Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3464 ggr
stallostby
0

Matvrak?

Hur mkt ska en 11-12 årig katt äta? Mina äter minst en 600 grams burk per dag och lite torrfoder på två? Kan de få Alzheimers? Vi tror våra katter äter onormalt mkt, tigger ständigt! De äter så magen är stinn! men tio minuter senare så tigger de igen…

De är utomhus halva dygnet.

Josefa
0

Kanske dags för en rejäl avmaskning?

stallostby
0

Ska upplysa om att de är två! 11 och 12 år..

stallostby
0

vi avmaskar enligt rekommendationer. Men tack för tipset

stallostby
0

De har vräkt i sig mat i flera år! Men mår bra f ö..

Eine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ser inget problem i att de äter och mår bra?Varför ska de få Alzheimers??

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Anunnaki]
0

Hur många gram mat som en katt äter per dag varierar. Olika katter äter olika mycket och den ena katten kan hålla sig slank på samma mängd som en annan blir tjock.

Mängden i gram beror också på vad det är för slags mat. Mina elva katter äter nätt 1,5 kg mat per dag, dvs i genomsnitt per katt ungefär 120 g men notera att det är i genomsnitt. De får mat två gånger per dag och de tigger aldrig. Gammelkattan får dock mat flera gånger om dagen om hon är inne.

De få gånger som de får Mjau blötmat i brickpack på 380 g brukar det bli cirka 250 g mat per katt och dag.De sorter som kommer i fråga innehåller endast köttbiprodukter.

Skulle jag ge dem någon sort som innehåller ingredienser som katter inte kan tillgodogöra sig anar jag att det skulle gå åt mer i gram räknat.

En av mina katter, som är mycket matglad men håller vikten, kan mycket väl äta så att hon blir rund över magen.

Väg dina katter varje månad eller oftare och skriv upp vikterna så kan du se om de håller sin vikt eller om de blir tyngre och tyngre. Håller de vikten äter de nog lagom mycket men går de upp i vikt får du servera dem mindre mängd och absolut inte ha någon mat framme hela tiden.

stallostby
0

jo vikten håller de…

Men förbannat enerverande med detta ständiga tiggandet!!! Vi har konstaterat att nått är fel! så var de inte förr, men nu äter de konstant!! De börjar ju bli äldre men nu går det till överdrift!

stallostby
0

#6 1,5 kg mat på elva katter!!! det äter mina två gamlingar på ett dygn! Nått är fel på dem! Nä inte riktigt men ett kilo mat om det är Mjau..

[Anunnaki]
0

Att båda katterna skulle ha drabbats av samma sjukdom samtidigt är mycket osannolikt. Prova med att ge dem mat två eller tre gånger per dag men ge dem då något som har högt näringsvärde för katter.

Mitt förslag är att ge dem rått kött, cirka 100 - 150 g per dag några veckor. Du behöver inte bry dig om det är uppfyller allt som man behöver tänka på under ett försök på ett par veckor.

Köttet måste vara svenskt och kolla noga för det kan finnas en svensk flagga på förpackningen men det kan vara så att djuret enbart är finstyckat i Sverige. Kycklinghjärta. kycklingmage, kycklingvingar, köttfärs mm och skulle det inte passa kan du krydda maten med lite, lite tonfisk.

Sjukdomar som jag kommer att tänka på är diabetes och överproduktion av hormoner i sköldkörteln. I båda fallen borde de gå ner i vikt åtminstone efter ett tag.

Gå till veterinären och kolla så att de ändå inte råkat få diabetes eller problem med sköldkörteln. Diabetes kan du kolla själv om du köper teststickor på apoteket och fångar ett urinprov på katterna.Glad Det är ju synd om du blir irriterad på missekatterna och anledningen till att de är så hungriga är att de är sjuka.

Katterna får bara rått kött och de håller vikten något som jag ser för jag väger dem varje månad. Inte ens tjockisarna som får ytterst lite mat tigger mellan målen, dvs morgon och kväll.

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska fundera å testa detta i samråd med min sambo. "Missarna" är ju inte tjocka, därför har vi avmaskat, men de äter ändå, och äter, äter… De verkar friska men det kanske är normalt, men vi upplever att de äter mkt mer nu än förr..

Josefa
0

Att de äter mer nu kan bero på att de jagade mycket mer när de var yngre.

Sen vad menas med att ni avmaskat efter rekommendationer? Har ni då kollat upp vad det är för mask de har? Eller har ni bara tagit ett avmaskningsmedel, vilket som helst? Det kanske inte tar de maskarna som katterna bär på.

Sophey
0
  1. Ga till apoteket och kop kolla masken, maskar kan bli resistenta mot avmaskningsmedlet om man avmaskar for ofta.
  2. Se over vad du ger katterna for mat och kolla innehallet eller sa kan nagon har pa forumet hjalpa dig med det om du inte riktigt vet hur eller vad du ska undvika i foder.
    En del foder med daligt innehall ater katter ofantliga mangder av och speciellt torrfoder kan det handa att det inte finns nagot "mat stopp".

