Arg katt
Jag köpte för några veckor sedan en siames. Hade sedan inne 2 huskatter.
Till en början så var husets drottning väldigt glad över en ny kompis i huset och det var min SIA som morrade och fräste åt henne medans min huskatt visade sig snäll osv.
Sedan började alla katter bli sjuka (förkylningsvirus) och även min huskatt som detta handlar om. I samband med att hon blev sjuk så blev hon arg, jag kan förstå det för hon mådde ju dåligt.
Sedan vart hon frisk och började leka med nytillskottet igen och var sitt vanliga glada jag.
Sedan dröjde det tyvärr inte länge innan SIAn började löpa och skrek konstant i 5 dygn. Jag var inte hemma den perioden men min pojkvän sa att huskatten började fräsa åt alla och var arg. Kan förstå det för skrikandet var olidligt..
I alla fall. Hon är fortfarande arg. Om jag kommer till henne och klappar henne blir hon jätte glad, kanske vill bli buren och kela men så fort hon hör att SIAn är i närheten börjar hon fräsa och morra och blir arg. Hon slår min kattunge ofta och mycket och verkar mest arg. Jag tycker det är konstigt för det var ju ändå hon som var GLAD över att kattungen kom hit, nyfiken och ville leka.
Nu skriver jag det här för det börjar bli för mycket. Senast för en stund sedan så bar jag på huskatten, hon var glad men så hörde hon att SIAn kom och då klöste hon mig i ansiktet.
Kan tillägga att hon inte är sjuk!
Ska det vara så här? Normalt? Och varför är hon så här?
Min andra huskatt som tog det tungt över att en kattunge flyttat in hit är väl den som bryr sig minst idag och har börjat acceptera kattungens närvaro.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några veckor sedan = ca 2 månader sedan.
Testa kastrera siamesen kanske? tror nog chansen är större att dom kommer överens om alla är kastrerade.
… en teori jag har men som jag inte vet om den stämmer är att hon kanske tycker att siamesen tar för mycket plats? Förr så var min huskatt och jag tajta som få. Hon låg på mig hela tiden eller hängde på min axel. Nu kan vi knappt kela utan att siamesen ska ligga emellan och också få gos. Bär jag henne så står det en kattunge på golvet och ropar: "jag vill också bli buren bär uuuuupp miiiiig" hehe.
Kan det vara så?
Hon blir inte missunnad även om hon automatiskt hamnar i skymundan för att siamesen gärna är på mig hela tiden när jag är hemma.
Ja du #2, planen har inte varit att hålla henne fertil. Men det är inte direkt som att om man ringer veterinären idag att man får tid imorgon
jag har tid i juni för kastrering. :)
#4 Oj vilken lång väntetid. Aldrig varit med om att man får vänta så länge.
Var jag som ville ha tid i juni. Jag har som det står haft sjuka katter hemma så min ekonomi sprack rätt ordentligt i samband med det. Så bokade tid till efter lön och fick tid i början på juni 
#6 Ja då lät det "normalt". Annars brukar man ju lätt få samma vecka om man vill.
Men då antar jag att mitt tips om feliway kanske inte passar för plånboken heller?
Hoppas det hjälper efter kastreringen i alla fall. För det låter ju som att dom kom överens innan dess.
Nu så har jag svårt att tro att det bara handlar om att hon inte är kastrerad. För hon löper inte nu och beter sig som vilken kattunge som´helst.
De var aldrig super polare innan men det var inte så att hon började slå mig för att siamesen var jobbig. Utan mer normalt fräs att "nu räcker det, nu är du jobbig gå här ifrån" och lite klapp på huvudet för att markera. Det blir ju heller aldrig bråk. Utan hon låter bara väldigt arg fast kattungen blir ju inte rädd så jag vet inte om det inte är så hemskt egentligen ändå? För om det vore förjvligt borde väl ändå kattungen backa lite?
Jag beöver inte prata om min plånbok. Tips kan ges och sedan vet jag om det finns pengar till det eller inte 

Kastrera! Din huskatt känner sig hotad i rang! En fertil hona, även om vi tycker det är en kattunge, har alltid högre rang än en kastrerad. Just nu känner din äldre hona att hon måste slåss om sin status/rang. När sian kastrerats kommer de hitta sina platser igen efter ett tag…
Min huskatt har också blivit sur på min siames -.-
Först så kom dom hyfsat bra överens, kunde till och med sova med varandra. Men sen blev huskatten biten i hälen av en "vildkatt" och fick infektion i leden. Siamesen förstod nog inte att hon hade ont och kom därför och försökte busa och gosa och efter det så har huskatten varit väldigt sur.
Hon fräser så fort hon ser honom och om han kommer nära så slår hon på honom med tassen. Med mig är hon jättekelig som vanligt men jag har samma problem som soool att sian blir svartsjuk.
Jag vet inte vad jag kan göra förutom att skaffa en kompis till siamesen.. Alla mina katter är kastrerade.
#8 Fast nu är hon trots allt könsmogen och då blir det ju en viss skillnad även när hon inte löper.
Menade bara att feliway är dyrt och då kan man lika gärna lägga ut lite extra och kastrera på en gång 
Ja ja, återkommer med "problemet" efter kastrering om det inte är bra så får ni komma med andra lösningar
#10: Det finns ju aldrig en garanti på att det blir bättre med att köpa en ny. Kan ju bli att huskatten blir arg på två istället. Men försöka duger.
