kräks, går ner i vikt, äter som en häst
Ja, det är min katt det!
Jag har två katter, den ena är rund som en boll (honkatt) medan den andra (hanen) kräks varje gång han ätit och har gått allt för mycket ner i vikt. Han rör sej helatiden och visar inga tecken på trötthet/svaghet. Han äter alla växter jag äger.
Båda är innekatter sedan lite på 1år tillbaka.
Nu undrar jag, kan det bero på att han behöver gräs för att få igång omsättningen? Mask har han inte, de har fått sina axilur doser med jämna mellanrum. Jag ger brukmat åt dem morgon och kväll och knallar har de tillgång till hela dygnet runt.
Tacksam för svar! :)
+ båda är kastrerade/steriliserade
Veterinärbesök omgående! Hoppas att det inte är något allvarligt.
Äter alla växter du har??? Vet du hur många växter det finns som är livsfarliga för katter? Och självklart ett veterinärbesök illa kvickt. En katt som rasar i vikt och kräks dagligen mår inte bra.
Magsjuk eller har den fått mask?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror inte att det är så bra att du avmaskar regelbundet. Köp istället "kolla masken". För har de ingen mask ska de inte ha tabletter mot det. Odla lite kattgräs som han kan äta. Hoppas killen blir bra snart!
Du vet väl att avmaskningsmedel är ett gift och man inte bör avmaska utan konstaterat maskangrpp.
Kräks katten och går ner i vikt är det en symtom på sjukdom. Det kan vara allt från fel på njurar/lever till att katten hetäter och spyr. En att som spyr och avmagrar ska man alltid låtas undersökas av en veterinnär…!!
åk och se en veterinär,
vad ger du för foder?
Jag ger burkmat med kött (fisk och kyckling duger inte i herren) och sedan torrfoder med köttsmak
Vad för torrfoder?
Vi vill alltså veta märket på fodret
Ömm, whiskas och friskies (heter de så?)
hur gammal är katten? hur länge har han ätit fodret? Sen är det inget bra foder många katter blir dåliga av det men nu tror jag att du skulle behöva ta katten till en vetrinär för undersökning.
tycker du ska åka till veterinär.
det där fodret kan mycket väl vara problmet då det inte alls är ett bra foder, det är knappt kött i det och det är köttätande djur. Sök runt så kommer du se varför. Köp foder utan spannmål och hög kötthalt och gå över långsamt men jag tycker du först och främst ska åka till en veterinär då det inte alls är ett normalt katt beetende
Håller med de andra. Ta katten till en veterinär först, och börja sedan att byta foder. Friskies och Whiskas är två av de sämsta fodren man kan ge sin katt. Lägg hellre ut lite mer pengar och köp ett bättre torrfoder (foderbilen.se har en hel del märken, visserligen har dom inte Porta 21, vilket också är av bra kvalitet, men det finns hos zoomarknad.se).
Sånt som du inte vill ha i kattmat är spannmål (ris, korn, vete, majs etc.), socker, fisk vill man gärna också undvika då katter kan utveckla allergi mot det. Magnesiumhalten bör vara så låg som möjligt (max 0,09%). Det ska även ha en hög fett- och proteinhalt.
Nu har jag inte kollat in alla märken som matvarubutiker säljer, men majoriteten av dom innehåller för mycket spannmål och för lite kött. Katter som är rena rovdjur, kan inte tillgodogöra sig på spannmål, utan det är bara bukfylla.
En annan sak som är värt att tänka på är att katter inte är vidare duktiga på att dricka vatten, så ska man ge dom torrfoder, så bör man även se tll att ge dom blötmat, då det är rikt på vatten, så att dom får i sig extra vätska. Bra blötmatsmärken är Bozita och Mjau.
Okej, ska pröva med att byta foder. tycker min andra katt då också borde ha nå fel (olika från katt till katt såklart….). Ringer veterinären idag :)
#15, ja, det är enkelt att tänka så, att båda katterna borde ha blivit sjuka. Men det kan vara så att hanen kan vara mer känslig, eller att han helt enkelt bara blev 'först ut', och att det bara är en tidsfråga innan det är honans tur att insjukna.
Men bra att du ringer idag 
Precis som människor är ju dom också olika.
Varför avmaskar du innekatter, helt galet att göra det. Vet du inte att avmaskningsmedel är ett gift och din katter lär garanterat inte ha mask då dom inte går ut. Ang. maten du ger så är du skicklig, träffat helt rätt med att ge dina katter de två absolut sämsta fodren man kan ge. Inte konstigt att dom mår dåligt.
