första löp?
när börjar honorna löäpa första gången? hugo är helt galen i smillan sen igår typ. han tvättar henne, pussar henne i öronen och hon stryker sig mot honom, han tom tvättar henne i rumpan… hmmm börhjar misstänka att hon kanske ska löpa?
Runt 1 år brukar man väl säga, men skiljer sig från katt till katt och ras till ras.
Hoppas någon som vet lite mer kan svara på detta! 
Med vänliga hälsningar
Emma
5 - 14 månader skulle jag säga. Med undantag förstås!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
märker dock inget på hennes beteende att hon har orolig eller så… så svårt.. men antar att jag kommer märka.

Är hanen kastrerad? Hanarna kan du kastrera från 4 månader ungefär, honorna kan gott löpa vid 5 månader. Vi har många unga mammor i den koloni jag jobbar med att få in nu i höst. De är själva 9-12 månader och har alltså egna ungar som är 15-16 veckor redan
Är katterna 4 månader tycker jag absolut du skall beställa tid hos veterinären så det inte händer "en olycka".
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Mina honor har börjat vid 6 månader, hanar har varit från 15v.
Hanar märker fortare löp än vi människor så är de syskon är det nog dax för kastrering.
Men är Hugo en katt??
Smilla känner sig nog ensam och blir därför så exalterad över att Hugo visar henne uppmärksanmhet.
Det är inte ovanligt att katthonor börjar löpa redan vid 5 månader. Många gånger så brukar inte första löpningen märkas så jättemycket heller.
Min erfarenhet är att katter löper när ljuset vänder vid pass nyår. En katta som är född på våren löper garanterat cirka en vecka in i januari. Kattor som är födda framåt höstkanten kanske inte löper första gången förrän en månad senare. Löper en katta när hon är för ung kan det lätt bli missfall. Om hon ändå får ungar kan det gå så illa att hon inte bryr sig om sina småttningar.
En av mina husisar var född i maj och hon började löpa i slutet av februari. Ytterst påtaligt vill jag påstå.
oj glömde skriva att hugo är en hund:)