Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1682 ggr
annie-ess
0

Introducera ny katt till flock

Hur gjorde ni när ni introducerade en vuxen katt till en kattflock? Lät ni bara nykomlingen gå överallt och låta alla fixa rangordningen själva, eller hade ni denne i ett rum och lät dom vara tillsammans i stunder, eller hur gjorde ni? :)

Cockerspaniel
0

Av alla katter jag haft, gamla som nya, har fått träffa varandra med en gång och sköta rangordningen själv :)

noir
0

Precis som #1 säger.
Jag anser att hålla dom i sär bara skapar problem. Däremot kan det bli nödvändigt OM det vill sig så illa att nån katt riskerar att bli skadad och då talar jag om katt bråk med blod och kattpäls som flyger.

Det kommer fräsas MASSOR, det kommer vifftas tassar och slag och den nya kommer bli utstött. Din uppgift är att fortsätta vardagen och ignorera katterna (lättare sagt en gjort) och vid mysstunder som ni brukar ha också involvera den nya katten om den vill.

Försök att få allt så normalt som möjligt.

Rumblebee
0

Alla de gånger som det har introducerats nya katter i den här familjen, så har vi gjort som #1 och låtit dom sköta sig själva. Så länge som det inte blir allvarliga slagsmål så ser jag inget behov i att stänga in någon av katterna.

Det blir självklart en jobbig tid för nykomlingen, då den förmodligen kommer att bli fräst åt och förmodligen även få sig ett och annat slag, men ge det tid och det kommer att lösa sig.