Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1230 ggr
[Mikkiz]
0

Urinrörsproblem..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Vi har en katt hona på 8år som nu har fått problem med "kisseriet"..

Vart inne hos veterinären där hon fick medecin men efter ca 2 veckor var problemen tillbaka så fick ringa in igen och då skrev veterinären ut en ny (starkare) medecin över telefon.

Nu är dock problemen tillbaka (springer och kissar stup i kvarten och det kommer bara små droppar med lite blod i) och vi ska in till veterinären imorgon igen för de vill göra ett ultraljud för att se så att det inte är några "stenar" eller så som blockerar urinvägarna.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag funderar på hur ett ultraljud går till och om det är nått speciellt men ska tänka på innan man åker in?

Tack på förhand!

/En orolig matte!

[Chilliy]
0

Lycka till med kisse och jag hoppas allt går braSkrattande

[Mikkiz]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack! Vi håller alla tummar och tassar vi har!

[Mikkiz]
0

Ingen som har någon erfarenhet?

Hyrrokkin
0

Ultraljud är sällan något dramatiskt. Oftast är man själv med och håller i katten och hjälper till att hålla den lugn. Tror inte jag känner någon som sövt vid ultraljudsundersökning, så det är inte så att du behöver ta undan maten innan eller så. Jag har bara ultraljudat hjärtat och då behövs det rakas bort lite hår för att man ska komma åt, vet inte hur det är annars, men misstänker att rakning av ett litet område är ganska standard.

Har ingen erfarenhet av urinsten med mina katter, men låter inte omöjligt att det skulle kunna vara det. Håller tummarna för att ni hittar något lättåtgärdat!

[Mikkiz]
0

Tack detta lugnade mitt mattehjärta lite iaf :)

Om ca 1 timme är det dags att åka mot veterinären.

line84
0

Hoppas inte det är något allvarligt. Lycka till!!

[Mikkiz]
0

Det blir operation för katten… Usch är så orolig… Men allt kommer säkert gå bra!

[Norrbysa]
0

Vad får kisse för foder? Vissa fodersorter innehåller för mycket salter och kan orsaka sådana problem. Hoppas allt går bra.

[Mikkiz]
0

Hon får ett bra foder som är köpt hos veterinären har inte så stor koll på vad de heter för det är karln som åker o köper de o häller upp det i "fodertunnan"…

Hon har ätit detta foder de senaste tre åren (så länge min sambo har haft henne) och vi vet ej vad hon åt innan då hon kommer ifrån ett katthem.

Några bra tips på foder annars?

Ja vi hoppas verkligen att det går bra!

[Norrbysa]
0

Veterinärer är ofta sponsrade av olika fodermärker. Det kan vara bra att veta när man väljer foder. Betyder inte alltid att fodret är dåligt men man skall hålla sig informerad om altenativen och läsa på innehållsförteckningen.

Personligen så anser jag att ett foder skall innehålla så lite kolhydrater som möjligt och köper därför Orijen.

[Mikkiz]
0

Nu har kissen opererats och allt gick bra. Men jag undrar om nån har något bra tips på hur man ska lösa det här med mat och vattenskål…? Hon har ju fått en "strut" som hon ska ha på sig i 10 dagar och hon kommer ju inte åt maten och vattnet ordentligt… Nån som har några bra tips och idéer?

AnnaMaja0
0

Vad skönt att operationen gick bra för din kisse! Ett tips är att låta katten slippa tratten när det är dags att äta. Håll dig i samma rum tills du ser att katten ätit färdigt och sätt då på tratten igen. Kan ju också ta av den om katten t.ex ligger i ditt knä och gosar. Då har du ju hela tiden koll på att katten inte kommer åt operationssåret. Men så fort du släpper katten ur sikte eller inte har 100% full koll så låter du katten ha tratten på. Det har funkat fint här hos oss i alla fall 😊

[Mikkiz]
0

Tack för tipset. Det är så vi har gjort, men vi har en lite speciell kisse så hon vill inte dricka (och gärna inte äta heller) när någon är i samma rum…

UlrikaD
0

En liten mat och vattenskål brukar funka lättare, så hela skålen får plats i tratten.