Glöm inte heller att nu ska din husis dela på den förut odelade uppmärksamheten av dig, sånt kan skapa irritation med. Det gäller alltid att ägna mest uppmärksamhet åt den befintliga kissen när man tar in en ny, den nya gör ju "ingtrång" i dennes revir. Och med hjärtat på handen så är det nog lätt för oss alla att ägna lite mer tid åt en ny liten kattunge utan att tänka oss för att det kanske blir lite för mycket för den befintliga.
Nej? Fel? Hon har haft delad uppmärksamhet av mig förr. Jag har fler än 2 katter här hemma 
Och med handen på hjärtat så ger jag inte medvetet siamesen mer uppmärksamhet. Men det är svårt att ge full uppmärksamhet till en surtant eftersom siamesen kommer och "stör" i våra gos stunder 
Så jag tycker nog ändå att alla katter här får lika mycket uppmärksamhet som alltid, mer eller mindre.
Det är med katter precis som med människor: Man vill inte umgås med andra där om inte personkemin stämmer. Dessutom vill en del, både människor och katter, ha sällskap medan andra vill ha möjlighet att få tid att i lugn och ro fundrera över det ena och andra.
För min del skulle det inte fungera med alla katterna om det inte fanns gott om plats både inne och ute för alla tycker inte om alla.
Sedan det är med pengar. Jag har sagt det förr och fått skäll men jag säger det igen ändå. Innan man skaffar katt bör man ha åtminstone 5000 kr, gärna 10000 kr, undansatta för oförutsett som kan hända runt katten. Har man inte råd att spara 5000 kr på ett år har man inte råd att ha katt heller. Mat och sand blir lätt 300 kr/månad och en försäkring kostar väl ungefär 1000 kr/år vilket sammanlagt blir 4600 kr/år. Även med försäkring kan det bli dyrt med veterinärbesök för självrisken är rätt hög, c:a 1000 kr. Har man djur får det aldrig bli en fråga om att ha råd att kunna gå till veterinären där betala kontant omgående.
#15: Det sista du säger kan du seriöst trycka upp. Jag blir så trött. Vad vet du om vad jag har haft undanstoppat och inte? Alla mina katter vart sjuka. Den ena värre än den andra. Samtidigt som jag väldigt kort tid innan köpte en katt.
Mina djur är försäkrade. Jag är aldrig fattig. Jag känner inte för att kastrera nu, ska göra det i juni, stör det någon? Lider min katt av det? Hon löper inte nu, det är vadå… 12 dagar kvar till kastrering. so?
Och varför sitter du i min tråd och rabblar upp allt vad en katt kostar? För att visa vad du kan eller för att informera? Denna tråd handlar inte om vad en katt kostar. Eller läste du fel på rubriken och huvudinlägget kanske??
Jag är seriöst lagom trött på "så här ska det vara" inlägg utanför ämnet.
#14 ah missa du hade fler katter, då är hon ju redan van å dela dig 
Tror att det löser sej när du får SIAn kastrerad, Sool. Har liknande erfarenheter med min husis å min orientalkattunge. Jag räknar iskallt med att det kommer att ordna upp sej så fort orientalen blivit kastrerad.
Å när det gäller det där med att man ska ge den "första" katten mycket uppmärksamhet så är det nåt jag är mycket noga med, men vad hjälper det när man har en liten oriental som absolut ska vara med överallt å lägga sej i 
Tessi uppförde sig likadant mot Leo när han kom. Hon var riktigt arg och sur, och drog sig inte för att hoppa på och slåss. Jag gav henne mer av min tid. Vi var ute, bara hon och jag och sakta men säkert så lugnade hon sig.
Säger också som de andra, kastrera SIAn, så ska du se att det lugnar ner sig. Ett alternativ kan också vara att testa Feliway. Läs mer på den här länken om Feliway http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliway-R
Ja vi får hoppas att det är så enkelt. För hon är lite utmobbad just nu tycker jag även om de kan lukta på varandra utan att spotta :)
#19: Tack, jag vet vad feliway är och det är inte nödvändigt för det är inte bråkbråk här hemma 
Skrev tråden mest för att det gick över gränsen när min husis klöste mig i ansiktet bara av att höra min SIA komma.
#20 Det kan jag förstå, inte roligt när de ska bråka och vara otrygga. Hoppas det löser sig i alla fall 
#21: Nej precis. Var ju inte därför jag köpte en kattunge. Ville få fart i brudarna med en liten kompis och det som gick så fantastiskt bra i början och min husis var överlycklig över en kompis. Så visst kan det vara fertiliteten. Värt att pröva och hon ska ju ändå inte gå i avel så ;)
När jag skaffade en kattkompis till min katt så var dom först bästisar, sen när kattungen blev ca 5 månader och troligtvis könsmogen så började gammelkatten fräsa och morra såfort kattungen kom i närheten. När kattungen blev kastrerad gick det några dagar och sen dess har dom varit bästisar.
Hoppas det löser sig när siamesen blir kastrerad. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#23: Oj! Fan va bra nyhet. Då längtar jag till kastreringsdagen dä 
Hej!
Jag håller med om allt som sagts, men jag har en ide. Känner du till klickerträning av djur? Det innebär egentligen att när dom gör rätt beteende så klickar man med en plast eller metallsak med eller utan knapp på och ger belöning typ beröm och godis. Det gäller också att klicka precis när djuret gör rätt, och inte senare eftersom djuret gör ett annat beteende då och då belönas det istället. Skulle det kunna gå tror du att ha dom på avstånd från varandra och klicka med klickern åt båda två och kasta godis till var och en av dom. Alltså inte gemensamt godis. Eller skulle dom slåss ändå? Det kanske skulle kunna vara en lösning det med för att få dom att bli bättre vänner, eller att bli vänner. Hoppas att det löser sig.
Med vänliga hälsningar kattokig, hundtokig och hästtokig