Hjälp mig göra egen ModKat!!
Hej!
Jag har nyss blivit lycklig kattägare till ett par katter, och efter en vecka, är det massa Kattsand som rymt från lådorna… De har en öppen och en med tak, men utan lucka. Det är vad jag fick med från förra ägaren!
Nu har jag gått o kärat ner mig i ModKat!! Meeeeeen, de är ju lite väl dyra tycker jag….. SÅ, nu tänkte jag försöka mig på att göra en själv! Jag menar, HUR svårt kan det va? ;)
Jag ber er om hjälp att ge mig tips på tunna! Gillar katter runda kattlådor lika väl som fyrkantiga eller rektangulära? Kan det bli ett problem att det inte finns hörnor i den?
ModKaten är va 40*40*40, så nåt liknande i höjd, och bredd?
Mitt fynd hittills som skulle kunna funka:
Sen får man ta ett lite mindre lock och liksom ta ner i öppningen, och göra hål i?

Den där tycker jag ser för liten ut.
Vaftör inte köpa en HOL på IKEA såga ut en ingångshål i en av väggarna och ha en toalåda där inne?
Stolt ägare till tre La permer
Har bild på min HOL som monica tipsar om, plus två lådor i… finns plats för tre om man så vill.
Länk till mitt blogginlägg om HOL, finns även en hol låda med som man kan ha en låda i :)
Visar väl mina katters egen toalett igen. Ingången är i ena skåpgaveln. Dörren till skåpet är normalt stängd och öppnas bara når jag rensar lådan eller tar kort. För att det inte ska vara för mörkt inne på kattoaletten har jag installerat en 0,5 W LED-lampa.
Skåpet kostade 10 kr på loppis. Kattlådan är en hög plastback.
Men då kommer väl sanden ut ändå? Det är just det jag vill slippa! Och slippa ha på toaletten, eftersom mina barn glömmer hålla dörren öppen!

#4 Om man har en HOL och ställer toabacken längst in och lägger en matta mellan toalådan och öppningen på HOL så stannar sanden inne i HOL.
HOL kan du ju ställa som sittbänk i lämpligt rum.Min dotter och svärson har sin står i köket som extra sittplats.
Stolt ägare till tre La permer
Ja, det är väl ett av problemen… Att jag inte har plats! Men den mindre varianten av HOL, med en passande tunna i? Då behöver den inte stå längst en vägg, tänkte jag…
Jag har kattoalettskåpet i en hall. När jag öppnar skåpdörrarna för att göra ren lådan rasar det ut lite strö ibland men det är ju lätt att sopa upp medan man är i städtagen ändå.
Har man en katt måste man ju ha kattlåda även för katter som får gå ut. För varje levande varelse i huset (och blommor) får man räkna med extra städning.
Absolut, kan du ha den mindre hål vi har backarna som heter "pluggis" -99kr. Perfekt. Om det är så att katterna lyckas skotta ut sand ur hålen på hol kan man sätta transparenta plastbitar eller likande längst ner. T.ex bordstabletter :)
Det gick jättebra att göra kattoa av en mindre Hol :-) Satte i en svart stor tunna och sågade hål i locket på HOL. Katterna fattade galoppen direkt, och det är INGEN sand på golvet :-D Lätt att rensa och katterna blir liksom mer provata än en öppen låda.
Kommer bild när jag orkar ;-)
Vad bra! älskar min hol låda även om jag gjort lite annorlunda :)