Katt i sele
Hej allihopa!
Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på, för jag har nämligen läst lite allt möjligt om detta.. och eftersom det verkar som det finns många som är kunniga när det gäller katter så tänkte jag att ni kanske skulle kunna berätta vad ni tycker/vet om detta 
Så nu till min fråga:
- Kan man lära en äldre katt att gå i koppel och sele eller ska man börja med detta när de är små? eller går det att vänja en äldre katt vid det också? kan man göra det, eller bör man undvika? berätta gärna vad ni tycker och tänker 
Tacksam för svar!
Det du ska ha i åtanke är att katten kan börja stå vid dörren och skrika i tid och otid om du börjar gå ut med den. Sen undrar jag varför du vill börja gå ut med den, katter lider inte av att vara inne. Om du vill ta ut katten så börja med att vänja den vid selen inomhus.
Näta in balkongen och ställ ut en hög klösmöbel och låt den vara där ute.
Jag vet att katter inte lider utav att vara inomhus, jag har två stycken och de mår väldigt bra och de får gå ut på balkongen om de vill (inte så jätte ofta det händer att de vill det). Och de är verkligen mina älsklingar!
Detta var bara en allmän fråga som jag har funderat på eftersom alla säger olika så då skulle jag bara vilja se vad majoriteten här säger 
Som sagt, du kan få problem med skrikande katter vid dörren.
För vems skull har man katt när man inte ens är beredd att låta katten komma ut ens med en sele? De enda sällskapsdjur som det är tillåtet att hålla under värre förhållanden än katter är kaniner, marsvin och liknande.
Klart man kan lära en äldre katt gå i sele, men man får ha tålamod.
Nu blir jag lite rädd. Hade tänkt gå med min kattunge i koppel. Hur vanligt är det att de utvecklar detta jamande efter att ha varit ute?
Är det väldigt vanligt?
Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/
#4: Man kan ju vända på det också: För vems skull har man katten om man inte orkar stimulera den som innekatt, utan måste låta den gå ut? Om man nu ska vara sån… 
Sen är det ju också skillnad på att ha ett djur i en bur på ca 2x1 meter (som man väl har med kaniner) och att ha dem i en lägenhet eller i ett hus, som ju är rejält mycket större än en kaninbur. Man behöver inte alls skämmas över att ha katten som ren innekatt, så länge man ser till att den har ett roligt och stimulerande hem.
#& Hemma går jag inte ut med mina katter i koppel, de har en innätad balkong som de nöjer sig med. Men hos mina föräldrar får de gå ut i koppel. Den ena (av fyra) kan sitta och "tjata" lite vid dörren men går vi inte ut med honom så ger han sig efter ett tag. De andra tre älskar att vara ute i koppel men tjatar inte. Så det behöver inte alls vara så att din katt kommer sitta och jama vid dörren. Och skulle den göra det (och du inte har tid/lust att gå ut just då) så kan du börja leka lite eller ge någon god mat så glömmer den kanske bort vad den ville.. :)
Jag brukar gå med min kisse i sele för att hon tycker att det är så roligt att vara ute!
Började vänja henne att ha på selen först - så att hon blev bekväm i den, sen började jag gå ut och gå med henne när hon var ungefär 13 veckor.
Nu när man tar fram kopplet springer hon fram och låter. Annars låter hon aldrig vid dörren. Brukar inte heller låta henne springa ut från dörren själv, utan lyfter alltid ut henne när hon ska få gå i sele.
Den som tror att det går att ge en innekatt stimulans som ens är i närheten av den stimulans som en katt får genom att fritt gå endast 50 m utomhus vet inte vad vederbörande talar om.
Stimulans för en katt är inte bara att springa och hoppa en stund. Katten behöver känna lukter, höra att något rör sig i undervegetation och sedan ta en sväng upp i ett träd för att jaga efter en fågel. Kanske infinner sig jaktlycka som ger en god måltid. Sedan är det dags att klättra in i något trevligt krypin med mjukt värmande hö och där sova gott några timmar oavsett vad det är för väder.
