Orijent Cat foder
Är det någon här som har erfarenhet av detta foder?
Hur har det fungerat för er?
Tycker ni att det är bra?
Om inte så tala gärna om varför och vad ni har för foder.
Tacksam för svar 
Orijen är ett bra foder av två anledningar. Det ena är att det är ett av mycket få foder som innehåller mycket kött och det andra är att det inte innehåller spannmål som katter inte ska äta. Synd att inte fler fodertillverkare tar hänsyn till det.
Däremot har min ena som är känslig i magen reagerat lite mot orijen men han utreds för foderallergi och kan bero på samma sak som Sophey skrev.
Väl värt att prova o katterna brukar tycka det är gott. Man både känner på lukten o ser på fodret när man öppnar påsen att det är bra grejjer ;) Lite dyrt kanske men också drygt pga köttinnehållet.
Tack så mycket för era svar! Ska prova detta foder med en gång 
Gör så. Ge katterna en mjuk övergång så de inte blir dåliga i magen av foderbytet bara :)
Ja det ska jag tänka på. Tack
Ni som gillar Orijen, kan även prova Carnia Lynx. Lika mycket kött, inget spannmål och ingen fisk. Just nu till extrapris på Foderbilen.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Carnia Lynx har sjukt högt magnesiuminnehåll vilket pajjar njurarna om jag inte minns helt fel. Vet att jag tittat på fodret o valt bort det av någon anledning iaf.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 precis som #7 säger, så innehåller carnia höga halter magnesium. Vissa säger att det inte är skadliga mängder, men jag väljer bort foder som "kan" vara farliga.
Orijen är ett toppenfoder, om man inte har en misse med fiskallergi.

Finns det fisk även i köttvarianten av Orijen?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#9 Ja. Dessvärre….
*** Qui vivrqa verra ***
Tycker det är jätte svårt det här med magnesiumet. Vill prova porta 21 men vet varken ut eller in. Vissa säger att det är lika mycket magnesium i naturliga byten medan andra säger att det är farligt högt. Känns inte som om man får till ett 100% bra foder hur man än gör. Orijen är bra. Men min ena som förmodligen är lite känsligare mot fisk är lite kass i magen ofta. Hade gärna bytt om jag hittat något annat lika bra.
#11 Jag kör nu Porta 21 Sensible. Jag är övertygad om att magnesiumhalten inte är någon fara.
MEN jag har ändå precis beställt hem Applaws Chicken. Den innehåller 80% köttråvara, ingen fisk, inget spannmål och har en magnesiumhalt på 0,08%. Bra mycket dyrare, men, men….
Får se vad katterna säger om det fodret :)
*** Qui vivrqa verra ***
Ok, men det ska jag kolla in för det har jag inte gjort förut :) Jag tar det här med kattfodret på strörsta allvar o är supernojjig över att jag ska välja fel. Som med det där med magnesiumhalten. Däremot äter jag själv ganska mycket skräp och det är inte alltid min egna son får bara bra mat varje dag. Menar… Hur noga ska man vara egentligen? Man kanske inte har ihjäl sin katt om man stoppar i den lite mer magnesium än rekommenderat eller lite spannmål om den tål det? Det är väl ingen fråga i sig. Mer en tanke. Det är självklart upp till var o en att bestämma. Måste bara bestämma mig själv hur jag ska göra :P
Det som kan hända om man ger för hög magnesiumhalt över lång tid och samtidigt har lite för högt ph-värde på urinen är att det kan bildas struvitstenar. Dessa är behandlingsbara och katten kan alltså få ont av urinsten och få urinvägsinfektion.
Det är behandlingsbart, men klart jobbigt för katten. Men en mus innehåller 0,13 mg magnesium och Porta 21 Sensibel innehåller 0,11 mg magnesium. Rekommenderade högsta värde är tydligen 0,09 mg. Applaws innehåller 0,08 mg och verkar på alla sätt och vis bra. Lite bökigt att man i dagslägen enbart kan beställa det från EN svensk webshop eller från www.zooplus.com i Tyskland. Nu beställer jag ju ändå därifrån, men jag tilltalas av tanken på att fodret finns att tillgå i zoofackhandeln. Nu har jag hört från initierat håll att Applaws torrfoder kommer till Sverige, troligen redan i höst, blötfodret finns redan lite här och var i Sverige.
Tänk på att det är Applaws KYCKLING som inte innehåller fisk…. om du spanar in fodret menar jag :)
*** Qui vivrqa verra ***
Även Applaws Kitten är fri från fiskprotein
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag har också hört att magnesiumhalten i bytesdjur är lika höga, vilket jag tagit hänsyn till, då mina går ute och äter råttor och möss, så vill jag därför inte lägga till ännu mer magnesium i fodret. Hade jag haft en innekatt kanske jag hade tänkt annorlunda