Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1653 ggr
MangoMelon
0

Foderundersökning

Jag sitter nu och skrapar mig i huvudet angående val av foder till mina djur, främst katterna. 

Jag har matat Royal Canin Excigent åt min första katt och det är det enda som hon ätit utan att snörpa på nosen. Nu har jag nyligen skaffat en till katt, som har vuxit upp på RC Fit 32. Planen är att fortsätta med Royal eftersom det har funkat så bra, men såklart sitter man ju alltid och letar efter det bättre, endast det bästa är bra nog åt mina djur liksom.

Så nu till idén med den här tråden:

Jag vill att var och en ska svara på några frågor, och jag vill understryka att **allas åsikter är lika mycket värda, och jag vill inte att den här tråden ska bli någon smutskastar tråd om huruvida man matar rätt eller fel. Det finns lika många åsikter som det finns människor, kom alltid ihåg det.
**Men för att det hela ska bli så rätt som möjligt vill jag att man motiverar sina svar, både det positiva och negativa och utgår från sina egna åsikter. Om man påstår något så kan det vara bra att ange källa.

Frågorna:

1. Vilket torrfoder är det bästa enligt din åsikt? Motivera varför
2. Vilket torrfoder skulle du aldrig mata i din katt? Motivera varför
3. Vilket torrfoder har bäst sammanställda ingredienser?
4. Spelar priset in på ditt val av torrfoder?
5. Vad har du för katt? Kön, ras, ålder, inne/utekatt? 

Jag skapar den här tråden för att jag vill kunna läsa andras åsikter för att eventuellt göra mitt eget val lättare. Jag vill inte ha svar som tex "Royal Canin är totalt värdelöst, skulle jag aldrig mata i min katt!", utan om du tycker att såhär är fallet så utveckla svaret och motivera varför du tycker som du gör, länka gärna till någon form av källa.

Väntar med spänning på era svar! :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jourhemmet
0

1: Det som innehåller mest animaliskt protein och inga spannmål inget socker eller salt

2: Friskis, Kitekat, Whiskas, Pussi och dyl Innehåller bara spannmål

3:Det som innehåller mycket animaliska proteiner och inget spannmål tex Porta21 och Eukanuba

4: Nej

5: Jag har katter av båda kön, olika åldrar alla innekatter.

MangoMelon
0

Det är väl inte mer än rätt att jag också svarar på mina egna frågor! :) 

1. Jag måste säga Royal Canin här. Vi har haft hundar i familjen ända sen jag var liten och när jag skaffade min första egna hund var det en självklarhet att hon skulle äta Royal. Dels för att hon ätit Royal hela sitt liv (köpte henne när hon var unghund), och dels för att "valppaketet" var från Royal Canin. När vår katt sedan flyttade in hade hon haft en riktigt kass uppväxt och fött upp en kull ungar på Friskies indoor torrfoder. Hon var så mager så veterinären inte ville kastrera henne då risken var för stor. Då rekommenderades jag att mata RC Fit 32 i henne som har en högre fetthalt. Hon visade sig vara väldigt kräsen och efter att ha gått igenom så gott som alla vettiga torrfoder är RC Excigent det ända hon äter. Skaffade en till katt för några dagar sedan, en tre årig hona och hon har ätit RC hela livet, uppfödaren rekommenderade att jag fortsätter med det. Mina hundar och katter har alltid mått väldigt bra, ingen av dem har nånsin varit sjuka, haft allergier eller andra krämpor. Veterinären har alltid berömt deras hull och päls på årskontrollerna osv.
Jag har stött på många som är väldigt negativt inställda till just RC's foder, men jag väljer att inte ta ställning till detta innan jag har en vetenskaplig undersökning framför mig som bevisar att fodret eller dess innehåll är direkt skadligt för hunden/katten. 

2. Marketfood, tex Friskies. Dels för att det innehåller så mycket onödigt som kunde undvikas och inte alls så mycket kött och dels för att jag har sett vad det gör åt en digivande hona på lång sikt.

3. Jag är inte så himlans insatt på olika foders sammanställningar, men vad jag har läst på så verkar Orijen vara ett vettigt foder med hög proteinhalt och inga kolhydrater. Synd bara att det ska vara så svårt att få tag på här var jag bor..

