R.I.P
Beklagar sorgen :(
så jävla hemsk död:(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Beklagar sorgen.Vad hände?
Stolt ägare till tre La permer
oj beklagar… vad hände?
Överkörd?
ja av en lastbil… jag såg det hänDA… han skrek så av smärta…..och jag visste i8nte va jag skulle göra för hade hugo med mig och hans kattsyster… så en bil stannade och stod med honom så jag sprang in med hugo och smillan och hämtade en transportbur och sprang till smådjursakuten och lämnade in honom där…
dom sa att han hade en fraktur på hans bakben och hans urinblåsa var helt paj:( så jag avlivade honom… dom kom ut med honom efteråt och jag fick ta färval… VÄRLDENS BÄSTA KATT!!
Stackars katt!!!Vilken gräslig död.Skulle aldrig släppa ut mina egna..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#7 hoppas du håller dina katter inomhus nu..de är många faror där ute speciellt nu då de blir fort mörkt.
Åh nej, stackars liten :(
Det finns aldrig några garantier men visst har jag ångest över att dom var ute…
Det blir inte bättre av att du klandrar dig själv *kram*
nej jag vet men man gör ju det:( Känns oansvarigt men samtidigt så älskade han att vara ute, jaga fåglarna och bara sitta och titta och leka med sin systr i buskarna…:(
Stackars katt. Jo det är oansvarigt o väldigt fel att ha katter ute om man inte bor väldigt långt ut på landet utan trafik eller nära grannar. Hoppas du lärt dig det. Att jaga fåglar utomhus är inget behov våra tamkatter idag har. Däremot får du aktivera dina katter inomhus genom lek. Så kommer dom vara lyckliga innekatter o framförallt trygga. Hoppas dina andra katt slipper gå samma fruktansvärda öde till mötes.
Blir lika ledsen varje gång jag ser sånt här hända. Ska krama mina älskade killar lite extra ikväll o tänka på din katt. Skulle aldrig aldrig utsätta mina för såna faror :(
#14 krama du dina katter inatt.

tycker det är väldigt respektlöst att mer eller mindre berätta för "Helenal" att hon är en dålig kattägare som låter sina katter vara ute.
Enligt mig och mina åsikter är en katt som får vara ute hur mycket den vill men alltid har ett garanterat hem med mat värme och kärlek, den lyckligaste katten. Jag försökte hålla min Lasse som innekatt av rent själviska skäl, dvs. farorna som lurar där ute. Även om han aldrig hade varit ute så smet han ut varenda gång han fick chans, han satt alltid vid fönstret och kollade ut. Så ja, min katt måste gå ut. Annars demonstrerar han genom att kissa inne någonstans.
En katt är självständig, ingen kan säga åt den vad den ska göra eller inte. Ska man ha innekatt ska man skaffa en raskatt som är bortavlad alla sina naturliga instinkter.
Jättetråkigt att din katt fick avlivas. Men jag är säker på att han hade ett så gott kattliv en katt kan ha så länge det varade.
Vila I Frid kissen!
Klappa du dig själv lite till på axeln fröken duktig, det kvittar ju hur Helenal mår bara du får fram hur ansvarstagande och perfekt du är.
Helt sjukt att ni kan kläcka ur er såna saker vid ett sånt här tillfälle, skulle ni ha gjort samma sak om det vore ett barn? "Jaha, ja jag sa ju det, jag hoppas du har lärt dig nånting nu" Skäms!
#14 Vem sjutton skriver så?! Otroligt okänsligt.
Jag tycker katter borde få vara ute eftersom det är deras naturliga miljö att få jaga och lura i buskar. Oftast går det bra men ibland händer det hemska saker, som även kan hända i hemmet.
#16 tycker inte någon sitter och säger att hon är en dålig kattägare. Bara att hon antagligen inte bor lämpligt till att ha utekatter. Raskatter har instinkter. Svärmors cornish dödar råttor så fort hon får chansen t.ex. Så det där stämmer inte. Alla katter kan vara innekatter, det gäller bara att orka ha innekatter. Vilket jag är säker på att ts kommer att kämpa med sin andra katt så den får ett bra och säkert liv :) Till ts. Beklagar sorgen.
#18 Så du tycker att ALLA katter borde få vara ute, trots att det går vägar runt där man bor? Ja då är det som att be om att få sin katt överkörd.