Äter du själv pizza, hamburgare och dyl. varje dag? Jag hoppas att du har en rejäl buffert till dina katter då det hemska fodret börjar ge sig till känna på katterna ordentligt. Friskis och Whiskas innehåller ca: 4% kött som är den naturliga födan för katten, resten spannmål som katten inte kan ta upp utan katten måste äta mer och skiter mer. Alldeles för mycket salt och för lite taurin. Du bäddar för en fin framtid för dina katter.
Njurarna kommer succesivt slamma igen och det blir måååånga dyra veterinärbesök. Kasta omedelbart det hemska fodret, helst inte ut till kråkorna då inte ens dom är värda sånt skit. Gå till en djuraffär och köp ist, men ffa läs på om vad som är bra för katter.
Detdär var väl ändå onödigt #18, man kan faktiskt svara på frågor utan att vara så otrevlig. Ingen av oss är väl född med kunskap om vad katter skall äta, när och hur de skall avmaskas, det är något vi har lärt oss på vägen.
Förstår inte varför det skall hackas på dom som inser att dom vet för lite om vad en katt behöver och begär hjälp där dom tror att den finns. Men ett sätt att själv stiga i graderna är ju att trycka ner andra då blir ju avståndet större. Men detta är inte till nytta för någon allra minst katterna.
Det jag skrev var inte otrevligt utan fakta. Likväl som när man skaffar barn så läser man väl på allt vad man kan INNAN barnet kommer. Detta gäller även tycker jag när man skaffar katt.
Och tycker man inte att man har råd med ett bättre foder än dom två absolut sämsta fodren ja då tycker inte jag att man ska ha några katter. Och jag tror att om man inte har råd med ett bättre foder än det då lär inte katten vara försäkrad, vaccinerad, kastrerad eller idmärkt heller.
Min åsikt.
Visst var det fakta det har jag inte ifrågasatt. Men du skrev det på ett väldigt otrevligt sätt. Ingen här har fått rätten att dömma eller bestämma vem som får ha katt eller inte.
Fakta kan presenteras på ett trevligt sätt, tror att de flesta har svårt att ta till sig någon som helst information om den kommer i form av en attack. Om man verkligen vill att det man säger/skriver skall vara till nytta för någon bör man hålla en trevlig ton och välja sina ord. Att vara otrevlig och gå till attack är inte konstruktivt någonstans!
Här avlutar jag denhär diskussionen då den inte har med tråden att göra.
#15 Bara en tidsfråga innan den andra blir dålig också. Jättebra att du byter foder. Tänk på att långsamt fasa in ett nytt foder (även om jag skulle vilja att du redan har kastat det
)
Prova Eukanuba, fick bäst i test och är ett mycket bra foder. Ju större förpackning du köper desto billigare. Katterna äter otroligt mycket mindre av fodret också får du tänka på då det inte innehåller en massa skit som bara går rakt igenom.
# 1 Berätta hur det gick för din kisse hos veterinären, hoppas att han inte va allt för dålig.
shit vad sur du är!
Min veterinär sa åt mej att avmaska dem pga att mina/andras skor hämyar in enmassa bakterier, annars skulle jag inte avmaska dem för att jag skulle se de som onödigt men eftersom min veterinär sa att jag skulle det så gör jag det.
O ursäkta för att jag ger det fodret som alla andra också ger sina katter! Var inte mingen att det skulle bli en sån sjuttons diskussion om det här, jag skulle bara höra lite om vad det är.
Och sluta vara så snäsig! Alla andra har också kunnat ge snälla svar!
Nu är det ju så att du omöjligt kan höra i vilken ton jag skriver mina inlägg, jag tror det är en tolkningsfråga.
Jag tycker du ska byta veterinär om h*n säger att du ska avmaska dina innekatter pga vad du kan släpa med dig med skorna. Skulle alla avmaska sina innekatter stup i kvarten så skulle vi ha en massa resestenta maskar som ej längre dör av medlen vi har. Och säg inte att alla andra ger det fodret, kolla här inne hur många som gör det. Friskis ger man antingen av okunskap eller snålhet.
Håller med Jourhemmet! Läs också det dokument som jag lägger in här om vad Jordbruksverket säger om vad kattmat.
Kattmat ska inte innehålla spannmål eller socker.
Kattmat ska innehålla mycket protein. Tyvärr är det råprotein som anges och råprotein kan innehålla mycket för katter osmältbart protein.
Torrmat är aldrig ett bra alternativ för katter får då inte i sig tillräckligt med vätska. Är torrmaten dessutom av dålig kvalitet är det riktigt illa.

Håll koll på hur mycket han går ner och hur mycket han dricker. Dricker han ofta kan detta tyda på fel med njurarna. Då ingår kräkningar med. SÅ tänk inte bara mask utan det kan vara något mycket värre. Ta det från en som mist 2 katter i år pga cyctor i njurarna!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ibland får jag bara rysningar hur en del kan uttrycka sig så att man kan bli ledsen..fy skäms.. man ber om råd och blir påhoppad istället..

