Hjälp!
Min dotters kisse är en vanlig bondkatt som hon tog över för ett år sedan. Jag tror hon får lite för mycket mat för hon har blivit lite rund om maggen. Dessutom har hon mycket Mjäll. Hon är runt tre år gammal och steriliserad innekatt.
Ska hon bara ha torrfoder och i så fall hur mycket. Hon gick upp i vikt när vi köpte specialfoder för hår och hud (eller vad det var) nu är hon tillbaka på torrfoder för steriliserade katter.
Jag tror ju hon skulle må bra av att få lite mer artriktig föda, problemet är att dottern är förtidspensionär med mycket begränsad ekonomi.
Tacksam för tips!
Har katten fri tillgång eller mattider? Vilket fodermärke ger hon… Tex friskis och whiskas torrfoder innehåller mycket spannmål som gör katten tjock.
Ett bra foder från djuraffären lönar sig i grunden. Jag vet flera förtidspensionerade som ar flera djur och ger dem bra mat, försäkring mm utan problem. Det handlar om att prioritera..
Bra mat till katter är det billigaste alternativet och torrmat till katter är inte bra mat oavsett hur dyr den än är.
Torrmat innebär alltid en förhöjd risk för urinstenar och njursvikt på katten och speciellt torrmaten innehåller ofta kolhydrater som lätt bidrar till övervikt på katter och på sikt i värsta fall kan katten få diabes.
Det som jag skriver om torrmat gäller oavsett vad veterinärer säger och oavsett om man köper torrmaten hos veterinären eller på en djuraffär. Läs alltig innehållsförteckningen ordentligt, tänk på vad katter äter om de är ute och fixar maten själva. Inte är det spannmål eller morötter i alla fall.
Bra mat är blötmat inklusive rått kött. Men kolla noga innehållsförteckningen på kattmaten när ni ska välja
- Inget spannmål och dit hör ris och majs
- Inget socker och inget salt
- Inga rotfrukter
- I princip inga kolhydrater eller stärkelse, kallas ibland kvävefria extraktivämnen
- Mycket hög halt av ingredienser som kommer från djur, blötmat Mjau och Borzita har produkter som uppfyller detta, Orijen torrmat har hög halt ingredienser som kommer från djur.
- Animaliskt fett, katter kan inte tillgodogöra sig vegetabiliska fetter/oljor men sådana kan verka laxerande
För att hålla nere vikten på katten ska den ha mat bara på bestämda tider, två eller tre gånger per dag, och då så lite att den minskar lagom snabbt i vikt. Jag överlåter till någon annan som vet bättre än jag hur fort katten får gå ner i vilkt. Lämnar katten mat vid måltiderna så ska du ta bort det som är kvar. Ge gärna katten rått kött några gånger i veckan, kycklinghjärta, kycklingmage, kycklingvingar och kanske köttfärs som lördagsgodis.
Själv har jag elva katter och jag ger dem enbart rått kött och det blir billigare än att köpa torrmat som har hög halt animaliska ingredienser. Katterna får bara frukost och kvällsmat och de tigger aldrig efter mat under dagen.
Tänk också på att köper man skräpmat till katten så visar det sig längre fram på kattens hälsa och storleken av veterinärräkningarna.
Jag tror att många här på siten håller mig om en hel del av vag jag skrivit ovan.
Får katten mat som den kan tillgodogöra sig bra går det åt väldigt lite mat. Rått kött måste komma från djur som är uppväxta i Sverige och slaktade i Sverige.
Allså detta med ge "lätt" foder är inte alltid bäst till runda katter. Jag vet flera som går upp i vikt på sånt foder eftersom det är mer spannmål så blir det hungrigare snabbt o äter mer därmed pluffsig. Mjäll det kan ha med att göra antikgen är det för lite fett i fodret. Eller så är det torrluft i lägenheten. Så men kan då ställa ut glas med vatten i fönster för att återfukta luften. Vad är det för foder katten äter? Hur mycket får katten?
låt katten långsamt få gå över till mjau / bozita och sen äta det bara så kommer katten börja gå ner i vikt. Rc och Hills är väll de kändaste märkena som har spcial foder och min åsikt är att det bara är skit. Kollar man på inehållet blir man många gånger mörkrädd!
Tack ska ni ha för era tips. Vi ska försöka börja fasa över henne till lite naturligare mat. Jag har själv varit inne på att det är för mycket kolhydrater i dessa torrfoder. Hon har ju idag fri tillgång till mat men det kan ju vara en god idé att bara ge morgon och kväll. Dottern jobbar ju mitt på dagen
5 rå mat är mild mat så rå kyklingvinge kan man oxå ge brukar uppskattas väl :) dessutom håller de tänderna fina med gnaga på ben/brosk mm