Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1781 ggr
[Emma--]
2

Det kostar.

Var tvungen med ena katten till veterinär igår eftermiddag för hon verkade ha ont i ett öga och höll det stängt. Dom kollade tryck, tårproduktion och kollade efter skador. Men inget fel så det verkar bara lite irriterat och hon ska få ögondroppar några dagar. 1630 kr för ca 15 minuter och det hann bli jourtid samt akuttid. Är dock osäker om det kostade så pga jourtiden för dom gjorde trots allt ganska mycket undersökningar. Jourtiden handlade bara om en minut samt några minuter till när jag väntade på att få betala. Men då kände jag att det verkligen är bra med försäkring om det blir sådär mycket pengar pga problem i ögat. :P Så ni som inte försäkrat era katter och inte sitter på en stor summa pengar att lägga ut, försäkra. Det blir snabbt mycket pengar när något händer.

Sophey
0

Jag har en bekant som fick lov att rusa iväg till veterinären med en av sina utekatter och det hela slutade på 50 000 kronor men som tur var hade de försäkring.

Medarbetare på matlust

viktoria91
0

Båda kisarna och ponnyn försäkrade här.;) En jag känner fick göra en akut buköppning på sin häst, 110 000 kr kostade det. Tur att hästen var bra försäkrad.

noir
0

jag hade en bokat tid för min Zaffie och hennes undersökningar gick på ca 7000kr men med försäkring blev det strax över 2000kr….+ 700kr i medicin så ja, jag är överlycklig av att ha försäkring :)

[Emma--]
0

Ja det visar ju verkligen hur viktigt det är med försäkring. :) #2 häst är verkligen inte billigt :P

viktoria91
0

#4 Usch nej, verkligen inte.=P Men kul.^^

[Lillfjanten]
0

ringde du först och kollade innan du åkte in med katten om det var nödvändigt med jourtid? min ena katt har haft lite irritation i ögat, men det var borta dagen efter, det kan ju ha varit skräp, hårstrå eller annat. jag ringer alltid först för att höra vad de säger, och det har alltid kunna vänta till vardag och dagtid.

[Emma--]
0

#6 ja såklart. Jourtiden hade jag hoppats att jag inte behövt men det hann som sagt bli några minuter in på jourtid. Annars hade det bara blivit akuttid. Varken jag eller dom ville riskera att ögat var skadat eftersom det inte hade handlat om att bara vänta till nästa dag. Bättre att kolla innan helgen. Speciellt nu när dom delar jourtid under helger med en annan stad några mil bort. Det var ju fredag eftermiddag. Under fredag hade hon sitt öga stängt. Under lördag började hon titta lite men höll ofta ögat halvt stängt. Så jag tycker helt klart det var rätt beslut att åka in och kolla :) så hon fick ögondroppar som ska hjälpa mot obehaget.

[Emma--]
0

Inflammation i sclera var diagnosen förresten.

[Lillfjanten]
0

#8 ok så de hittade något fel ändå, i #0 så står det att idet inte var något fel. skönt att det är bättre nu.

[Emma--]
0

Skrev lite galet. Menade att ögat inte var skadat och det var normalt tryck i ögat osv :P jo det är härligt att hon inte verkar ha så ont som hon hade i fredags :) och nu har hon lite bus att ta igen verkar det som.

[Ninjakossan]
0

Vi har en stor IFs stora kattförsäkring för vår pälsboll. Har aldrig kommit upp i sådana summor att vi haft skäl att använda den ännu, men olyckan kan ju vara framme när man minst anar.

Vet inte hur det är med andra försäkringar, men vår täcker inte tandproblem för att det är så vanligt hos katter, och såklart så är det vad vår katt haft störst problem med! Varit där flera gånger pågrund av infektioner och annat pågrund av knasiga tänder. Nu är det dock åtgärdat för gott, men det var lite tröttsamt när det höll på och man fick lov av lägga ut pengarna.

MonicaLagerquist
0

IF är just nu det enda försäkringsbolag som ersätter för FORl.

Men katten måste försäkras in innan fyra månader för att det ska gälla.

Stolt ägare till tre La permer

jollycox
0

#12 måste katten vara yngre än 4 månader när man försäkrar den i IF för att det ska ersätta forl?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

AnnicaB
0

Jag har fått betala jourtid mitt på vardag. Det hade inget med tiden på dyget att göra utan att de tog emot katten direkt på samma dag jag ringde utan tidigare förbokning. Det kan vara det du fått betala för. Kan ju iofs också ha med tiden att göra, men några minuter över tiden känns som om de inte skulle debitera för.

*** Qui vivrqa verra ***

[Ninjakossan]
0

#12 Jag vet faktiskt inte vad FORI är, vill du informera mig?

MonicaLagerquist
0

ja det var ju det jag skrev.

#15 FORl är en smärtsam tandsjukdom.

Stolt ägare till tre La permer

jollycox
0

#16 men jag förstod inte riktigt om det var så du menade.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Ninjakossan]
0

#16 Ah, har nu läst på. Det är ju bra att IFs försäkring täcker det! Men övrig tandproblematik är ju generellt vanligt hos katter. Vår katt hade en lite för lång tand i överkäken, så den skavde hål i tandköttet i underkäken och det blev infekterat gång på gång. Tillslut valde veterinären att slipa ner den långa tanden. Det täcktes inte av försäkringen =)

line84
0

*FORL

[Emma--]
0

#14 det är det dom kallar akuttid här :) och jour blir det efter 17.00 Nä det känns inte som att dom tog betalt för jour, bara enbart akuttiden.