Snabbt svar om kattungemat!
Hej!
Jag hjälper till med kattkolonierna i Backa röd åt Gbgs katthjälp och strax ska jag akut ta emot två kattungar som är skadade. Nu har jag lite panik då jag inte har möjlighet att ta mig till djuraffär (inte heller råd!) men jag har två matvaruaffärer här i närheten.
Jag har själv katt men då en vuxen så han får vuxenkattmat. Vad för kattungefoder ska jag köpa till dom små som är hyffsat bra men inte är svindyrt? Som dessutom finns i matvaruaffär.
Tacksam för alla svar. Det enda kattungefodret jag känner till på matvaruaffär är Friskies och det vill jag verkligen inte ge dom.. Vill ha ett som är hyffsat rikt på kött och proteiner.

Det bästa du kan hitta i en vanlig affär är Mjau blötmat.
Kan man ge det som helfoder? Alltså endast mjau blötmat och inget torrfoder?
Håller helt med # 1 och 3 och blötmat är dessutom överlägset allt vad torrmat heter. Om man vill jämföra vad olika kattmatsalternativ kostar måste man också ta med hur mycket det går åt per måltid.
Jag ger mina katter barf i form av kycklinghjärta, kycklingmage och klass köttkross plus lite kycklingvingar. Nu har jag bara vuxna katter som får mat två gånger per dag men alla håller vikten bra utom ett par är överviktiga som får mycket mindra mat än de andra.
Denna barfmat kostar inte ens 3 kr per katt och dag medan Mjau skulle kosta runt 6 kr per katt och dag. Nu köper jag då och då dyrare köttbitar men jag räknar med att mina elva katter inte äter för mer än 1000 kr per månad ändå.
Nu ska kattungar ha mat betydligt fler gånger per dag än vad vuxna katter ska ha men du kan ge dem Mjau blötmat plus en del barfmat som kycklinghjärta och mage samt Klass köttkross. Med en vuxen katt och två småttingar borde 500 g köttkross gå åt över en dag. Man kan inte låta köttkross vara tinat mer än 12-18 timmar innan man använt det. Jag brukar lägga en köttkrosskorv i en rostfri skål på kvällen och ställa allt i ett skåp med en tunn kökshandduk över. På morgonen är det nätt och jämt tinat och då kan katterna äts det tinade. Resten kan stå kylskåpet över dagen.
Lite kycklinghjärta/mage några gånger i veckan är gott och bra för alla dina skyddslingar. Går inte en hel förpackning åt så kan du lösfrysa det som blir över till en annan dag.
Vad du än väljer ska du se till att maten är helt spannmålsfri och med ett minmun av annat än köttbiprodukter och förstås inget socker. Innehållsförteckningar är rätt luriga. Kvävefria extraktiv ämnen är i princip kolhydrater och proteinhalten är råprotein vilket för en katt kan bestå av för katten mest osmältbara proteiner.
Bra mat brukar bli den billigaste maten både på kort och lång sikt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Instämmer helt!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Kan bara hålla med #4
Jag tycker personligen att vet man med sig att man inte har möjligheten, tiden, kunskapen osv att barfa så är torrfoder det bästa alternativet, gärna kombinerat med våtfoder som mjau och barfmat.
Och ett foder från djuraffären som kan tyckas dyrt är så enormt mycket drygare i längden och därmed mycket billigare.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Roligt att se att så många tänker ungefär som jag!
Att kattmat från djuraffärer (och veterinär) generellt skulle vara bättre än kattmaten på ICA och liknande är dock inte sant. RC och Hills innehåller mycket spannmål så oavsett var man köper kattmat måste man läsa innehållsförteckningen mycket noga och låta allt som innehåller spannmål, socker, salt stå kvar på butikshyllan. Sedan gäller det att välja någon sort som innehåller mycket av råvaror av animaliskt ursprung. Mjau och Bozita har båda några sorter som innehåller enbart köttbiprodukter. Bland torrmatsprodukterna finns några få som kommer upp till 70 % till 80 % animaliskt innehåll.
Barf som omväxling skadar aldrig om man inte vill ge barf fullt ut. De som själva äter kött kan ju köpa lite extra till sina katter men det måste vara svenskt kött.

Jo fast spannmålet i sig är ingen större "fara" för katten, de kan gott äta mat med en hel del spannmål i, men de kan inte tillgodogöra sig den och därför blir det mest bukfylla.
Den verkliga faran med foder ifrån vanlig dagligvaruhandel som ICA, Coop, Hemköp osv… är salthalten. De har överlag på tok för hög salthalt och många gånger för låg taurinhalt. Något som inte är problemet i något utan de helfoder som finns.
Så man kan väl säga att vill man ge ett riktigt, riktigt bra foder får man vara riktigt kräsen även när man köper från djuraffär.

Och givetvis för den som har kunskapen så är BARF bäst, men då kräver det verkligt engangemang, kunskap och gott om tid tyvärr.
Men en kombination som sagt flera gånger ovan är ju inte fel :-)