fetrik kost för avmagrad katt
Har en katt med en stor kull som diar för fullt… Hon blev jätte dålig efter förlossningen med sinad mjölk som följd..men är nu återställd med mjölk i tuttarna men hon verkar ge allt till sina barn på gott och ont :(
Hon äter nu hills A/D + kittenfoder och har gett de en tid nu utan resultat. Enligt vågen har hon gått ner men då vet jag ej om djursjukhusets våg är lika kalibrerad som min så kan man inte lita på vikten ännu…ska börja väga henne då jag väger kattungarna.
Hon har just avslutat en pencilinkur och blivit "friskörklarad" av veterinären. Blodprov, ul mm
Vad kan man ge för fetrikkost till en kattmamma med ungar…? förut var hon kräsen men jag tror hon skulle äta vad som helst just nu. De enda hon gör förutom att dia och tar hand om de små, är att äta och går på toa..
Äggula, smör, laktosfri grädde, hjärta osv. Sedan kanske RC recovery blötmat eller liknande och gimpet multivitaminpasta.
Jag tror noll på dessa dietfoder och om katten vore min skulle jag ge henne rå köttfärs med högt fettinnehåll vilket är lättare sagt än gjort eftersom köttfärsen för det mesta ligger på endast 12 % fett men kattan kan ju få lite saltfritt smör och då menar jag SMÖR och inte något annat, lammfärs, en rå äggula ett par gånger i veckan är bra tillskott på flera sätt, så mycket laktosfri vispgrädde som hon vill ha ett par gånger per dag.
Det är viktigt att kattans mat innehåller mycket för katter smältbart protein vilket inte är samma sak som den proteinhalt som står på förpackningarna utan mycket lägre.Jag lyckas inte hitta någonstans på Hills hemsida uppgifter om vad A/D innehåller men spannmål ska inte finnas med i innehållsförteckningen och inte kolhydrater/stärkelse/kvävefria extraktivämnen.
Se till att kattan får ordentligt med proteiner för katter bränner även protein och det går nog en del protein till mjölken. Kycklinghjärtan, kycklingmage och kycklingvingar är bra kattmat. Benen i kycklingvingarna ger mycket kalcium som behövs för mjölken och kattungarna.
Se till att rått kött och kyckling har svenskt ursprung. Kolla noga på förpackningarna för en svensk flagga på förpackningen ger inga garantier.
Finns A/D bara som blötmat i små förpackningar? Rena röveriet i så fall för en sådan burk lär ju kosta en del.
Torrmat är dock inte så bra för en lakterande katta för med torrmat får hon nog i sig alldeles för lite vätska men bl a Orien har en mycket hög halt animaliska råvaror i sig.
#1 rc recovery finns den bara hos veterinären? Äggulan ratade hon tidigare men de var medan hon var jättedålig… Kan testa igen..kycklinghjärta har jag hemma så de ska jag genast tina.. Multivitminpasta tror jag ska finnas någon stans..
#2 äkta Smör blir svårt då jag enart använder mjölkfritt men de kanske är samma/liknande? laktosfrigrädde är de samma som oatly?
Vet att de är rövarpriser men denna karta gick på försäkringen iaf alltid något… a/d har hjälp tidigare med en annan hona som också fick megakull + blev dålig..

Man ska vara lite försiktig med att ge obalanserad kost till en digivande hona.Att ge fläskfärs utan att ge ben/kalk tillskott kan ge väldigt svåra biverkningar.
Jag skulle ge HILLS A/D under en tid blandat med blötmat.Visserligen är den dyr men det är del väl värt om hanan mår bra av maten.
Skippa torrfodret helt och toppa med äggula och osaltat smör.½ dl mjölkersättning med äggula ett par gånger om dagen är också bra.Hon behöver ju få i sig vätska också.
Stolt ägare till tre La permer
# 4 Jag skrev ju att katten behöver kalcium och det får hon genom att äta kyckligvingar. Man kan också köpa kalciumtabletter, t ex Kalciopos på Apoteket, krossa dem och blanda i färsen. Man behöver inte vara rädd för att överdosera.
Katter kan inte ta upp fett som kommer från växtriket. Du får köpa saltfritt SMÖR till katten och annat till dig om du är vegan. Samma gäller grädden. Det ska vara laktosfri vispgrädde från mjölk som kommer från KOR.
Hills A/D är ett foder och inget annat. Det har aldrig testats i Sverige för att vara något slags läkemedel som skulle någon medicinsk effekt.Veterinärer får inte påstå att dessa foder är annat än foder.
Håller med om att inte ge kattan torrfoder.
#4 Jag vet att man inte ska ge obalanserad kost, hon kommer bara få extra tilltugg med tex kycklinghjärta mm Skulle inte utfodra för mycket om man nu säger.
Just nu får hon HILLS A/D i blötmatsform (glömde skriva att de var blötmat i första inlägget). Hon säger till då hon vill ha mer, får obegränsat med A/D. För mig spelar de mindre roll att de blir dyrt att köpa bara A/D..tur att man har uppfödarrabatter och får nån karta gratis då och då=) Hoppas min lilla tös blir rund och go igen.
Om hon inte äter äggulan som den är visst borde man kunna blanda ner de i blötmaten? (varför har jag ej tänkt på de innan)
#5 är inte vegan utan mjölkproteinallergisk. Jag undrade om de var samma/liknande då de var de som fanns hemma=)
Torrfoder är på gott och ont men de var torrfoder som räddade hennes mamma som var i samma situation. Jag kommer att fortsätta ge mest torrmat då denna hona återhämtat sig då jag märkt att alla katter jag har mår bäst på de.
Jag kommer att börja mata dessa kattungar så snart jag kan så att mamma hinner återhämta sig och få lite hull
#6 Det är inte samma för Oatly är baserat på havre. Du får gå till någon större butik och leta i hyllorna för laktosfritt, borde finnas både smör och grädde där.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Du kanske kan kompletteringsmata kattungarna lite istället..? Om de är mätta och belåtna suger de ju inte slut mamma katt med samma fart. Jag hade personligen extramatat bebbarna några gånger per dag med KMR och sett om mamma katt går upp i vikt av avlastningen.
#9 risken finns att ovilliga kattungar får ersättningen i lungorna och istället får lunginginflammation. Har redan mist en kattunge då de var några dagar då vi stödmatade dem i början. Snart kan man introducera vanlig blötmat till kattungarna.. känns lite säkrare..
Okej, känner man sig inte trygg med matning ska man såklart låta bli. Extramatning med spruta fungerar alltid här men alla har ju sina knep. Hur gamla är kattungarna nu?
#11 de är 3v nu=)
#12 Naw.
Vad skönt, då har du bara en vecka kvar innan man kan truga med blötmat. Med stor kull brukar det ju gå fort! Önskar dig ett varmt lycka till med hela kullen! :)

Är de tre vekcor nu spå kan de ju börja äta vanlig kattmat.

Är de tre vekcor nu spå kan de ju börja äta vanlig kattmat.
#14 jo, funderar på de..gav förra megakullen mat vid 3.5-4v ålder (dock ej hennes).. Men mamman var ju i bättre skick om man så säger…
Har testa lite rått kycklinghjärta ed A/Dn och de var ätbart :D