mycket väl kan ha gjort det. Särskilt med tanke på tiden han var ute också.

Hoppas det funkar också.

Viccan92
0

#4 Jo det kan ju mycket väl vara så. Vet ju själv när mina ynsta kusiner på 3,5år kommer och dem vet att vi inte ska ha katterna inne när vi har gäster men det funkar inte. Hela bunten springer in men det är ju helt förståeligt. Jag ska hålla tummarna. Berätta gärna hur det går.

Mitchika
0

#5 Jag fick precis tag i matte via sms! :D

Hon tycker att jag ska släppa ut katten igen så vi kan se om han hittar hem, då hon inte kan lämna barnen ensamma och åka och hämta honom såhär sent.

Jag skickade en fråga till henne om hon vill att vi behåller honom över natten istället, då det är rätt kyligt ute. Ska se vad hon säger. Får jag inget svar får jag göra som hon bad mig och låta honom gå ut.

Mitchika
0

Okej, då är det löst!

Efter att ha funderat på saken tyckte matte ändå att vi skulle släppa ut missen och se om han vandrar hemåt. Då jag är uppe ett tag till kan jag hålla ögonen öppna lite och se vad han ställer till med och om han verkligen skulle vilja in.

Tusen tack för alla snabba tips och råd! :)