Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 4168 ggr
[helenal]
1

bilder på smillan ,hugo och mamman:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tagit lite bilder ikväll som jag vill dela med mig av. sen kan ju även andra lägga in bilder som ni tagit idag på era katter:)

[helenal]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

smillan:)

[helenal]
0

pisho, ser precis ut som minock men mindre gosig och i större format

[Em_I_Am]
0

Lördagsmys i soffan med en förkyld son o hans älskade Gris. Båda slocknade så jag va tvungen att ta en bild. Gris har fått en reva på huvudet efter lite för häftig lek med kompisen Mums.

[helenal]
0

nämeeeen gud va söt han är!!! :) och en liten reva, stackaren. Hur är hans personlighet?har alltid velat känna hur en sån kattras känns… måste vara gosigt:)

[Em_I_Am]
0

Tack :) Smillan o mamman är också ursöta.

De får lite revor då o då om de leker lite hårdhänt men det är bara ytligt o läker inom ett par dagar. De har segare hud än man kan ana :)

Jag är helt fast i Sphynxar o kommer nog alltid att hålla mig till den rasen. De är fantastiska i temperamentet. De passar den som vill ha en katt som alltid vill vara med vad man än gör. De är aktiva o smidiga så de vill gärna ha klättermöjligheter. Även om de är aktiva o busiga katter så är det otroligt keliga o kärleksfulla. Vill alltid ligga i knäet o sova under täcket i sängen tätt intill. Modiga o tuffa katter som älskar när det kommer folk på besök. Ofta lite hundlika eftersom de följer sin ägare o många verkar vara glada i att apportera.
Just Gris på bilden är ovanligt lugn för att vara Sphynx o han har det godaste av hjärtan. Allt han vill i livet är att få o ge massa kärlek. En spinnmaskin.
De är lite speciella att klappa på så klart. Just Sphynx är inte helt hårlösa o de brukar ha kort fint "fjun" på kroppen. Typ som en persika. Varma, lena o gosiga att ta på :)

[helenal]
0

låter verkligen underbart. Helt sjukt vad många olika katt raser det egentligen finns att välja på och alla är unika. Har du fler än en katt eller har du honom just? Gillar den kattrasen att vara ensam katt eller funkar det med en till , med tanke på det du skrev att han är väldigt sällskapssjuk och vill följa efter en osv, dvs mycket uppmärksamhet:)

jag log när jag såg bilden och inte bara för att katten var så söt utan hela bilden i sig båda ligger och sover brevid varandra, trygga och lugna. underbart ju.

finns den rasen i annan färg?

[Em_I_Am]
0

Det är roligt att allt fler tycker om rasen. När jag skaffade min första tyckte folk man va helt galen o ofta blev jag utskälld för att jag skaffat en sån stackars katt haha. Men det har ändrats de senaste åren.

Sphynxar vill oftast vara två men man måste givetvis inte ha två Sphynxar. De trivs bra med andra katter, så länge de är någorlunda aktiva de också. Eftersom de är så sällskapssjuka vill de flesta ha sällskap av annan katt om inte ägaren är hemma väldigt mycket. Men även där finns det ju undantag. Det finns även Sphynxar som inte funkar med andra katter. Men vanligast är att de inte vill vara ensamma.

Jag har tre nakisar. Gris, som är röd och vit, Mums som är svart och vit o Bastian som är helsvart och förmodligen maskad pga hans stålgrå/turkosa ögon.

Sphynxar har alla färger och mönster. Det är även vanligt med så kallade maskade katter och de har då blå eller turkosaktiga ögon. Det är himla intressant att se hur en tigrerad katt som din söta gosse va tex ser ut utan päls. De är faktiskt lite tigerrandiga i skinnet o ofta prickiga på magen :)

Här kommer en bild på Mums.

[Em_I_Am]
0

Och här kommer Bastian som tyvärr har råkat illa ut när han va kattunge. Ingen vet vad som hänt (förutom fodervärden han föddes hos men som inget säger) men han har hemska ärr på sin kropp och han va livrädd för människor. Han är än idag rädd för människor, men älskar katter. Men han är världens underbaraste o kärleksfulla katt så fort han vågar lita på en.

[helenal]
0

väldigtväldigt fina katter måste jag säga. Jag har alltid tyckt dom varit vackra på sitt speciella sätt. Inte mycket pälsvård på dom va;)? men måste man ändå smörja in dera skropp för kan tänka mig den kan vara rätt skär eftersom de inte har päls som skyddar.

[Em_I_Am]
0

Ja de är fulsnygga egentligen. Men i mina ögon är de så klart vackrast i världen ;)

Haha nej ingen pälsvård att tala om. Men de utsöndrar en olja ur huden som egentligen alla katter gör som annars funkar som vattenavstötande i pälsen. Men eftersom de inte har någon päls stannar oljan på huden. Den är lite brunaktig o ligger de tex på något vitt färgar de av sig lite. Hur mycket olja de har är väldigt individuellt. Förr sa man att man skulle bada dom en gång i veckan för att få bort oljan. Men det är inte något man säger att man måste göra idag för oljan gör ingen skada på katten. Dessutom brukar de bli oljiga igen redan efter några dagar. Allergiker som tål Sphynx brukar dock bada dom varje vecka för att de ska tåla dom. Jag badar nästan aldrig mina. 
En vit tygsoffa är med andra ord ingen idé att ha om man har nakenkatt ;)
Annars kan man behöva peta öronen lite på dom ibland när man tycker det behövs. De har inget skyddande hår så det kommer lätt ner skräp där o de verkar också producera lite mer öronvax än andra katter. Men det är inga prolbem eller något jätte jobb det heller.

Nä smörja o så behöver man inte göra. Det man får tänka på är att en del lätt blir solbrända så ska man vara ute med katten kan den behöva smörjas med solskydd (parfymfri). Ingen av mina katter är dock solkänsliga o jag har aldrig behövt smörja dom trots att de sitter ute på balkongen varje dag om sommaren.

Väldigt okomplicerade katter med andra ord. Fast man lätt tror att de är känsliga o behöver massa extra vård. De är tuffa kissar. De tvättar sig precis som vanliga katter gör dessutom så mycket av hygienen sköter de själva.

Silent_Hill
0

Här är mina två. Dom har alltid en förmåga och vilja ligga på varandra.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[Catteklina]
1

Chicco myser i höstsolen.

[helenal]
0

Smillans lek hörna:)