#20 Jag tycker det är djurplågeri att ha katten inne eftersom deras naturliga miljö är ute. Visst man KAN ha katten inne, men det är av själviska skäl, katten vill vara ute.
Om man inte bor lämpligt för en katt borde man inte ha katt eller lita på att den klarar sig. Jag känner hur många somhelst som har katter och bor vid vägar och ingenting har hänt. Är katten ute från början lär denne sig också att undvika bilar.
Mina egna vägrar att gå ut och utav dom snart 180 jourkatter jag haft så har EN enda visat att hon ville ut igen. Så kom inte och säg att det är djurplågeri att ha katten inne. Man får självklart aktivera katten och se till så att dom har möjlighet att gå ut på innätad balkong.
Mina och alla jourkatter njuter av att enbart vara inne. Jag anser att det är mycket egoistiskt att släppa ut en katt när man inte bor kattvänligt till. Då går det som det går och jag hävdar att man inte tar sitt ansvar för sin katt då.
#21 då borde du väl tycka att det är djurplågeri att ha katt i Sverige också? Eftersom det inte är naturlig miljö för katter. Annars måste dom ju inte gå fritt ute för att få vara ute, precis som alla andra husdjur. Att kalla något för djurplågeri utifrån sina personliga åsikter är väl lite väl starkt? Att dom undviker bilar är tur. Eller så ska dom ha skrämts rejält så dom blir rädd varje gång dom ser en bil. och det kan man ju undra hur bra det är egentligen.
SweetRose, det du skriver är ofta det okunniga, ansvarslösa kattägare försvarar sig med. Jag är ledsen att behöva säga det, men du är helt ute och cyklar.
Katten, precis som hästen och hunden mfl är domesticerade. Katten har funnits vid vår sida i tusentals år och under de åren har vi avlat dom och domesticerat dom. Precis som vi avlat vargen och domesticerat hundarna. En katt ska inte och behöver inte springa ute fritt. Lika lite som en hund ska springa fritt bara för att den en gång i tiden va en varg och det "är hundens/vargens naturliga beteende".
Därav inte sagt att katten inte tycker det är roligt att springa vind för våg ute. Det tycker en hund också. Men de klarar sig lika dåligt mot faror så som bilar, misshandel, förgiftning och alla andra faror där ute. Vi alla vet så väl genom katthem och media att hemlösa katter inte klarar sig så bra alls. En katt behöver en människa som matar dom o ger dom vatten. Trygghet och värme. Varför är det så om de nu är samma vilddjur de va för tusentals år sen tror du? Varför tror du, i din enfald, dig veta vilka behov en katt har utan att se hur vi med innekatter sköter våra katter och hur våra katter mår?
Ett husdjur är alltid människans ansvar. Tyvärr verkar okunniga och lata människor tro att man bara behöver ha halvt ansvar och vara halvt engagerad i en katt. Det är ju bara att släppa ut katten för då får den motion, den jagar eller får annnan mental och fysisk stimulans o allt du som ägare behöver göra är att öppna dörren! Så lägligt och himla praktiskt! Tänk att det är det enda husdjuret vi har som man kan göra så med! Tror du kanske inte att det kan vara lite fel? Kanske inte så lite fel?
Jag ska tala om för dig vad en katt är och vad en ansvarsfull ägare är.
En katt har som sagt domesticerats i tusentals år. För att passa människan o livet som sällskapsdjur. Precis som hunden. Man har avlat, inte på den bästa jägaren eller katten med de bästa överlevnadsinstinkterna, utan på katter med tilltalande temperament och utseende. Man har avlat på katterna som är tillgivna, godtrogna och lekfulla. Genom åren av selektiv avel och ett liv i vår närvaro har katten förändrats och egenskaper som vi uppmuntrat har tagit plats istället för just anpassning för ett liv i det vilda. För katten är inget vilddjur. Det är ett husdjur och har så varit väldigt länge.
Det man som kattägare förväntas göra är att ta sitt fulla ansvar för sina katter. Man får skaffa sig kunskap och förståelse för djuret man tänker skaffa sig så klart och då även inse att man måste ta ett beslut gällande kattens säkerhet. För ingen katt har ett så starkt behov av utomhusvistelse att den ska utsättas för livsfara. Det är bara en grym och orättvis bortförklaring till varför man själv är lat. För att ha en katt kräver ganska mycket engagemang, tid och pengar. Bor man inte på ett lämpligt ställe att släppa ut sin katt (jag skulle inte släppa ut mina lösa ens då) krävs det:
Ett kattanpassat hem. Det innebär klösmöjligheter, klättringsmöjligheter, diverse sovplatser och gott om toalådor. Massa leksaker behöver en katt och det krävs av dig att du leker med dina katter en bra stund varje dag för att den ska må bra och vara glad. Varför? För att vi har skapat dem lekfulla genom aveln och katten är ett djur med ett visst behov av att klättra o röra på sig.
Tycker man trots det att katten ska få gå ut finns det flera alternativ. Bor man i lägenhet med balkong tillåter många hyresvärdar att man kattsäkrar den. De flesta katter nöjer sig utmärkt att sitta där ute o kika på omvärden, sola lite o andas frisk luft. Precis som en innekatt finner visst nöje av att sitta i ett fönster o titta. Se det inte som längtan ut. Se det som kattens motsvarighet till att titta på tv.
Ett alternativ för de med egen trädgård är att bygga en rastgård. Som en hundgård fast för katter. Där kan katten vistas utan att kunna försvinna ut o riskera både det ena o det andra och hundar, rävar o andra djur som kan vara ett hot kommer inte åt dom. Rovfåglar tar förresten också katter ibland. Men det värsta hotet som jag ser det är andra människor. Folk som blir så arga att de sparkar eller slår grannens katt för att den än en gång går in i deras trädgård o skiter i barnens sandlåda o ligger o hårar ner i deras trädgårdsmöbler.
Ett tredje alternativ är koppel o sele. Det finns många katter som tycker om det bara de får vänja sig i sin takt. Men många gör det inte. Mina tycker inte om det o de vill bara gå in igen. Men de uppskattar att sitta på min innätade balkong. Men de uppskattar inte balkongen lika mycket som jag uppskattar att kunna ha öppet ut dit om sommaren. Så behovet ligger hos mig men ja, jag har på sätt o vis skapat ett behov av att gå dit ut för katterna med eftersom de blivit vana vid det. Men de va inte miserabla stackare innan dess kan jag lova dig.
Är man inte villig att ta hand om sin katt på ovanstående vis genom att se till kattens säkerhet men också lägga ner engagemang, pengar o tid på att den ska få utlopp för sin lekfullhet och få motion ska man inte ha katt. Det är inte vi som har innekatter som är de dåliga djurägarna. Det är ägarna som inte vill investera något i sina katter o som intalar sig att de gör det bästa för katten genom att dagligen inte ta sitt ansvar o riskera kattens liv som är de dåliga.
Hade alla tänkt så här hade vi inte haft hemlösa strykarkatter. Inga sommarkatter. Inga överfulla katthem. Det är jag övertygad om. Då hade katten sett som samma värdefulla husdjur som hunden och tagits bättre om hand. Även om det givetvis finns gott om misskötta hundar också. Men gatorna är inte full av hemlösa stackars hundar som varken får mat eller vatten o frå frysa ihjäl om vintern. Det säger väl en del?
tycker tråden har tappat lite… man kan diskutera varje dag om inne vs ute katter och alla har vi våra personöligas åsikter.
Smillan verkar inter bry sig såpeciellt men hon går runt och stryker sig mot mig och hunden hela tiden,vill ha mycket närhet. Jag har köpt lite nya leksaker till henne som hon har lekt med.
Men jag bor inte precis vid massa vägar, men klart det finns vägar. Det finns en väg i närheten där bilar normalt sett kör sakta då det kan vara lekande barn ute osv… men är nästan aldrig trafik där… men igår så var det oturligt nog det. Men jag vet att han haft det jä'tte bra hos mig. Jag gav honom massa kärlek, mat och värme. Han sov alltid med mig i sängen och han älskade verkligen mig och sin syster mer än allt. Han var en riktigt livsnjutare bara låg och blundade och njöt-. Igår på förmiddagen så satt han utanför min port och solade, bara satt dä'r och sen sprang in till mig. Han höll sig mest till gården.
Det som jag tycker är lite halv jobbigt med innekat är ju just aktiveringen, känns som hon inte får springa av sig så mycket och hon har massa nya leksaker men tröttnar ju lätt på dom..Men m'rker att hon o hunden kommit varandra nära.
beklagar sorgen :(
Respekt lös av många av er att diskutera inne&utekatter i denna tråd!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja det är "jobbigt" att ha djur. De behöver aktiveras varje dag men det är inte så svårt. Det finns gott om leksaker som är helt gratis du kan sysselsätta henne med i hemmets trygga vrå. Du får fantisera lite. Och tycker du det är för jobbigt eller tar för mycket tid är det nog så att katt inte är något för dig. För visst aktiverar du väl din hund?
Smilla tycker nog att det är lite konstigt att vara ensam katt o därför söker hon sig mer till er. Ge henne lite extra uppmärksamhet o skaffa gärna en lekkamrat åt henne när tiden känns rätt.
jättetrist att din katt blev överkörd! Men… det är något man tyvärr får räkna med när man har utekatt. jag kan tyvärr inte heller tycka synd om dem som fått sina katter påkörda, men däremot synd om katten som kan få plågas innan den avlider eller blir ihopplåstrad. man behöver inte ha en massa vägar där man bor för att det ska hända en olycka. det räcker med en trafikerad väg. sen tycker jag inte heller att man alltid måste ha två katter, det går bra med en också. oftast har ju två katter roligast tillsammans, men det är inte alla katter som vill vara två eller fler. mina katter hade pasat som ensamkatter med, för det är avundsjuka och slagsmål emellanåt.
Nej det är inte respektlöst av folk att reagera på det här viset tycker inte jag. Självklart blir man som ansvarsfull kattägare både ledsen för att katten avlidit men även arg för att den fått vara ute på det här viset. Jag och många andra här inne har nog väldigt svårt att bara spela med o tycka synd om en sådan ägare. Men självklart är det ledsamt att katten är död och jag förstår sorgen.
Precis som Lillfjanten skriver behöver inte alla katter vara två. Många trivs att vara ensamma. Men det kommer ni nog märka om ett tag. Trivdes hon så bra med sin brorsa innan o om hon fortsätter att vara lite väl "på" er kan det vara en god idé att skaffa en till. Lugnar hon sig o verkar vara nöjd o ni ser till att leka med henne o så kommer hon inte lida av att vara ensam.
När jag hade två katter och den ena låg inlagd på djursjukhus reagerade han som va kvar hemma starkt på att vara ensam. Han verkade inte vara direkt olycklig men han blev bara för mycket. Han krävde uppmärksamhet HELA tiden o blev väldigt rastlös. Han sov bara om vi satt still med honom. Gick vi gick han också. När så den andra katten kom hem ändrade han sig genast o blev sitt vanliga, lugna o trygga jag igen. Men olika katter reagerar olika. Precis som vi människor.
#29 Vem pratade du med? Mig? Lättare att skriva siffran eller namnet så man vet vem folk pratar med. Jag tycker det är resepktlöst. Jag skulle aldrig ha enbart en innekatt t.ex. Tycker katter ska få vara ute också, inte enart i sele eller hage.
#30. Jag talar till alla som skrivit att det är respektlöst. Struntade i siffran för att slippa gå upp o lägga numren på minnet. Men du va en av dom ja.
Då ska hundar också springa ute utan koppel och de ska inte heller vistas i hundgård några timmar om dagen istället för att springa lösa o göra vad de vill?
Om inte, snälla förklara skillnaden och varför du tycker det är en annan sak. För jag är tämligen säker på att det är just det du tänker skriva.
#31 Det är inte alls samma sak enligt mig. En hund, som är t.ex osäker, rädd osv, kan inte vara lös. Det är väldigt logiskt. Tycker inte man kan jämföra en katt med en hund eftersom det är helt 2 skilda arter.Dem har olika behov.
Jag skulle kunna ha katt inne hela tiden OM jag bodde i en lägenhet i storstad men absolut inte annars. Min ena katt hade vantrivts inomhus, i sele eller hage dygnets alla 24 timmar.
#32 Med lös menar jag "öppna dörren o släppa ut hunden tills den självmant kommer tillbaka o vill in" som jag antar att du gör med din katt. På vilket sätt har de olika behov menar du? Har inte hunden varit lika vild som katten o haft samma beteende när de jagade i flock som vargar? Det är alltid roligt att läsa sk. beteendevetares argument. För de har sällan några när allt kommer till kritan.
OM katten skulle vantrivas till en början är det för att du skapat behovet av att få springa lös ute. Inte tvärtom. En hund som fått springa lös utan koppel tar säkert sina chanser att sticka den också. Man behöver inte bo i storstad för att behöva ha sin katt inne. Långt ifrån.
#21 Vet du vad djurplågeri betyder?? Tydligen inte så uttala dig inte om sånt.. 
Beklagar din sorg TS..
Jag förstår fortfarande inte varför man argumenterar. Man har olika åsikter om sin katt och så är det. vissa tycker katter ej ska vara ute själa medan vissa tycker det och man kommer knappast 'ändra på sin åsikt?
Visst jag tänker ju ett steg längre nu och känner själv när jag verkligen tänker efter att det är väldigt trafikrad väg och jag vet ju att det är mitt ansvar som kattägare att ge mijn katt trygghet och säkerthet men samtidigt så va det orutligt nog min katt som blev drabbad och blev överkörd och jag kan inte göra något åt det nu mer än sörja och jag struntar i om ni som inte tycker synd om mig och tycker jag va en dåligkattägare skriver som ni gör för jag bryr mig inte nämnvärt om ni skriver skit om mig, bara min katt sörjs är jag nöjd för det är han som har gått bort.
OCH det handlade inte om att jag vr lat som jag valde att ha dom ute ibland, inte varje dag utan ibland utan det var för jag såg hur dom älskade att leka ute och jaga löven som fladdrade iväh och klättra i träden., Det var det som gjorde att jag tyckte dom kunde gå utibland. Jag har en hund som jag aktiverar och går ut med, men tycker jag leker med med katterna än med honoom. Och jag lekte med kattern ainne även om dom var två och var ute ibland
Jag ska vänta efter helgen och se hur smillan känner sig och hur hon beter sig. Jag är borta rätt mkt på helgerna, på kvällarna så kommer ju bli jobbigt att lämna henne men hoppas hon klarar sig, har massa leksaker framme till henne och ska försöka leka med henne mkt nu under dagen så hon är trött på kvällen. Det är skönt att hon inte jamar så mycket iallafall men hon är väldigt väldigt mycket med mig.
#35 Fint att du vill att dina katter ska få känna vinden och jaga löv. Men det kan de göra i sele. Givetvis kan du inte göra något åt det som hänt, men du kan se till att den katten du har kvar och ev framtida katter inte behöver gå samma hemska öde till mötes.
helenal jag tycker visst det att det är lönt att diskutera detta i all oändlighet. För kör man bara sitt eget race lär man sig aldrig något och det gynnar knappast djuren. Däremot tycker jag att det är viktigt att försöka hålla en någorlunda ok ton till varandra vilket du klarar fint tycker jag.
Däremot kan jag starta en ny tråd om du känner att det är jobbigt att ha diskussionen här i din tråd. Inga problem. Det blev att jag svarade så här i denna tråden eftersom sättet han dött på direkt leder till just frågan om inne- eller utekatter. Men kan som sagt starta ny tråd om du vill det.
Självklart tycker katter det är kul att jaga löv. Men till vilket pris är frågan o om du tänker efter lite o frågar dig själv om katten ser lika lycklig ut inomhus när hon jagar en kattleksak? En katt bryr sig inte om var eller vad den jagar något. Den uppskattar bara jakten i sig :)
Sen tycker jag mig märka att du kanske kommer ändra synen lite på det här med utekatter o det tycker jag är huvudsaken. Håller du dina katter inne från o med nu har du ju lärt dig något o kommer att se till att Smilla o eventuellt nya katter inte kommer bli överkörda i framtiden. Om inte så är du välkommen att diskutera om du vill i annan tråd ;)
Ja ge henne lite tid. Hon kommer inte sörja ihjäl sig över en vecka, men ho behöver nog dig lite extra mycket just nu.
Hoppas allt går bra o att allt löser sig till det bästa.

#35 Tycker också katter ska få känna vinden och få jaga löv, flugor och få vara ute och klättra i träd. Det får mina också, men enda skillnaden är att jag har koppel på dem.
Tråkigt med din katt men tyvärr händer det ju när de får gå fritt
. Hoppas ingen annan av dina katter behöver gå samma öde till mötes.
