Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1523 ggr
Viccan92
2

Irriterad

Satte för några dagar sedan ut annons på våra två kattungar. Nästan direkt fick jag svar av några som verkade jättesnälla. Dem både ut på landet så katten både skulle vara ute och inne. Så frågar dem om dem kan få hämta katten när han är nio veckor. Jag fick en sån chock och skrev "absolut inte. Det är ju olagligt och dem blir lättare sjuka". Nu vet ju inte jag om jag skrev rätt men jag lämnar inte iväg en nio veckor gammal kattunge. Deras förklaring var att de sista veckorna är viktiga och att dem vill få en bra relation till katten. Det kan man väl få sen när den är äldre också. Fick min numera äldsta katt när han var 4månader och han är (enligt mig) den bästa katten vi har här hemma. Tycker att folk borde känna till att man inte ska hämta katter så tidigt. Finns ju en anledning till att man har 12veckor.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Emma--]
0

Kanske bra att förklara varför det är så viktigt. Visa dom texten på kattstatus kanske.

MonicaLagerquist
0

Självklart ska du inte lämna iväg katterna för tifigt.Är köparna så okunniga så skulle jag inte ens tänka en sekund att sälja till dem.

Hur ska du hinna fixa med vaccineringen om de flyttar så tidigt?Hur tänker folk ?

Stolt ägare till tre La permer

Viccan92
0

Dem skulle kontakta mig igen eftersom dem blev lite osäkra när dem inte fick katten så tidigt. Men nej då ska inte sälja till dem. Dem sa att deras tidigare katt hade dem fått när den var nio veckor. Var i hela friden fick dem tag på den undrar jag då. Har visserligen själv fått hem två katter som troligen var för unga. Vildkatter från en bondgård där katterna fick klara sig helt själv. Tycker dock att det är skillnad.

[Emma--]
0

Folk säljer katter för tidigt hela tiden tragiskt nog. Sen fattar jag inte hur man inte kan vaccinera och idmärka åtminstone innan leverans :( blir så ledsen över alla annonser på blocket. Finns väldigt få huskatter som får den starten i livet. Avmaskning verkar vara det som görs. Och vet ärligt inte varför man köper en katt och riskerar det heller. Våra kissar förtjänar bättre än så :) så stå på dig och sälj inte till några som inte vill ge katter det dom behöver. Men försök ge mer info så dom verkligen förstår hur viktiga dom veckorna är för kattungarna.

IceJossan
0

Kan du inte skriva till dem ändå varför det är så viktigt att kattungen är minst 12 veckor? Så de vet, för de kanske inte kommer kontakta dig igen eftersom de inte får kattungen så tidigt som de vill.

Viccan92
0

Jag ska försöka hitta någon bra text att skicka till dem. För dem verkade så himla förvånade när jag sa nej.

Viccan92
0

Har skickat det som stod där till dem. Mycket bra skrivet måste jag säga. Sparar den sidan.

Eine
0

Enligt lag får man inte lämna ut kattungar före 12 veckor.Det är alltså LAG på det.Så säg det till dem,stå på dig!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Viccan92
0

#9 Det står det på hemsidan som jag skickade till dem. Dessutom så skrev jag det till dem tidigare. Får se om jag får något svar. Verkade som om deras tidigare katt hade varit ganska gammal så när dem fick den var det nog inte lag på det. Lagen kom ju först 2008.

Jourhemmet
0

Jag skulle aldrig sälja till sådana människor med en sån inställning Rynkar på näsan