De ar ju gamlingar sa de kanske helt enkelt vill ha lite extra proviant med sig till himlen nar deras tid kommer? Vem vet. ;-)

Medarbetare på matlust

[Anunnaki]
0

Håller med # 12 utom att katter som är 11, 12 år inte är gamlingar utan fortfarande i sina bästa år. Katter har rätt kort ålderdom tycker jag mig ha sett.

Sophey
0

Eftersom katternas genomsnittliga livslangd ar 15 ar raknas de som gamlingar men det ar inte ovanligt att katter lever langre an det.

Medarbetare på matlust

MiroSputnik
0

Mina gamlingar har oxå blivit mer "tiggiga" med åren, men jag ser det inte som ett problem… Jag brukar på skoj säga att de tror att JAG har fått alzheimers, eftersom de försöker lura mig att de inte fått mat.

Men jag har en misstanke om att de kanske får för lite mat.

Problemet är att de lätt lägger på sig vikt om de äter "enligt tabellen" på foderpåsen. De får torrfoder 3-4 ggr per dag och blötmat morgon och kväll. Rått kött/kyckling/fisk vägrar de äta.

Finns det nåt bra sätt att räkna ut hur mycket man ska dra ner på torrfodret när man även ger blötmat?

De äter ca 40gr RC indoor Mature  och 1 burk gourmet gold blötmat (jag vet att det inte är det bästa, men det enda de kan tänka sig att äta i blötmatsväg. Kräsna, jag vet). De ar 11 år gamla och väger 11kg resp 5 kg. Lilltjejen äter inte all sin mat så hanen stjäl en del av hennes mat oxå, så fördelningen blir väl ca 30 gr till tjejen och 50 gr till hanen.

Sophey
0

15. Jag hade nog bytt foder om jag var dig och eftersom katterna inte far ut nagonting av Gourmet gold forutom mer spannmal och socker hade jag slutat upp med den maten helt. Obestämd

Medarbetare på matlust

Hyrrokkin
3

Att enbart ge rått kött tycker jag låter vanskligt. Muskelköttet innehåller inte på långa vägar vad en katt behöver få i sig i näringsväg, och hjärta (eller var det lever? Doh, hjärnsläpp!) innehåller ämnen som man absolut inte ska ge för mycket av. BARF är toppen, det förespråkar jag absolut, men man bör läsa på lite om kattens näringsbehov innan man förlitar sig på enbart rått kött eftersom det annars kan göra mer skada än nytta.

Att peta in råt kött då och då i veckan är däremot inte alls fel, men byta ut hela kosten utan att veta vad man egentligen ger tycker jag inte låter som en bra idé.

[Anunnaki]
0

# 17 Vad består ett djur av om inte just muskelmassa plus llite ben och inälvor. Ger man sina katter enbart rått kött ska man tänka på att de får tillräckligt med kalcium om de inte äter t ex kycklingvingar. Om man völjer att ge dem lever ska det vara i mycket små mängder. Det ljusa köttet i kyckling innehåller för lite järn men kycklinghjärta har desto mer liksom nötkött.

Jag går ut från vad katterna får i sig när de äter sork och möss.

stallostby
0

Nä mask tror jag knappast de har, avmaskade är dom. Skulle jag köpa dyra och energirikare mat så äter de ÄNNU mera! Köpte dyr, energirik mineralrik mat och dä häver de i sej…billig mat ratar de, och går som klistrade runt benen.. Vår stora vovve åt för mindre peng!

Att jag frågade om alzheimer var för att de går till matskålen, kommer till mig och tigger går till matskålen igen.. Hoppar i soffan, vi putter ner, (nu fick sambon borrellia pga fästing) går ett varv hoppar upp i soffan igen.. om och om igen.. de verkar inte komma ihåg efter tolv år att de inte får vara där.. Matskålen får verkligen inte vara tom! för då skriker dom som om de inte sett matt på år och dar, lägger krokben osv…Min sambo tycker vi ska prova med Gyttorp..

Josefa
0

Det låter som helt normala ouppfostrade katter.Glad

MonicaLagerquist
0

#19 Gyttorp tycker jag är en ovanligt dålig ide´.

Mina katter försöker också tigga till sig godare mat men det går jag inte på.

Om jag ger katterna mat och ställer undan tallriken och min yngste son som ger katterna mat när jag inte är hemma kommer ut i köket så övertalat de honom att de minsann inte fått mat på minst tre veckor.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
0

# 20 Låter som helt vanliga katter!

För nu rätt länge sedan hade jag a la carte-servering hela dagarna för katterna och det kan bli lite enerverande men i samband med att vår hund fick diabetes och därmed måste få mat tre gånger per dag fick också katterna nöja sig med mat på bestämda tider och har det förbli.

Ge matvraken mat med substans, dvs rått kött, på prov ett par veckor och se om de lugnar ner sig. Om barfmat är helt rätt näringsmässigt under så kort tid spelar ju ingen roll.

Mina katter tigger aldrig mat trots att det serveras endast frukost och kvällsmat. Däremellan kan de inte komma åt någon mat.

stallostby
0

Jag tackar för alla svar. Men det verkar som vi får ha kattorna skrikandes runt benen HELA tiden. Det är normalt.. Jo de äter så det smackar i plastskålen, för de hugger i skålkanten. Äter över 300 gram på 9 minuter men det är nog normala kattor vi har.. bara gilla läget…