Vildkissar?
Vi ska troligen flytta och tänkte då skaffa en eller två små kissar som håller koll på möss osv i stallet och så. Min mormor har en mamma och ett flertal kattungar/ungkatter som är vilda hemma hos sig som växt upp vid hennes hus och hon har gett dom mat och vatten osv. Så till saken, är det en dum idé att ta två kullsyskon och ha dom hemma hos sig utomhus? Dom är födda på våren. Mamma har haft katter förr och jag är ganska van vid katter men har aldrig haft, däremot många andra djur.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Menar du att din mormor har en okastread katthona plus flera kattungar och ungakatter hos sig? Är detta är din mormors katter? Är din avsikt att de katter som tänker skaffa enbart ska bo utomhus?
Om jag förstått saken rätt är du 13 år gammal då måste det väl vara någon annan som kommer att ha ansvaret för eventuella katter.
Det finns en del lagstiftning om minimikrav på hur man får ha katt. Gå till Jordbruksverkets hemsida, skrolla ner till där det står L102 och klicka där så kan du läsa en del om katthållning. Skadar aldrig att lära sig nya saker.

Det låter som om det vore bättre att ni skaffade lite råttfällor och din mormor borde se till att kastrera sina katter.
Stolt ägare till tre La permer
# 2 Man behöver ju inte skaffa råttfällor men se till att man kastrerar sina katter och håller dem tama.
Tycker det är bra om ni kan ge ett par av dessa katter ett hem. Se bara till att de blir kastrerade och vaccinerade innan ni tar hem dem. Och be din mormor att göra det samma med de katter hon har hemma hos sig. Okastrerade katter förökar sig okontrollerat, och dessa katter far sedan mycket illa, och dör många gånger en plågsam död.
Vill din mamma ha katter? Om du inte är myndig är det föräldrarna som har huvudansvaret och bestämmer om kattköpet (vilken katt och vars ifrån).
Köper ni katt så se till att kattungarna är minst 12v och helst dubbelvaccinerad, avmaskad och id-märkt. Kastreradska de vaa innan ni släpper ut dem som utekatt..
Det är inte mormors katter, mammakatten flyttade in under hennes altan och vips så var det massa ungar. Hade självklart tänkt kastrera i och med att jag vet att det inte är bra att katterna springer runt och gör onödiga kullar osv. Det var faktiskt min mammas idé med att ta hem kissar från mormor i och med att dom behöver mer hem osv än dyra raskatter exempelvis. Vaccination osv är självklart. Hade tänkt att katterna skulle få gå ganska fritt och tillgång att komma in i huset och flera uthus och stallet såklart.
När jag hälsade på hos mormor verkade katterna vara väldigt trevliga och nyfikna men endå försiktiga. Busiga också såklart.
Jag tycker det är bäst att fråga här om saker innan man drar förhastade slutsatser och kanske gör något otroligt dumt.
_
Med hjälp av föräldrar och någon mer vuxen kan du nog göra en bra insats för dessa katter. Finns det någon möjlighet att fånga in dem och ha dem i något utrymme där det går att ha lite värme på medan ni får tid på er att hitta något katthem som kan ta in katterna för kastrering mm? Hör med din mamma och mormor om ni kan hjälpas åt att söka efter katthem inom rimligt avstånd från er.
Inte behöver du leta efter något katthem. Ta hem katterna och håll dem inne tills de blivit så vana vid din familj och tama att de kommer när du kallar på dem. Skaffa en transportbur och ta dem till en veterinär. Veterinären kollar så de är friska och vaccinerar dem och kastrerar dem om/när de är tillräckligt gamla.
Alla våra katter om en har kommit till oss på samma sätt. Var bara beredd på att de troligen kommer att bli som familjemedlemmar och vilja vara inne och nära dig emellanåt. Jag tror det kommer att gå jättebra.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
# 9 Jag uppfattade det som att det var fråga om rätt många katter och därför föreslog jag att kontakt skulle tas med katthem för att rå med alla katterna.
Lycka till!
Kullen är kanske 4-5 stycken ungar, vi hade bara tänkt ha två ungefär.
_
Dubbelpost
_
#10 hur gamla är de nu?
#12 - De är ungefär ett halvår, de tros vara födda i april.
_
#13 även om ni inte ska flytta nu så kan de vara bra att ta dessa 2 ni är intresserad av och göra de hemtama. Vaccinera, avmaska och kastrera. Som jag förstår lever dessa ute hos din mormor och snart kommer kylan, det är inte säkert att de överlever om det blir en sträng vinter. Eller har din mormor möjlighet att ta in kattfamiljen och kastrera? Risken är stor att om kattmamman inte är dräktig redan är risken överhängande att om hon fått någon hane i kullen så blir han pappa till honans nästa kull. Eller till någon av sina systras kull.
Har din mormor anmält katten som upphittad föresten, hon kanske har ett hem..
# 13 Längre upp i tråden skrev du att det var både kattungar och ungkatter vilket verkar vara troligt eftersom en katta får flera kullar varje år. De katter som nu är cirka ett halvår kommer att löpa och bli dräktiga senast i januari 2012 så det är viktigt att få tag i dem för kastrering omgående. Jag tror att du/måste få hjälp av ett katthem för att förhindra att det blir ännu fler katter inom några månader.
#14 - Hon skulle tyvärr inte vilja ha dom i huset utan bara matar dom och så, så vi får nog leta upp hem för de andra kissarna och mamman så att som kan bli kastrerade och kanske inte överlever vintern. Jag tror inte mamman har levt med människor över huvud taget, för tyvärr är det nog ganska mycket vilda just där mormor bor.
#15 de är en mamma och en kull, och kullen är ju ½år gammal och jag vet inte riktigt vad man drar gränsen mellan ungkatt och kattunge i åldern.
_
Jag skulle råda dig att ta kontakt med djurskyddsenheten hos länsstyrelsen om dessa katter. Om det finns en kattmamma och en kull som är runt halvåret har mamman med största sannolikhet fått minst en kull ungar till sedan de halvårsgamla föddes.
Kattan kan till och med vara dräktig nu och om så är fallet skulle den kullen frysa ihjäl inom någon dag.
Fast det enda LST kan erbjuda är väl avlivning av katterna.
# 19 Risken är väl stor att det blir avlivning om katten är ohanterlig men det är ju svårt att avgöra innan katten fått chansen att sansa sig efter ett infångande. Ett telefonsamtal till länsstyrelsen skadar ju i alla fall inte för att be om råd.
Egentligen är polisen skyldig att hysa in upphittade katter så att en ägare får tid att hitta den i polisens register. I Dalarna har polisen avtal med några katthem och kattpensionat och polisen lär betala för katter bortåt en månad.
Jag är emot all avlivning av alla djur och men ändå måste man inse att faktum är att det finns ingen möjlighet att ta hand om alla hemlösa katter och om en katt avlivas i brist på bättre alterntiv så hindrar man iaf att det blir en än större kattkoloni med än större lidande för kattgeneration efter kattgeneration.
Egentligen tycker jag illa om själv när jag skriver så här men om det finns 100000 hemlösa katter och oanande mängder katter som har ägare som inte sköter dem och då tänker jag på bl a djursamlare, missbrukare och psykist sjuka går det inte att rädda alla hur gärna man skulle vilja. Visst finns det undantag bland missbrukare och psykiskt sjuka men alltför ofta går djurhållning över styr i dessa grupper.
#17 tråkigt att din mormor inte börja söka hem åt katterna tidigare då de varit på hennes gård ett halvår. Rent kast blir hon ägare till dem om katten är ägarlös om hon matar dem en tid. Säg till henne att sätta ut en annons på blocket asap eller kolla med dina föräldrar om de i sin tur känner några som vill ha katter om ni ej kan ta hela familjen ett tag. Katthemen har brist på både stödhem och akuthem just nu då katthemmen är överfulla just nu.
Din mormor måste få dessa katter kastrerade snarast eller så kommer hon ha en drös kattungar inom en snar framtid.