Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 28114 ggr
elsasputte
31

Hur kallt klarar egentligen katten av ??

Förra vintern flyttade vi till en ny lägenhet varav en av våra katter lyckades virra bort sig och försvann i 5 dagar. Flera gånger per dag var jag ut och ropade och satt upp lappar överallt.

Så på den femte dagen, på morgonen ringde våran förra granne och sa att katten satt utanför våran gamla lägenhet (vi bor dock bara 5 min därifrån nu) Ni kan tänka er vilken lycka när jag äntligen hittade honom.

Så… är lite nyfiken, han var ute i fem dagar, mitt i vintern i 10-15-20 graders kyla, hur tåliga är egentligen katter`? nu vet ju inte jag om någon släppte in honom.. men tror inte de.

[Anunnaki]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ju kallare det är desto kortare tid brukar katterna stanna ute och är det - 25 tar det inte många minuter innan de kommer in igen om jag släpper ut dem. Hur en katt kan klara kyla och blåst beror mycket på vad för slags päls de har. Av de katter med lång päls som jag har/haft fryser de mer än de som har kort tät päls. Det händer att några av mina katter ligger ute och sover flera timmar i ett kattbo som jag har lagt hö i fast det är -15 grader. Trots att jag öppnar fönstret bredvid kattboet vill de inte komma in förrän efter någon timme.

Om en katt blir ute för länge när det kallt är det risk för att de förfryser öronen några millimeter längst upp. Jag omplacerade en sådan katt förra året. Det är den kattan som finns på bilden.

När det är flera minusgrader måste man ha helkoll på katten om man släppt ut den för en del katter klarar inte kyla alls ska då inte vara ute mer än kanske en kvart om man släpper ut den alls. Jag har erfarenhet enbart av bondkatter.

Man kan definitivt inte släppa ut en katt och gå hemifrån i flera timmar om det är under noll eller om vädret är som nu hos mig, dvs några plusgrader med mycket hög luftfuktighet.

elsasputte
0

Okej, undrar varför man absolut inte ska släppa ut katten och gå hemifrån några timmar om det är under noll eller om luftfuktigheten är hög ??

Mina katter brukar inte vara ute så mycket på vintern. De går ut och gör sina behov sen kommer de in och myser igen. Men jag har alltid kattlåda inne på vintern för en del dagar vänder de i dörren när man öppnar åt dem.

Jättesöt katt föresten :)

[Anunnaki]
1

# 2 har man kattlucka så att katten kan gå in när som helst kan man kanske gå hemifrån någon timme. Om katten inte kan ta sig in när den själv vill måste man vara hemma om det är kallt och katten är ute. Man har ju ansvar för att katten inte sitter ute och fryser.

Det kan kyla mer om det är +1 grad och hög luftfuktighet än när det är -1 grad, torrluft och vindstilla. Hög luftfuktihet gör i alla fall pälsen ytterst rätt fuktig och fuktig päls värmer inte särskilt bra.

Kattlåda måste man ju ha när man har katt hela året, tycker jag.

Kattan på bilden var ytterst nära att bli avlivad tillsammans med sina  ungar men veterinären klarade inte det så hon ringde mig och så kom kattfamiljen till mig. Som tur var hittade jag bra hem till hela familjen.

[hehlenaaa]
1

Mina föräldrars katt får en rejäl päls på vintern, och då menar jag riktigt rejäl. Hela han är en enda stor pälsboll, det är riktigt kul att se all päls ploppa upp bara. Men han brukar ändå inte vilja gå ut när det är som kallast, då är det mycket skönare att ligga inne och lata sig ;)

elsasputte
0

#3 aha.. okej :) Ja, men ingen av dem pissar eller skiter inne, och SKULLE det krisa som det ´kanske händer.. en gång/år eller nått så är inte det hela världen. gammelkattan går på låda i badkaret eller handfaten/slask (där det finns ett avlopp).

#4 Har märkt det på ena vår hane nu, han är visserligen långhårig. Vet inte om det är kastreringen som har gjort att han gått upp i vikt och därför ser ut som en rund pälsboll eller om det är vinterpäls kasnke.. roligt ser det ut iaf :) Han har alltid varit lite mindre i storleken och nu ser han ut som en boll :D

Viccan92
0

Våra katter har både garaget och hönshuset där dem lägger sig om vintern om vi inte är hemma. Vi hittar ofta min gamla kisse hos hönsen och han är helnöjd.

Vi har ingen kattlåda inomhus och visst händer det någon olycka men då är det om vi har missat att dem vill ut. Dem sätter sig nämligen vid dörren och märker inte vi det så sätter dem sig framför oss och stirrar på oss. Men är det riktigt kris så sitter dem vid dörren och skriker.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast