Bara torrfoder?
Måste en katt äta blötmat eller klarar den sig på bara torrfoder?
Om inte, vad kan ni isåfall rekomendera för blötmat som finns i portionsförpackningar? Min kisse äter bara en påse om dagen så en burk blir gammal.
Hon är 15år och äter Eukanuba senior 11+.
Om en katt äter torrmat mer än någon enstaka portion i veckan kräver det att katten dricker ordentligt för att kompensera för vattnet i kött och blötmat inte finns i torrmaten. Många katter dricker inte tillräckligt för att kompensera för denna brist i torrmaten.
För lite vatten är en belastning på kattens njurar och speciellt för en gammal katts njurar. En vanlig dödsorsak för katter är njursvikt. Torrmaten kan också bidra till bildandet av urinsten.
När man ska välja kattmat kan man gå efter några enkla saker:
- Inget spannmål
- Inget socker och inget salt
- Inget eller åtminstone ett minimum av kolhydrater/stärkelse/kvävefria extraktivämnen vilket kan orsaka övervikt och på sikt trigga diabetes
- Inga vegetabilier
- Helst endast kött och animaliskt fett
- Torrmat kan orsaka urinstenar och njursvikt, större risk ju äldre katten är
- Variera maten, kanske köttfärs på lördag, kycklinghjärtan mitt i veckan och kycklingvingar på söndag om man inte vill gå över till barf helt och hållet. Variera även olika sorters kattmat.
- Extra fett i maten är viktigt för äldre katter men det måste vara animaliskt fett
- Proteinhalten som anges på förpackningarna är råprotein men det smältbara proteinet är mer eller mindre lägre. Lite kött innebär lite smältbart protein vad det än står på förpackningen.
Snart ser man att dyr mat inte alls garanterar bra mat men det finns några riktigt dåliga sorter.
En Mjau brickpack håller sig nog i åtminstone från ena dagens morgon till nästa dags kväll under förutsättning att den öppnade förpackningen står i kylskåp. Hawknestgrove här på siten brukar frysa kattmat i plastpåsar där hon plattar ut maten så tunnt att det går att bryta av lagom mycket. Jag gör lika med köttfärs.
Ge katten lite olika mat, precis som du gör med dig själv. Några olika sorters blötmat, rå köttfärs, rått kycklinghjärta och kycklingmage mm
Om en katt inte vill byta mat kan man krydda den med en aning tonfisk till att börja med.
Okej. Så då kan det vara bra att fortsätta med blötmaten?
Hon dricker minst 1-2 ggr per dag.
Det är ju inte hur många gånger per dag som hon dricker utan hur mycket. 
Mina äter bara torrfoder. Kolhydratfritt :-) Orijen.
Trots att jag i princip är mot allt vad torrmat heter har jag nästan alltid Orijen hemma. Det är helt fritt från spannmål och med hög halt av animaliska råvaror m. Det finns dock morötter, sweetpotato, kålrot mm bland ingredienserna, dvs kolhydrater.
Anledningen till att jag har det hemma är att ha något i reserv om jag skulle bli akut sjuk och någon som inte är så van med mina katter skulle hjälpa mig med att ge katterna mat. Nu får katterna en halv matsked Orijen då och då för att påsen inte ska bli för gammal.
Jag skulle inte våga ge en gammal katt torrmat med tanke på kattens njurar.
Nu är min katt bara 6 år men har endast torrfoder. Inte för att jag har valt att ha det så utan han själv. Han nämligen fullkomligt totalvägrar att äta blötmat oavsett sort. En otroligt envis herre jag har och får hoppas att han inte får problem när han blir äldre.
Min kisse äter bara torrfoder, hon vägrar att äta blötfoder och jag har hållt på med henne hur länge som helst och handmatat också så tillslut gav jag upp.
Dock dricker hon hur mycket som helst. Så fort man går på toa så springer hon och ska dricka ur badkaret/handfatet. När man har bytt vatten så skyndar hon sig och dricker (byter flera ggr om dagen, för att hon tycker att det är gott) och när man är i köker hoppar hon också upp och ska dricka.
# 6 och # 7 Hur skulle ni göra, om ni hade barn som bara ville äta godis eller bara ville äta pannkaka?
Det tog lite tid och lock och pock innan mina katter, med ett par undantag,tyckte att rått kött var något ätbart. Men nu går det ner hur lätt som helst men två av dem vill definitivt inte äta kyckling. Har just köpt en hel kyckling som jag ska koka och se om dessa två herrar äter kyckling då så att de får lite omväxling i maten.
#8 För det första har jag inget skräpmat till min katt, dvs inget spannmål etc. Och för det andra… Jag har provat hur många blötfodersorter som helst, provat handmata minst ett halvår utan resultat. Hon äter inte, även om man handmatar, så jag har gett upp. Och ja, jag har provat ge kött, men där är det samma sak, hon kan äta inte ens en bit, sen vill hon inte ha. Samma är det dagarna efter.

#9 Hur länge har du försökt? Jag menar, hur länge har du provat att endast servera blötmat/kött och ingenting annat? Jag fick envisas med en jourkatt i ungefär en vecka innan hon gav med sig och började äta blötmat. Under tiden fick hon bara några få torrfoderbitar och jäklar vad jag kämpade för att få i henne så mycket som två matskedar blötmat per dag de första dagarna. Men sen gav hon sig och åt blötmat utan några protester. Katter är envisa, de SKA ha det de vill - men man måste vara ännu mer envis.
Över ett halvår, direkt när jag köpte henne. Vill inte svälta henne. Har tagit bort torrfodret en dag och haft blötfoder, men hon har luktat (inte ens gått nära) sen gått iväg.
#8 Om jag hade ett barn som bara ville äta godis?
Nu ser inte jag torrfoder till en katt som godis så det tänker jag inte ens komentera.
Jag tänker inte ta några risker att få en katt som börjar matvägra helt. Sluta äta vilket skulle bli resultatet om jag tog bort torrfodret och gav honom blötmat i stället.
Jag vet av erfarenhet att en katt som slutar äta, börjar matvägra är på gräsen till omöjligt att få att äta igen. Vad är ditt förslag att jag skall göra? Låta honom vara utan mat och svälta för att han inte äter blötmat?
Jag har haft en katt som slutade äta….nu av andra orsaker än att jag bytte ut toffodret till blötmat. Det slutade med 18 dagars kamp för hans liv varav 9 dagar inlagd på sjukhus och slutade med att han inte klarade livet. Det helvetet tänker jag inte medvetet riskera att gå igenom en gång till. Varken för kattens skull eller för min egen.

#11 Hon vet att du ger med dig, klart hon låter bli att äta blötmaten eftersom hon vet att du ställer fram torrfoder igen efter ett tag.
Prova att ha endast blötmat framme i två dagar - miniportioner av typ 5-6 olika smaker för att se om det är något smak hon tycker lite bättre om (eller inte lika illa om, hehe). Vägrar hon äta så lägg fram några få torrfoderkulor så får hon i sig nånting iaf, bara så att det sätter igång hungern ännu mer, inte så hon blir mätt. En 5 bitar åt gången bara.
Hon är envis, men du måste vara envisare om du ska få henne att äta blötmat.
Varför ska man ändra på något som fungerar bra?
Man kan lägga liten klutt blötmat ovanpå lite torrfoder……
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#13 Har redan provat, men inget funkar. Tänker inte svälta henne i två dagar. Hon äter väldigt ofta men väldigt lite och är nästan mer åt underviktig "hållet", så svälta kommer jag knappast att göra!