---------
#0 Mitt råd till dig Janinah är:
Gå till veterinären och få han undersökt..när du har fått en klarhet vad som kan vara fel så kan du också få råd vilket foder just han skall ha..
Ta en titt på nätet om giftiga växter, blommor och ta sedan bort dom från ditt hem ..
Du kan byta ut dom till mer kattvänliga växter & blommor 
Kram och lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#28 Be veterinären om råd med foder = bli påprackad det foder vetten får betalt från tillverkaren att sälja = inte alltid så bra foder.
Som sagt, veterinärer har ca: 2 timmars näringslära under utbildningen. Läs på om vad som är bra för din katt och använd ditt sunda förnuft istället tycker jag.
Det finns distriktsveterinärer i hela landet. Här finns de i Jämtlands län. De har öppet dygnet runt, sju dagar i veckan.
Om man inte tar ett djur som är sjukt till veterinär räknas det som djurplågeri.
Jag har varit tvungen att avmaska mina två innekatter för att de hade mask
Friskies kräktes mina katter av,när jag provat när jag vunnit en massa sådant foder.det är inte bra mat.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Väldigt tråkig ton här inne tycker jag. Även fakta kan framföras trevligt. Jag lämnade den här sidan för länge sedan just pga. den extremt hätska stämningen som var då (och som jag får erkänna att jag delvis bidrog till). Tråkigt att se att det lever vidare. Jag har rannsakat mig själv iaf och hoppas jag kommer tillbaka som en trevligare medlem ;)
Janinah - Veterinärer verkar ha en förkärlek till att rekommendera avmaskning både i tid och otid. Visst är det ett vanligt problem, men att avmaska i förebyggande syfte är egentligen inte bra för någon annan än tillverkarna av avmaskningsmedlet. Dels är det starka preparat det handlar om, man kan ju fråga sig själv om man hade knaprat massa starka piller utan egentligen veta att det hjälper? Inte jag iaf.
Sedan kan onödigt användande av medlet göra maskarna resistenta, vilket gör att du troligen måste ta till ännu fler, kanske ännu starkare medel. Vad som är mycket snällare både mot katten och naturen är att köpa ett testkit som heter "Kolla masken" på apoteket. Där får du svar typ dagen därpå om din katt har mask och isåfall vilken typ. Då kan du anpassa medlem efter masken, eftersom olika sorters mask behöver olika preparat.
Lycka till! =)

Angående foder så är egentligen inga av de torrfodersorter du hittar i din vanliga livsmedelsaffär bra. Själv rekommenderar jag att ge så lite torrfoder man har möjlighet till (har full förståelse över långa arbetsdagar när det är bekvämt med torrfoder osv.), men torrfoder är långt ifrån vad katten äter naturligt. Framförallt är det relativt låg andel kött, vilket man ju vill ge så mycket av som möjligt till ett rent köttätande djur. Vill du ändå ge torrfoder så sök dig till en djurbutik. Veterinärer kommer ofta med goda råd om foder, men man ska komma ihåg att de ofta är sponsrade av foderföretagen och att de i princip alltid ser på fodret ur den medicinska synvinkeln (den innehåller lite av det här som minskar det här, mycket av det som ökar det här osv), inte vad katten är naturligt uppbyggd för att ta åt sig. En sjuk katt kan absolut behöva specialfoder, men inte sällan är även veterinärens foder skräp. En sak att ha i bakhuvudet när man är hos veterinären bara.
Två sorter som däremot ÄR bra (för att vara torrfoder) är Orijen och Eukanuba.
Blötfoder är det jag tycker man ska basutfodra sin katt med (om man inte har kunskapen att BARFa förstås). Mjau och Bozita tror jag är de två bästa på marknaden, men även ICAs egna är bra och det finns säkert fler. Dessa tre sorter växlar jag själv mellan, oftast får de de två förstnämnda sorterna.
Blötmat är bra på så sätt att det liknar kattens naturliga föda i utformningen. Det består av ca 80% vatten (precis som en mus), och resten av enbart animaliska produkter. Katter tar åt sig stor del av sitt dagliga intag av vatten genom maten, och so bekant är ju torrfoder väldigt hårt och torrt. Det resulterar tyvärr ofta i att katter som äter stor mängd torrfoder drabbas av urinsten pga. att de helt enkelt inte dricker tillräckligt. Dessutom innehåller det inget spannmål som katten ändå är dålig på att ta åt sig. Försök ge katten blötmat åtminstone 2 gånger per dag, är vad jag tycker.

Det är veterinären som gäller. Det kan vara mycket fel, eller något enkelt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus