förkyld ?
Inatt rann det lite vattenliknande snor ur näsan på min Lasse. Jag tyckte att han nös/hostade vid två tre tillfällen oxå. Tänkte ringa vet. idag men nu är det inga problem alls men kanske lika bra ändå.
Tänkte först höra med er ifall någon vet vad det kan vara?
Han är vaccinerad mot kattsnuva och pest men det är 8 månader sen nu så han bör väl få en till snart. Minns inte riktigt hur många /år dom ska ha?
Bilden är på Freja & Lasse, tagen för en timme sen. De njuter av den sista solen=)
Är dom utekatter? Har dom träffat någon annan katt på sistone? Katter kan få kattsnuva trots vaccination men den blir oftast mildare.

ja han är utomhuskatt men sover givetvis inne, ( men inte om han själv får bestämma ) Jag avvaktar tills imorgon så får vi se. Vill gärna slippa helgkostnaderna hos veterinären denna gången…
Är det kattsnuva så hjälper inte antibiotika iaf. Antibiotika sätts in på kattungar för att undvika följdsjukdomar som pneumoni. Vuxna katter som dessutom är vaccinerade brukar inte bli så sjuka.
Är du säker på att det är snor oc inte dreggel? Min katt började dregla jätte mycket från ingenstans (mest när hon vilade/sov), jag ringde till Vet och hon sa att jag skulle avvakta. Men däremot så nös hon inte. Det gick över efter typ 3 dagar. Jag tror hon hade tuggat på en bukett som vi hade hemma…
Bäst att fråga vet….
TS
Skulle du själv gått till doktorn, eller hade du tagit dina barn till doktorn om du var i kissens skick? Tänk på det viset. Man ska inte medicinera i onödan utan låta kroppen läka själv om katten inte är påverkad annars.

näe det var inget, blev bara lite närvös men det är helt borta nu:)
Här är en annan fråga! FODER.
För tillfället får Lasse Whiskas (eller hur de stavas) annars brukar han få mat för kastrerade katter.
Men han är ALLTID hungrig. Han får mat tre till fyra gånger per dag men ändå, så fort man går in i köket är han där och gråter och skriker. (mjau) det låter som om han aldrig får mat. Och han är deffenitivt inte smal, och har inte mask. Vill ju inte att han ska bli tjock heller.
Så jag kanske ska byta foder?? Vad är bra för en kastrerad utekatt? Som uppenbarligen har ganska lätt för att lägga på sig runt magen…
Kastrater som har lätt för att gå upp i vikt kan med fördel äta burkmat Gärna svensk sådan,som t ex Mjau.Lättfoder(torrt) är inget bra,innehåller mängder av kolhydrater som inte är kattmat precis..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Whiskas innehaller ingenting som katten kan halla sig matt och belaten pa sa det ar inte konstigt att din katt verkar vara konstant hungrig.
Om du vill kopa fodret fran en vanlig mat affar ar det anda bra alternativet mjau blotmat (enbart) och den dieten ar aven en av de basta man kan ge sina katter sa om du bestammer dig for det gor du ett bra val enligt mig eftersom jag enbart har sett positiva effekter av blotmats dieten.
Om du ar intresserad av torrfoder behover du ga till en djuraffar eller bestalla via internett och om katten tal fisk rekomenderas oftast Orijen annars tycker jag personligen att Applaws, Eukanuba, Carnia Lynx och Porta 21 Sensible ar ratt bra foder men kom ihag att Carnia Lynx och Porta 21 Sensible innehaller ganska hog magnesiumhalt sa om du bestammer dig for dessa foder ar det viktigt att din katt dricker ordentligt och eventuellt att du kompletterar fodret med mycket blotmat.
Kastrat- och lightfoder innehaller oftast valdigt mycket kolhydrater och spannmal som inte katten kan tillgodose.
Medarbetare på matlust
Skippa kastratfoder och fodret du köper i mataffären. Satsa på ett spannmålsfritt torrfoder och låt katten ha fri tillgång på det. Ge även blötmat då det är bättre än alla torrfoder.

men om jag har mat framme hela tiden så kommer han ju äta sig smällfet? Vi har alltid haft foder framme till våra andra katter o de har aldrig varit överviktiga. Men Lasse finns det inget stopp i verkar det som..
Sen vill jag inte bara ge honom blötmat pga av att det inte är så bra för tänderna i längden. Men han får blötmat minst två ggr/veckan.
Torrfoder hjälper ändå inte mot tandsten och dyl då katter inte tuggar i sidled. Blötmat är bara positivt då katten får i sig ordentligt med nyttigheter och mycket vatten som spolar igenom blåsan, dvs minskar risken för urinvägsbesvär.
Ge katterna kycklingvingar så får tänderna jobba.
Jourhemmet… nu har du val blandat ihop det? Rovdjur kan inte tugga i sidled vilket de igentligen maste gora med torrfoder 
Jag fick veta bade pa andra forum och av en bra veterinar att blotmat som blir kvar pa tanderna ar som en massa man bara kan spola bort (som spolas bort av saliv och vatten som de dricker) medans torrfodret liksom fastnar och istallet bildar tandsten.
Illrar till exempel har valdigt latt att ha tandsten, de illrar som enbart ater torrfoder far tandsten valdigt snabbt medans de som ater blotmat/barf far nastan aldrig tandsten och har battre tander i allmanhet. Jag tycker inte riktigt om att prata om andra djur pa kattsajter men eftersom illrar har problem med tanderna jamfort med katter ar de faktist ett bra exempel just nu. 
Medarbetare på matlust
#13 Det är ju just det jag skriver.
#15 Hahaha, så skönt varje gång någon annan än jag själv är förvirrad