Studieråååd
Oh, vad jag behöver hjälp! Jag har problem med att välja vad jag ska söka på universitetet… Först ska man komma på vad man vill, och inte blir det lättare efteråt ;).
Det är samma program, men det finns en på distans, och en som går "som vanligt" på universitetet.
**
Distans**
Fördelar:
- Börjar nu på vårterminen
- Kommer med största sannolikhet in
- Behöver inte läsa något mer på komvux
- Lite miljöombyte
Nackdelar:
- Dyrt, om jag måste ha praktik i en annan stad och bo på hotell/vandrarhem. Får ingen klarhet ifall det är vanligt att man får praktik på sin bostadsort eller inte.
- Borta en del om praktiken är långt borta, fem veckor per termin
**
På universitetet**
Fördelar:
- Behöver inte åka någonstans (och nära, det tar bara 20 min med cykel)
- Praktiken ordnar sig
Nackdelar:
- Måste läsa på komvux (och hamnar då i antagningsgrupp 2, och där har jag ingen som helst möjlighet att ta mig in)
-Måste vänta ett halvår (börjar nästa hösttermin)
- Inte säkert att jag kommer in, har bara högskoleprovet att chansa på.
(Men jag har bra mycket högre än vad lägsta har haft det här året)
Hur skulle ni ha gjort?
Jag läset på distans, dock inte universitets nivå. Men jag kollade med minl lärare, som kolla med den som förlägger all praktik om jag fick praktik där jag bor.
Det visade sig att i mitt fall att jag fick söka rätt på en själv och praktikplatsen fick ingenting för att jag fick vara där som många praktikplatser får av skolan när det är dom som fixar platser.
Så försök ta reda på det där med praktiken och stå på dig.
Jag funkar utmärkt på distans, dock pluggar jag en lägra nivå än dig.
Skönaste av allt är att man får vara hemma med katterna som är vädligt noga med att hjälpa till (läs terroisera) med mitt pluggande
Jag mailar mycket med en studievägledare nu, för att försöka få lite klarhet i det där…
Jag läser redan nu på universitetsnivå på distans, så det är inga problem för mig iallafall :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är du säker du lagt denna tråd i rätt avdelning, detta är Katter i Fokus?
Jag la den i OT (off topic), så det tror jag ska gå bra ;)