Dagens samhällle är inte gjort för utekatter, hur mycket man än vill det…
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#24 Bara för jag inte delar din åsikt är jag inte okunnig. Jag skrev att det är MIN ÅSIKT eftersom katter är gjorda för att vara ute, det är ett faktum. Ja, de är mer domecticerade idag men de har fortfarande kvar sina instinkter vilket visas i att de jagar ex. möss. JAG tycker de ska få vara ute.Sedan driftar du iväg ganska mycket i din text, det jag skrev var MIN åsikt. Och det jag menar är att katten ska ha möjlighet att gå ut, i koppel, hage etc. Helst fritt men om kattägaren inte vill det får katten iallafall lite härlig tid ute.
#34 "djurplågeri är exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas" För mig är att tvinga en katt vara inne alla 3 punkter på ett eller annat sätt.
Ni som inte håller med, visst, men det är min åsikt och kommer aldrig ändras oavsett hur mycket ni säger att eran katt gillar att vara inne osv.
Vill inte fortsätta diskutera detta då denna tråd handlar om ett tragiskt dödsfall och det är respektlöst mot TS att skriva om detta här. Den som är arg kan gärna PM:a mig om ni måste få ut lite ilska på någon
Jag ska t'nka mig för i framtiden och har mer koll absolut. vi kan diskutera deta här om det är till något bra i framtiden. Kanske jag borde läst på lite mer innan jag tog hand om dessa två katter för jag har inte så mycket kunnighet mer än det jag känt att jag behöver men det är ju så mycket mer man behöver lära sig. Så jag ska nog läsa på lite mer känner jag för vill ju att mina djur ska ha det bra,m det är huvudsaken för mig.
Jag ska hämta hennes katt mamma nu som ska vara hos mig i ett par dagar så smillan kan leka lite så under tiden ska jag leta efter en ny katt vän till henne, men vill verkligen hitta någon som jag kan fastna för också så att jag inte bara skaffar en för att utan jag ska känna i mitt hjärta att det känns rätt också så jag kan ge precis lika mkt kärlek och omsorg till den nya katten som mina djur jag har nu.
Sen tycker jag katter ska få vara ute lite på dagen bara man har koll på dom och om dom går ut i sele spelar ingen roll, bara det får luft. det står jag fast vid.
Det låter jättebra helenal.
Mina katter vill verkligen inte gå ut men jag kan tänka mig att din katt som redan visat att hon gillar att vara ute kommer uppskatta att vara ute i koppel väldigt mycket. Det brukar gå ganska fort att vänja dom vid
själva selen o så.
Hoppas du hittar en katt som fångar ditt hjärta om du beslutar dig för att ha en till. Klart man inte ska välja någon "bara för att". Men det brukar inte vara så svårt att hitta en man fattar tycke för när man väl börjat leta ;)
#40. Så inga andra husdjur är gjorda för att vara ute? Hamstrar, terrariedjur, katter, hundar ja alla har instinkter. Det har till o med du. Men det betyder inte att djuret måste vara ute för att må bra. Att säga att det är plågeri att inte ha sina katter ute tyder visst det på okunskap eftersom du uppenbarligen inte har träffat så många innekatter. Du är välkommen hem till mig o träffa mina "plågade stackars djur".
PMa dig för att ta ut sin ilska? Haha, jag vet inte vad jag ska säga… Det är svårt att diskutera med folk som inte kan diskutera så jag tror jag avstår. :P
Hoppas allt löser sig. För mig personligen hjälper det lite i sorgen att skaffa ett nytt djur. Nu har jag inte förlorat någon katt ännu, men andra djur. Det blir inte att man ersätter, men fyller tomrummet lite grann. Sen angående att läsa på. Det jag tycket är bland det mest intressanta är att läsa om beteenden :) där kan man lära sig mycket även om man får tolka sin katt en hel del ändå. Och det är roligt att försöka hitta på nya saker till sina katter så att dom aktiveras. Sen faller mycket annat på plats lite i taget och man lär sig saker från andra. Därför är det så toppen med ett forum man kan vända sig till :)
Snälla, låt denna tråd vara fri från diskussion om inne vs utekatter…starta gärne en egen tråd om det.
Den här tråden ska inte handla om det, vänligen respektera detta nu
TS beklagar din förlust

Beklagar djupt din sorg, jag förstår att det måste ha varit en fruktansvärd uppevelse.
Jag blir otroligt glad av att läsa att du ändå kan ta till dig det som skrivs och i framtiden kommer att se över katternas frigång.
Det är inte alls lätt att veta vad som är bäst för katten om man är ny kattägare, speciellt inte då det finns så många seglivade myter kring kattens behov. Jag ser ju bara här i tråden att det finns ett flertal som fått det helt om bakfoten och som inte alls satt sig in i eller förstått vad katters verkliga behov är.
Återigen beklagar jag verkligen din sorg och hoppas att dina andra katter snabbt vänjer sig vid en tillvaro inomhus (katter är extremt anpassningsbara) så du får njuta många, många, många år med dem.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

De som är anser att det är djurplågeri att hålla katten inomhus är mer än välkomna att hälsa på och träffa mina just nu 6 plågade katter och se med egna ögon hur otroligt dåligt de mår.
Ja ni andra som bor i närheten får givetvis också gärna komma om så är ;-) Konstigt nog så hade djurskyddet hos länsstyrelsen som var hem till mig och gav mig tillståndet för uppfödningen en hel del mer att säga om de katter de mött utanför på torget än mina som satt inne i lägenheten i trygghet. Men det är klart vad vet en djurskyddsinspektör om katters behov?
Var är admin när det behövs ?
#48 ingen som inte är betalande kan inte anmäla inlägg som spårat ut utan man måste ta reda på vem man ska maila till och skicka ett mail om att tråden spårar ut..idagens samhälle har säkert folk vettiare saker att leta upp admin för att tala om problemet =)
#49 din poäng är?
Jag vet mycket väl att man behöver pma admin direkt. Men de har även som uppgift att Övervaka forumen för att det egentligen inte ska behöva gå så här hela tiden.
NU är smillans mamma här men hon fräser åt smillan och verkar inte känna igen henne och smillan vill bara gosa:(
#50 poängen är hur Mod/admin ska veta om ingen tar kontakt med dem? en mod/admin har ju också ett liv utanför forumet och kan inte övervaka jämt lr?
#51 en helt naturlig reaktion då mamman stöter bort ungen (som hon dessutom inte sett på ett tag och luktar annorlunda)..testa feliway?

#50 Om det är Medarbetare på katter.ifokus du efterfrågar med admin så läser jag i #45 att en av våra Medarbetare vädjar till att hålla sig till ämnet och låta diskussionen inne vs utekatt vara i denna tråd.
Det gäller fortfarande likaledes gäller också att hålla en vänlig ton mot varandra i tråden.
#52 Nej det är helt riktigt - det bästa sättet att göra oss Medarbetare uppmärksamma på någon tråd är att PM.a. Att skriva i trådarna "Var är admin etc" är ingen idé då som du säger annzoo är vi inte vid tangentbordet 24/7.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Beklagar sorgen :(
Kan inte föreställa mig hur det känns. Är så rädd att förlora simba nu när han snart blir 18, och zimzon som blir 10. Känns som att vi har försökt tränga bort den tanken på att dom ska försvinna genom att ha våra små kattungar nu.
Skönt att du har syster katten iallafall, känns ju kanske som att du alltid kommer ha en liten del kvar då, och sen har du ju alltid alla fina minnen och bilder.
Hoppas innerligt att han har det bra i katt himlen nu <3
Tänker på dig!
Känns lite onödigt att vara så hårda i orden när något sådant här har hänt TS.
Mvh,
Catarina
hej alla!! Jag har nu läst igenom alla kommentarer idag då jag mår lite bättre än då när jag skrev det. och jag tycker egentligen inte att dom som varit lite "hårda" vill mig illa utan bara uppmana om att tänka mig för i framtiden för visst det är ju ingen fel på det sättet, men man måste alltid tänka på sin katts säkerhet och hade jag haft honom innen eller bott på ett bra ställe där inga vägar fanns så hade ju han varit vid liv, men det är lätt att vara efetrklok så det jag ska göra idag är att läsa min nya bok om katteroch deras beteenden och jag har även köpt massa kattleksaker och en stor ny klätterställning som smillan redan har börjat använda, dom lär sig fort. Och jag ska börja ha ute henne då och då i koppel och ska ha lång koppel så hon kan få leka ute också och få lite aktivering. Jag vill gärna ha mina katter ute men jag bor ju tyväårr inte bra till för att ha det så¨:(
Hoppas min älskade minock har det bra i katt himlen och hoppas han vet att han är älskad och jag tänker på honom hela tiden, varje sekund.
