Kommer in och går på lådan ????
Vår 6 mån. kattungen har börjat gå ut nu, och han trivs verkligen med det. Det är väl massor med spännande saker att upptäcka. Han vill vara ute mest hela tiden. Så kommer han in för att äta och GÅ PÅ LÅDAN………..
Han är "bondkatt" och ska vara utekatt, vi bor ju på en gård på landet. Han sover i allafall inne på nätterna.
Tips på hur vi vänjer honom av med det ????
Jag kommer inte ihåg hur vi gjorde åt vår 13-åring. Han skulle aldrig komma på tanken att gå på lådan.
Han gillar nog att gå på lådan inne. Bekvämt och bra! Kanske kommer han att börja gå utomhus också när han har blivit tryggare i sitt revir, tills dess får ni sköta kattlådan för hans skull, för det kan vara klurigt att bara ta bort kattlådan om det är så att ni inte vill att han ska gå på lådan. Jag antar att han har en kattlucka då?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag tycker ju att det är bra om han kommer in och gör det han ska.Då är det enkelt ta ta rätt på det.Man slipper bajs i sandlådor och rabatter.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
"1 Jo vi har kattlucka till katterna, men den yngsta har inte lärt sig den än. Vi tränar.
"2 Nej vi vill inte ha någon kattlåda när katterna är vuxna nog att klara sina behov utomhus. Nu bor ju vi som sagt på landet och inga sandlådor i närheten. (Jo, vi har en för barnbarnen, men den täcker vi när inte dom är här.) Den gamla katten skulle bli helt förvivlad om han inte fick gå ut och göra sina behov, man kan riktigt se hur han rynkar näsan åt lådan hi hi..
Tja, du kan väl kanske börja ställa lådan närmare och närmare dörren, och sedan flytta ut den precis utanför?

Det kommer av sig själv när han blir lite större. Våra har uppfört sig likadant.
Men vi har kvar lådan, fastän att den inte används så ofta. Liten "service" till regniga nätter och kalla vinterdagar. Dessutom, bor man där det blir tjäle, så kan det vara problem för katterna att gräva ner det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Min katt gör samma sak, men hon är gammal, så vi försöker inte vänja henne av med det. Hon började med det för någon vinter sen och nu har hon fortsatt. Dock går hon på toa ute också, på sommaren!
Det brukar gå av sej självt.. När mammas ena kisse va liten å gick å njöt under sina utforskningar av "världen utanför" plötsligt blev nödig - tjöt han till å sprang de fortaste han kunde in på lådan å sen ut igen, ganska sött, men det tog inte lång tid innan han fattade att hela världen utanför kan agera som kattlåda…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker du ska var glad, de visar ju hur rumsren katten är. Inge kul om ni tar bort lådan för att upptäcka att katten väljer soffan som toalett då ktten inte vill göra behoven utomhus.
Har själv en katt som vägrar göra behoven ute utan väljer det varma sköna alt inomhus =)
Nu när det börjar bli kallt om nätterna tycker jag gott han kan ha sin låda inomhus. Jag tror som många andra här att det kommer naturligt när han blir äldre. Men jag tycker att han ska få ha sin låda kvar även när han lärt sig göra behoven ute.
varför får han inte göra sina behov inne??
Det skulle vara mycket enklare att upptäcka om han mår dåligt..
Hoppas han är kastrerad och id-märkt.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Den här tråden är från 2009 så förhoppningsvis har det löst sig.
För övrigt anser jag att alla katter har rätt till en låda inne.
Kattutan men stolt Plåtis ägare