Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9138 ggr
[hehlenaaa]
0

Vuxen?

När räknas katten som Vuxen? 
Finns det någon skriven regel eller har alla sina egna uppfattningar?

[Anunnaki]
0

Svår fråga! Könsmogen räcker inte. Kanske när de växt färdigt vilket tar flera år iaf för en hankatt. En vuxen katt ska nog ha mognat en del precis som vi människor innan man kan räknas som vuxen.

Ska bli intressant att se vad andra säger.

Jina
0

Jag räknar nog ett år faktiskt.

IceJossan
0

På Örebro Katthem räknas en katt som kattunge upp till att den är 6 månader, därefter som ungkatt tills den är ett år, sen som vuxen. Så eftersom jag växt in i kattvärlden därigenom så är det så jag klassar dem jag med :P Ett annat katthem vet jag räknade katter som ungkatter upp till två års ålder.

Men jag vet många katter som varit lååååångt ifrån "vuxna" trots att de varit både två, tre, fyra år och äldre :) De är ju inte "kattungiga" längre då, men de beter sig som om de vore lågt under ett år i alla fall. Vissa blir vuxenlugna rätt fort, andra är som ungkatter långt upp i åren :)

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har skogisar och min ena är två år och jag anser inte att han är vuxen. Han är inte färdigvuxen och beter sig fortfarande väldigt "kattungeaktigt".

dagdrivarn
0

Det beror ju på lite vad man pratar om… vuxen i benämningen kroppsligen osv är de ju vid ca 1 år. Den sociala mognaden kommer däremot inte förrän vid ca 2 års ålder. Har man större grupper med katter ser man detta väldigt tydligt. Strul och tjafs uppkommer ofta under en period när någon i gruppen blir kring två år.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!