Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2236 ggr
Mia
0

Kastrering och vaccinering

Nu skriver jag här igen, känner att jag måste skriva av mig och kanske få lite tips/råd. Jag vet inte om jag bara är överkänslig sedan min första katt fick åka till veterinären (se tråden Katt spyr "skum"?). Han är lite piggare men sover mest och han äter inte mycket alls, dock dricker han väldigt mycket men varken torrfoder eller blötmat går ner särskilt mycket alls.. Jag blir väldigt orolig då han måste äta?

Och min andra hankatt på 6mån blev kastrerad och vaccinerad den 27:e oktober. Nu flera dagar efteråt är han fortfarande rätt slö, han busar inte alls som han brukar och är totalt förändrad, sover mest och kelar mest. Och även han matvägrar, jag får bara i han pyttelite torrfoder eller blötmat åt gången. Jag förstår inget alls, vad tusan ska jag göra? Jag har provat med allt känns det som men inget vill dem äta eller så äter dem bara väldigt lite av det..

Någon som har erfarenheter av detta?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

MonicaLagerquist
0

Nu är det lite för sent för din del men eftersom att andra förhoppningsvis också läser så skirver jag det ändå.

Jag låter aldrig vaccinera och kastrera en katt samtidigt.Jag anser att det är en för stor påfrestning på kattens immunförsvar.

I ditt ställe skulle jag köpa hem HILLS/AD röra ut den i lite vatten och mata katterna med spruta 10 ml i timmen.

Katter som har ätit dåligt har ofta svårt att komma igen och äta och då är det tyvär ofta tvångsmatning som gäller till en början.

Stolt ägare till tre La permer

Mia
0

#1 Ajdå.. Det var veterinären som föreslog vaccinering i samband med kastrering eftersom han inte är vaccinerad sedan tidigare..

Är det torrfoder du menar? Eller vad är hills/ad?

MonicaLagerquist
0

Jag har pratat med veterinär om det där med att kastrera och vacci nera samtidigt.anledningen till att de föreslår att det ska göras samtidigt är att många kattägare är för lata/snåla/bekväma av sig och om veterinären inte erbjuder att göra båda sakerna samtidigt så struntar/glömmer kattägarna att komma tillbaka och fixa det sen.

HILLS A/D är ett högkonsenterat blötfoder som man rör till en tjock smet som man sen drar upp i en matningsspruta och ger katten.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Jag vaccinerar ofta i samband med kastrering men aldrig samtidigt som första sprutan. Och det beror på att det blir mindre stressande för skygga katter då dom slipper åka ytterligare en gång till vet.

Mia
0

Tack för svar, jag ringde först djuraffären och de sa att hills a/d går endast att köpa hos veterinär så jag får försöka ta mig till veterinären imorgon Glad

Mia
0

Kan det vara så att de matvägrar/äter endast lite för att jag har två kattungar här? De verkar komma överens, i början var det ju självklart lite fräs och ett och annat litet slag men nu är det inget alls sånt, jag såg min katt på 6mån ligga i sängen och sova tillsammans med ena kattungen. Har ni haft någon katt som har slutat äta eller ätit lite pga ny katt i flocken?