#10 Alla kanske inte vill ha sina katter som utekatter.
Brukar gå runt med min katt i tjugo minuter och låter henne lukta på saker och hoppa upp på saker.
Det är inte för att hon ska få stimulans jag går ut och går med henne. Det är för att hon tycker om att vara ute också tränar jag henne.
#6 min sookie skriker vid dörren när vi var ute som mest, man kunde vara ute hela dagen hon skrek iaf. Hon går som en hund i sele och så länge man inte stöter på främmande djur så går det bra att ta en vända.
Hört att en del tar ut katter i transportväskan för att slippa jamande vid dörren. Vet inte om det funkar men de som gör så hävdar det iaf.
Sookie slutade dock efter ett tag och nöjer sig med balkongen som börjar bli lite frusen.
Åter till TS fråga så gör som andra säger, sätta på han sele inomhus och promenera runt inne tills han vänjer sig. du vill inte ha en sprattlande och smått panikslagen katt ute ifa den sliter sig. Om katten går udda i selen men inte försöker ta sig ur, exempelvis om katten går med lågrygg så kan den vara redo för att komma ut i kontrollerade former. Ofta när det är något nytt outforskat så glömmer katten att den har en konstig sele på sig.
Min zaffie har en toppen hundsele, men inne kan hon inte röra sig och när jag satte på hennes sele i soffan rammla hon ner och låg orörlig på marken och jama. Väl ute så är det som om selen inte finns… Lustiga är dom våra katter
Jag följer med när dottern ska gå ut med sin katt, han är kattunge/ungkatt. Hon lärde honom ganska tidigt gå i sele. Vad man ska som sagt var tänka på är att de kan som sagt var sitta o lurpassa vid dörren. Våran gör det inte pga grannen har en hund som han är rädd för, lite bra de har inte träffas mer än sett varandra genom fönstret. jag har haft vuxna katter som jag gått ut med och haft med mig till dåvarande sommarstuga det har funkat fint fint. På sommaren har dessa katter vart lösa sen på landet men innekatter hemma, inga problem alls.
# 14 Att ha katt som innekatt under den kallare delen av året om katten har ett lantställe där den kan gå ut är ett bra liv för katten.
En katta som drivit omkring hemlös utanför Stockholm togs omhand av en som bodde där. Kattan ville för allt i världen inte gå ut där igen men när tjejen som tog hand om kattan flyttade till landet ville kattan verkligen vara ute men det tog några dagar innan hon vågade gå från den öppna ytterdörren för hon ville förvissa sig om det gick bra att gå in igen.
En katt står inte vid dörren och jamar hur länge som helst, om den märker att det inte funkar så slutar den och då kan man ta fram en rolig leksak och visa att det faktiskt är jättekul inomhus.Man kan även vänta med att mata kissen tills efter man har varit ute.
Jag tror det är bra att även innekatter får vara i naturen under kontrollerade förhållanden.
Tycker det är roligt att vara ute med katterna i koppel, fast är bara en av katterna som vill.
Hon kan skrika vid dörren när hon vill ut, men sen jag skaffade nät på balkongen så duger det lika bra. Men nog får man vara beredd på att katten börjar säga till att den vill ut.
Tyvärr kan jag inte ta så mycket promenader med mina katter längre pga grannar som inte kan hålla koll på sina husdjur.
Passar på när jag är hemma hos mina föräldrar :)
Men tycker verkligen det är ett roligt sätt att "umgås" med sin katt :)
#10: Fast det där är din åsikt, och inte fakta. Annars skulle jag gärna vilja ha källa på det du säger. Jag har hittills aldrig hört talas om någon katt som dött av tristess av att vara inomhus. Speciellt inte om de inte känner till att det ens finns ett utomhus.
#18 Håller med dig!