Matfråga
Jag vet att det finns massa mattrådar här, men jag hittar inte riktigt det jag söker. Jag fick hem en kattunge idag, och fick med lite royal canin bebismat. Köpte även mjau kattungemat, både torrfoder och blötmat.
Funkar det okej? Ska inte ha RC i fortsättningen men blandar ut det med den jag köpte så han inte blir dålig i magen.
Är det en bra blandning med mjau både torrfoder och blöt?
Och hur ofta/mycket blöt bör jag ge honom? Torrfoder står framme hela tiden.
Tacksam för svar!
Jag ger min kattunge blötmat så ofta han vill, dock är han lite väl mager tycker jag :( Tycker det är bättre att ge lite och ofta än mycket på en gång, så jag ger knappt en matsked några gånger per dag.
Min lite äldre katt får mat 3 gånger om dagen, och sen har de Eukanubas torrfoder framme hela tiden.
Vet inte om du har läst innehållsförteckningen för Mjau's kattungemat, men om du gör det så ser du att det innehåller en hel del spannmål, som är helt onödigt för katten. Så mycket kött i innehållet som möjligt är bäst! Så enligt näringssynpunkt är Mjaus torrfoder tyvär inte det bästa.
Lycka till med lilla kattungen!! :)
Fast sen bör jag kanske tillägga att Mjaus torrfoder absolut inte är det sämsta heller!
Det har iallafall kött som första ingrediens :)
Det var det bästa jag kunde hitta i mataffären.
Jag ska till djuraffären i cwckan och köpa något annat. Men mjaus blötmat är helt okej va?
En fråga till, hur länge behöver dom äta kattungemat?
#3- Ja Mjaus blötmat är bra :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kan du inte ge den maten du fick av uppfödaren tills du åkt till djuraffären.. annars blir de ju 2 ju foderbyten på kort tid och risken för magknas ökar. Mjau torrfoder är ett av de sämsta torrfoder som finns mjau blötmat är helt okej.
Det behövs ingen kattungemat över huvud taget. Det bästa som du kan ge kattungen är Mjau blötmat och då helst de sorter som innehåller enbart köttbiprodukter. Bozita är ungefär samma sak fast dyrare. En brickpack Mjau blir kanske för gammal innan kattungen hinner äta upp den så platta ut hälften den rätt tunnt i en plastpåse och frys den. I och med att du plattar ut den kan du bryta av lagom stora bitar allteftersom.
Torrmaten ska begränsas så mycket som möjligt men om du lämnar kattungen ensam i flera timmar är det nog bra att ha torrmat framme medan du är borta men inte i obegränsade mängder utan lagom för att missen ska äta upp alltihop innan du kommer hem. Jag skulle rekommendera Orijen för den innehåller över 70 % av animaliskt ursprung. En kattunge ska ju växa och då ska det inte finnas något som katten inte kan tillgodogöra sig i maten.
Du kan också ge katten rått kött. Köp lite extra när du köper till resten av familjen men då måste det vara svenskt kött.
Tänk på att ge katten lite olika sorters mat varje dag för då tröttnar den inte på en speciell sort. Alla sorters kattmat som säljs har sina nackdelar men genom att variera sprider man dåligheterna.
Torrmat kan orsaka urinstenar och njursvikt även på unga katter så minimera torrmat. kattmaten i djuraffärerna och hos veterinären är inte säkert bättre än de bra sorterna hos snabbköpet.
Läs innehållsförteckningen och förvissa dig om att maten inte innehåller spannmål, att den innehåller mycket kött, kvävefria extraktivämnen är inget annat än kolhydrater, maten ska inte innehålla socker mm.
Den bifogade filen innehåller mycket läsvärt om mat till katter.
Ge endast den maten som den fått hos uppfödare under några veckor. Det är stressande nog för den att flytta ifrån mamma så börja inte blanda ut med ny mat nu för då lär magen braka.