Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1846 ggr
mjuhm
0

Allergivänlig kattras?

Hej!
Jag är ny här på Katter.ifokus, för att jag nu har funderat i åratals tider på att skaffa katt.

Problemet är nu det här med allergi, då min pappa är allergisk mot katter. Hade då tänkt mig en nakenkatt, men när jag fick höra priset, ångrade jag mig snabbt. Fast egentligen, hur mycket kostar en nakenkatt? Eller en rex som mamma sa att det hette. Fick höra att dem kostar runt 10-15.000

Men, finns det nån som helst kattras som är allergivänlig?
En till sak, katter mår väl inte dåligt om dem flyttas varannan vecka? Har egna kaniner, marsvin & hamstrar som endast bor hos pappa, pga att dem inte mår bra av att flyttas. Dock har vi även en hund, & hundar reagerar ju inget.

Det kommer ta ett tag innan jag skaffar katt. Har dock växt upp med katter så jag är van dom, men jag måste lära mig mer innan jag köper mig en egen liten lurvboll.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
0

Måste även säga att katten kommer inte vara bland mina andra djur, & hunden är van katter.

UlrikaD
0

Det är inte alla som tål nakenkatter heller.

Sibirisk katt ska vara allergivänlig, men där har du ett pris på ca 8000kr också.

En raskatt, vilken som helst kostar ju en hel del pengar.

mjuhm
0

#2 Jadå, jag är villig att betala en hel del :)

UlrikaD
0

Fast du skrev att när du hörde priset på nakenkatt så ändrade du dig.

Finns en hel del sibiriska uppfödare som tar emot hembesök. Så är det allergin som är ett problem så är det väl bäst att hälsa på först och se om det funkar.

mjuhm
0

#4 Ja, men under 10.000 menade jag med "en hel del" Glad
Dock, så kan jag även betala så mycket som en nakenkatt kostar. Fast det bara ett andra alternativ. Skulle ändå så himla gärna vilja ha en nakenkatt då dem är helt otroligt söta.

Jag ska kolla runt efter uppfödare :).

Jina
0

Rexarna heter rex pga sin lockiga päls. Selkirk rex, devon rex, cornish rex. Även la perm är lockig.

Nakna raser är sphynx, don sphynx och peterbald.

mjuhm
0

#6 Aha, då förstår jag :)

Supinesophie
0

Och raskatter brukar snarare ligga runt 6-8000 än över 10000kr :)