Hans syster och mamma är ju en del av honom så helt borta är han inte även om jag saknar just hans gos. Mamman fräser åt henne men det blir lite bättre. Vad är feliway och hur funkar det?
http://www.feliway.com/se/Moejliga-problem-som-din-katt-uppvisar/Mina-katter-kommer-inte-oeverens
Här kan du läsa lite om feliway! :)

Ofta är det svårt att få mor och barn att gå ihop en mammas naturliga instinkt är att köra iväg sina avkommor och göra plats för ny kull.
Givetvis kan det gå att fungera men man bör vara medveten om att det inte är helt enkelt många gånger.
Börja med att vänja henne inomhus, och blir inte förskräckt om hon bara lägger sig ner första tiden :-) Katter har en reflex som sitter precis vid där kopplet ofta går och som gör att de har svårt att hålla balansen när kopplet ligger över det området. Men det handlar bara om att vänja sig vid känslan så går det utmärkt. Lite som för oss att cyckla inte helt lätt och naturligt första gångerna vi gör det men efter ett tag går det utmärkt :-)
Feliway är en syntetisk kopia av kattens eget välmåendehetshormon, samma hormon som katten utsöndrar när de stryker kinden mot dig, mot soffan, mot en hand osv. http://www.feliway.com/se
Sorgen lägger sig med tiden, jag har nyligen varit med om att se min katt dö mitt framför ögonen på mig men i mitt fall handlade det om plödsligt hjärtstopp. Chocken är densamma så jag kan mycket väl sätta mig in i hur du känner det just nu.
Hurra Helenal vad glad jag blev av att läsa det där!
Stor kram till dig o lycka till med allt nu!
:) nu när jag kom hem så ströks sig smillan mot sin mamma och mamman tvättade henne:) så jaaa hoppas dom kan bli vänner…:)
har faktiskt köpt sele och koppel så ska börja träna henne imorgon redan. bra förslag med inomhus först… för ja hon vill gärna inte ha på sig sin sele… men hon hade på sig den lite förrut utan kopplet och hon sprang o gömde sig under sängen men sen kom hon fram o gick hur bra som helst:)
skönt att läsa att du ändrat uppfattning om utekatter, det ska du ha en stor eloge för.
ja men ska man ha innekatter gäller det att man aktiverar dom så att dom får ett roligt kattliv inne också och ändå tänka på säkerheten hemma med.
en kompis till mig köpte en kattunge som dog två dagar senare för en hylla ramla nr på den:(
hyllor ska man ju förankra i väggar, eller se till att de verkligen står stadigt, har aldrig hört talas om en sån olycka. visst händer det saker inomhus med, men ställ den siffran mot utekatters, samt att en bilolycka kan innebära svåra plågor. jag har innekatter, men leker bara med dem en kvart om dagen, de har varandra att busa med. jag tycker (är troligen en av de få) att katter kan aktivera sig själva ganska duktigt, jag behöver inte aktivera dem timvis varje dag. men lycka till i fortsättningen iaf.
självklart ska man inte behöva aktivera dom timmar om dagen det bli svårt för man har ju ett liv också, men har man mer än en katt behlövs ju inte så mkt lek men har man bara en så gäller det ju att katten iaf har möjlighet till lek och bus att man har bra saker till den så den inte blir deprimerad eller känner tristess.
såklart kattens liv kortas ner om man har den ute men beror på vad man vördesätter är ett katt liv.
Det där med aktiveringen tror jag är väldigt individuellt. Men jättebra att hon har massa leksaker! Då aktiverar hon sig säkert ganska bra på egen hand men en aktiv katt behöver ofta lite mer lek av sin ägare också. Jag har en aktiv ras så jag är van vid att sitta o kasta leksaksmöss som de apporterar läääänge. De tröttnar aldrig o inte kan man ignorera när de kommer o lägger saker på fötterna o vill att man ska kasta X-)
Hon vänjer sig säkert inom några dagar om hon får ha på sig selen inomhus några gånger. De lär sig fort :)
Helenal jag har skickat pm till dig . Vore jättesnällt om du ville svara så fort som möjligt.