4. Nej, endast det bästa åt mina djur är mitt motto. Det får kosta vad det kosta vill så länge de mår bra. Men såklart ser jag mig om och betalar inte överpris om jag kan få samma foder billigare någon annanstans.

5. Jag har en 3 årig huskatt hona, kastrerad, och en 3 årig orientalisk korthår hona, kastrerad även hon. Båda har haft varsin kul.

[Anunnaki]
0

Håller med Jourhemmet, dvs # 1. Torrfoder har jag endast som reserv för att det ska vara lätt att ge ketterna mat om någon annan än jag plötsligt skulle behöva ta hand om katterna.

Jag har en hoper (11 stycken) bondkatter av båda könen och alla tillbringar sin mesta tid utomhus åtminstone på sommarhalvåret.

[hehlenaaa]
0

**1. Vilket torrfoder är det bästa enligt din åsikt? Motivera varför
**Jag utfodrar mina katter (12 veckor samt 6 månader) med Eukanuba, då jag anser att det är ett av de bästa fodrena på marknaden. Vill inte utfodra med Orijen då jag inte vill riskera att mina katter får någon sorts allergisk reaktion av fisken. Porta 21 hade jag aldrig tidigare hört talas om, tyvär. Annars hade jag kanske valt det istället men nu är jag nöjd med Eukanuba :) 

**2. Vilket torrfoder skulle du aldrig mata i din katt? Motivera varför
**Skulle aldrig utfodra med något torrfoder som på något sätt skulle vara skadligt för mina katter… Tolka det som ni vill! :)
**3. Vilket torrfoder har bäst sammanställda ingredienser? 
**Alla foder utan spannmål och fisk skulle jag nog säga! 
**4. Spelar priset in på ditt val av torrfoder? 
**Nja, inte direkt. 
5. Vad har du för katt? Kön, ras, ålder, inne/utekatt? Jag har en Hona på 6 månader och en hane på 12 veckor. Båda är bondkatter. Innekatter. 

Förutom torrfodret äter de Mjau och Bozita blötmat. :)

dagdrivarn
0

1. Vilket torrfoder är det bästa enligt din åsikt? Motivera varför

Det finns många bra jag vill nog inte säga att det eller det är bäst, själv ger jag Iams och de flesta (alla) foder hos djuraffären är bra foder.

2. Vilket torrfoder skulle du aldrig mata i din katt? Motivera varför

Foder från dagligvaruhandeln som friskies, pussi, KitKat osv…  Nu tycker  jag iof att jag överallt hör alla hänga upp sig på spannmålen. JA spannmål är föda som katten inte kan ta till sig och visst i stora mängder och i längden kan det ge diabetes pga den höga koncentrationen socker. Men det värsta och farligaste som jag bara hör några få nämna är SALT-halten. Den är det riktigt farliga, det är saltet som förstör njurarna inte spannmålen. Spannmålen gör fodret väldigt odrygt och gör att katten måste äta väldigt mycket mer för att få i sig samma energi som från ett fullvärdigt foder men det är absolut inte lika farligt som saltet. Sen har dessutom många av dessa foder för låg taurinhalt.

3. Vilket torrfoder har bäst sammanställda ingredienser?

Det finns flera bra, skulle inte vilja säga att ett är bättre än ett annat, de är bra på olika sätt och beror också till stor del på vilken sort du väljer hos olika märken. Är t ex stor skillnad på Iams Kitten mot Iams Multicat bara för att ta ett exempel. Eller RC Sterilized mot RC Sensible.

4. Spelar priset in på ditt val av torrfoder?

Priset spelar absolut roll men skulle aldrig få göra det på bekostnad av katten. Men visst spelar det in när man väljer mellan likvärdiga foder.

5. Vad har du för katt? Kön, ras, ålder, inne/utekatt?

Alla raskatter (Maine Coon/Sphynx), ålder 0,5-7 år.

Kön alla sorter, kasterade hanar, kasterade honor, fertila hanar, fertila honor och ungdjur.

Alla innekatter.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

MangoMelon
0

Vad kul att läsa era svar, och #5 var precis ett sånt svar jag är ute efter! :)