Vad händer?
Mammas ena katt, den äldre, har börjat få kala fläckar.
Jag hittade den första för 1½ vecka sedan (nder svansen) och min bror hittade den andra en vecka senare och det var på insidan av ena låret.
Jag misstänker vätske och vitaminbrist då katten ifråga är dålig på att äta och dricka, jag misstänker också stress då ungkatten blivit mer på att busa. Mamma tänker lika.
Vi ringde till veterinären och de sa samma och att vi skulle hålla utkik om det blev mer fläckar och om de förblev kala, på den under svansen har det börjat väct ut päls igen så det är bra.
Ungkatten är enormt busig av sig och de har alltid busat tillsammans, men nu har busen allt oftare slutat med att den äldre katten skriker och ibland blir han förbannad och sätter ungkatten på plas ordentligt. Nu hinner det inte bli så mycket skrik innan mamma går dit och särar på de, när hon gör det så är det bra sen. Då är allt som vanligt.
Nu undrar jag, vad händer?
Jag vet att det kan vara vätske/vitaminbrist och stress som orsakar detta, vad mer kan det vara?
Han äter och dricker, går på lådan - allt som vanligt.
Men en annan sak jag undrar över är, de här två katterna har fungerat klockrent tillsammans tills nu och de har varit tillsammans sedan den yngre var 13 veckor.
Den yngre (2.5år) har blivit mer och ska hoppa på och det ser i början ut som bus men sen blir det mer allvarligt och den äldre (7-9år) har börjat skrikit mer samt så är det även de gånger som han verkligen sätter ungkatten på plats (som jag berättade innan).
Kan det vara så att den äldre har blivit lite stressad/dålig av sig och att den yngre försöker "göra sig av" med honom på något sätt?
Den yngre har även förändrat beteende och tar nu mer plats än tidigare, han ska vara upp i och ligga i knä mer vilket det mest har varit den äldre som gjort även om inte heller han har varit så social på det viset. Båda två är översociala kater men inte några knäkatter så att säga.
Båda är kastrerade!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De kan vara stress, de kan bero på allergi men även på sjukdom….
Det kan vara ringorm, ta katten till vet för en koll.
#2 Kan de få ringorm trots att de är innekatter?
Gå till vet och kolla upp så att det inte är ringorm. Om det bara är stressrelaterat så finns ett tillskott som heter zylkéne detta tillskott fungerar som ett slags lugnande. Min katt led av stress och slickade bort päls på tassarna så det var en del kala fläckar. Jag satte henne på zylkéne och efter ett par månader hade hon blivit mycket bättre. Idag har hon päls överallt :)
Lycka till!
# 2 Ja de kan få ringorm även om de är innekatter, det smittar mellan människor och katter. Det kan också tänkas att de haft det innan men att det syns inte förrän nu.
#4 Ok =)
#5 Ja, det visste jag. Tänkte dock inte så långt.
Min hona gjorde så, jag trodde också att det var stress till dess att jag började med barf och uteslöt all fisk ur maten på ren automatik. Sedan började jag ge kattmat som det visade sig vara fisk i och hon började få kala fläckar igen. Nu äter hon.mat helt utan fisk och pälsen växer tillbaka, hon var alltså allergisk emot fisk… Kan vara en variant, kanske värt att prova?
#7 Han får ingen mat som det är fisk i vad jag vet, men ska kolla!
Ja kolla för även om det står kött eller kalkon så kan det vara fisk i. Nästan alla torrfoder jag har kollat är det fisk i även fast det står att det är kyckling och så. Mina äter just nu mjau för där är det nästan alltid det som står på förpackningen. Sen när jag har lite mer pengar börjar jag barfa igen tror jag.
#9 Okej, ska kolla. Kanske är fisk i ändå?
Jag har pratat med mamma om Mjau, det har pappa till hans katt och det är super. Mamma vet jag inte riktigt vad hon har för foder.
Okej, ja jag rekommenderar Mjau. Tycker att det är toppen och dessutom finns det rätt mycket att välja på om man köper tetrapacken. :)