Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1654 ggr
volvoforlife
0

Arg hankatt

Hej!

Jag har en ca 8 årig kastrerad hankatt som för några månader sedan blev totalförändrad. Det hela började med att vi i mars förra året köpte en liten kattunge då den stora skulle ha en lekkamrat. Allt funkade jättebra i början. De låg ofta i sängen och tvättade varandra. Men sen blev den lille könsmogen och är nu kastrerad. Men den äldre katten vill inte acceptera honom igen. Det räcker att han hör den andra katten så morrar han och fräser. Mot mig och husse är han fortfarande jättemysig. För någon vecka sedan köpte vi en till liten katt och det funkar inte med denna heller. Jag har gett den äldre katten mycket uppmärksamhet och tid för att han inte ska känna sig utanför. Kan även tillägga att han inte gillar barn och i februari nästa år kommer det en liten bebis.  Är det någon som har någon lösning på detta? Tycker det är oerhört synd om honom att ha det så här.

Sigrun
1

Är nog tyvärr bäst att hitta ett nytt hem till honom där han kan vara ensam tror jag och inga barn, eftersom att han reagerar på andra katter och så tycker han inte om barn det är därför jag resonerar så..

Kanske ni har någon kompis eller släkting som vill ha, kan ha och tål katt?

Då kan ni ju fortfarande träffa honom menar jag, och eftersom det kommer en bebis i februari så borde ni kolla efter nytt hem till honom redan nu, tiden bara flyger iväg..

Rumblebee
1

Håller dessvärre med #1. Det är nog bättre för honom om han får leva som ensamkatt hos någon som inte vill/kan ha barn.

För det kommer nog att bli väldigt jobbigt för honom i längden, om han dels ska bo ihop med två katter som han inte gillar, och sedan ett barn på det, som lär gråta en hel del den första tiden.

[Anunnaki]
1

Man ska inte utgå från att katter vill ha en kompis. En åttaårig katt vill nog inte bli påtvingad någon ny katt utan är hellre ensam. Att något skulle bli bättre med ytterligare en katt i hushållet är mer än lovligt naivt.

Håller alltså i princip med # 1.

[Norrbysa]
0

Har ni testat att installera Feliway-dosor i hushållet?