Sysselsatt
Jag har just flyttat hemifrån -från landet in till stan- och nu tänkte jag testa ta med mig min katt till lägenheten.
Så jag skulle gärna behöva lite tips på hur man kan hålla honom sysselsatt på dagana när jag är på skolan, han är sen tidigare utekatt.. Funkar det inte och han vantrivs så får han naturligtvis flytta hem till mina föräldrar, men självklart vill jag testa ta med mig min lilla skatt, tror inte det finns någon här inne som skulle vilja leva utan katt ? ;)
Som ni kanske förstår har jag inte den starkaste ekonomin för tillfället då jag är student och nyss flyttat, så jag har tyvärr inte råd med stora klätterställningar och dyl. Kommer såklart införskaffa mindre klösträd också, men har ni några andra tips? vore mycket tacksam!
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En tidigare utekatt behöver nog en innätad balong för att trivas, är katten ung så skulle en kompis kanske göra den lyckligare.
Skaffade en katt från början och vi upplevde att han var lite ensam. Vi bodde då i en liten studentetta och hade införskaffat stort klätterträd ända upp i taket med tre pelare, vi har en litterkwitter och hade möblerat för att ge honom en stimulerande miljö att gå runt i.
Vi bestämde oss efter ett halvår att han skulle få en kompis och det var det bästa vi kunde göra. De är hur sams som helst, myser ihop, busar ihop. Så det är nog mitt bästa förslag. En kompis :)
Viktigt är att själv busa med dem varje dag och aktivera dem, annars kommer buset på natten när man själv bara vill sova….!

har ej tillgång till balkong, så promenader får försöka ersätta det.
Kattkompis är ingeting jag har råd att skaffa än, tyvärr. Men det är väll det jag också tänkt på.
Ett större klätter träd kommer jag skaffa när pengarna finns, som de dock inte göra just nu.

Tänkte också fråga om det kommer bli väldigt stora problem för honom att vänja sig som innekatt? Han har varit utekatt ca 1 år.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tydligen är det en ungkatt du har, då ska det inte behöva bli nå större problem, bara katten blir sysselsatt av dej med mycket jaktlekar, att den har stor yta att röra sej på. Alternativ att fixa olika hyllhöjder att få slutta omkring på. Att du ägnar all ledig tid att stimulera katten.
Om man inte har all tid i världen till sin innekatt ska den ha en likasinnad kompis att busa med för att må bra.

Kan meddela att det gick utmärkt i veckan att ha honom som innekatt i lägenheten! :-)
Jag hoppas nästa vecka går lika bra.
Passar på att fråga också - jag slutade ge honom blötmat och enbart torrfoder pga av att hans bajs luktade så fruktansvärt mycket och vart alldeles löst och kletigt, inte fräscht för fem öre - sen dess har det bleve mycket bättre och luktar ingeting. Men har för mig jag läst en del om att man hellst ska ge tvärtom, alltså blötmat och inte torrfoder? stämmer detta, eller beror det på vad man ger för sorts torrfoder, lär ju finnas bättre och sämre?
Om katten inte är van vid blötmat så får du långsamt fasa in katten på det. Börja med väldigt lite varje dag. Blötmat är bättre än torrfoder men personligen så har jag fri tillgång på både torr-blötmat. Vad ger du för torrfoder?

Kan säga som så att jag sitter lite i de där "mat-träsket". Så just nu har jag provat mig fram lite vad som funkar och inte eftersom att han är van blötmaten.
Har testat bl.a kitekat, friskies & bilanx och alla har väll fungerat ok. Har testat runt lite olika just pga av ekonomi och såklart för att hitta ett som fungerar bra för katten, men vet liksom inte vilket ja ska välja att alla dessa tusentals olika märken, för katten min äter ju det mesta. Så vad skulle ni rekomendera?
Sen har jag märkt att han har bleve lite tjock nu när han varit hemma hos min föräldrar (har varit utomlands) så hur mycket man ska han ha för att hålla vikten bra?
Mjau burkmat och James Wellbeloved eller Orijen torrfoder.Blir din katt åt det runda hållet så välj enbart burk.Men för kattens skull,använd INTE Friskies.Skitmat i kvadrat!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Håller meed #9, Även Kitekat och whiskas är dåliga foder, på grund av för lite kött, och för mycket spannmål och skadliga halter av bland annat magnesium.
Det går att ge enbart blötmat om du vill det, då antingen bozita eller mjau. Men vill du promt ge torrisar (är ju lätt när man inte kan vara hemma hela dagar pga jobb/skola), så är ett dyrare torrfoder bättre då det har större kötthalt och mindre spannmål.