Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1890 ggr
pebb
0

Foderfundering

Jag har 3 katter hemma, Marie ragdoll nästan 10 mån 3,4 kg, Minoo husis 2 år 5,3 kg och Jonna husis fyller 11 år 5,4 kg (förra månaden 4,8kg)

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge dem för mat, för tillfället går dom på RC indoor blandat med Hills light, meningen är att jag inte ska ha RC länge, utan hade tänkt gå över på Hills, men är det fodret eg bättre? Jag vill inte ha för stora kulor så eftersom dom tappar ut massa matbitar då som dom inte vill äta sen.

Minoo kom i somras och då gick katterna i först hand på Hills ID mat eftersom Jonna behövde det för sin mage och då höll dom vikten, men nästan lite för bra. Jonna var sjuk i somras och rasade från nästan 7 kg till 4,6 vilket på sitt sätt var bra och nu blir jag lite orolig när hon börjar gå upp så mycket igen eftersom jag inte vill ha henne över 5 kg egentligen. Hon rör inte så mycket på sig och är ganska svår att aktivera.

Nu har jag funderat på om jag skulle köpa ID igen och blanda med det andra och se om dom går ner eller åtminstone inte går upp mer, vill inte att Minoo ska gå upp mer heller, han har gått upp 0,5 kg sen han kom i somras men inte förrän jag slutade ge ID.

Några förslag? Jag vill inte hålla på och ge dem massa blötmat, dom får lite ibland bara.

noir
0

Eftersom du inte vill ge blötmat och antagligen inte då heller barf så är det väldigt noga att du hittar ett bra torrfoder, hills och RC anser jag vara skit foder, något som jag inte skulle tänka tanken att ge mina katter. det det ska kolla på är en hög kötthalt. Orijen, Porta 21 brukar vara populära torrfoder som har högre kötthalt och inte en massa spannmål som hills och RC. Jag utfodrar inte mina katter på torrfoder som bas. Då jag ger rått kött och blötmat och torrfoder då och då, i foderkulor och som huvudfoder om man ska iväg så maten kan stå framme.

Ett tips är att läsa inehållsförteckningen de första ingredienserna är de som är mest och det bör vara kött och spannmål bör heslt inte finnas med alls och om det finns ska det vara långt ner på listan.
Sen är det ju en smaksak också.
Foderbilen.se är ett lätt sätt att kolla vad olika märken inehåller.

IceJossan
0

Det låter mycket bättre om du fasar över till att endast ge dem blötmat (gärna Mjau eller Bozita) eller änu hellre BARF. BARF är dock en hel vetenskap man måste sätta sig in i någorlunda för att kunna tillgodose kattens näringsbehov, men när man väl gjort det är det säkert mycket väl värt det.

Men bort med torrfodret, spannmålet gör att katten lättare går upp i vikt. Blötmat innehåller bara det katten behöver: rätt sorts näring och mycket vatten.

IceJossan
0

Även om du inte gärna vill ge blötmat så tror jag på denna metod. Det är ju för katternas skull, eller hur?

noir
0

Varför gillar du inte blötfoder eller varför vill du inte ge?

pebb
0

Bozitas blötmat går helt bort eftersom katterna blir lösa i magen av just den.

Största anledningen till att jag föredrar torrfoder är att den kan stå framme hela dagen utan att bli dålig. Det känns som om jag skulle behöva ganska stora mängder blötmat för att det ska räcka under hela dagen. Mina äter ungefär 2 skålar torrfoder / dygn.

Och går verkligen katterna ner i vikt på blötmat? Barf är inget jag tänker ge mig på eftersom jag är rädd att jag missar något.

pebb
0

Är precis inne på fodebilen och kikar runt lite och läser då:

ORIJEN innehåller en stor variation av frukt och grönsaker såsom sötpotatis och potatis (russet), svarta vinbär och solros från gårdar, äpplen och tranbär från fruktträdgårdar och alger skördade på Stilla Havets tidvattensstränder.

Varför? För att bytesdjur har sånt i magen?

noir
0

Hur länge prova du bozita och testa du olika?
Min nya katt sprutar diarre av mjau/bozita men det gjorde katten innan också, det betyder att man går för fort fram, välj ut en sort och ge ca en tesked då och då och fyrs in ca halva tetran så det inte blir dåligt.
När jag gjort så har mina katter som ätit torrfoder hos uppfödare/f.d ägare slutat spruta diaree och fått finare päls.

Jag vågar inte uttala mig om varför orijen har sånt inehåll, men jag skulle chansa på att en del av de "udda" ingredienserna är det som kan tänkas finnas i bytesdjuren. Det viktiga är att se till att det inte tar över kötthalten.
Mina äter orijen nu pga att jag har katter i olika åldrar och orijens foder funkar för katter i alla åldrar. Tanke på hur mina katter mår av torrfodret kan jag rekomendera det. Men jag kommer när mina yngre katter är äldre gå över till Porta 21. En kompis katter äter det och är jätte fina i päls o.s.v Det är även billiagre än Orijen :)

Jag skulle sluta med "fri tillgång" som det låter som att dina katter får. jag vet ju inte hur stora skålar du har heller. Men det låter mycket. Väg dina katter och dosera maten efter dess vikt, är det väldigt överviktiga ge något mindre som är anpassat efter den vikt dom bör ha.

pebb
0

Jag testade bara en eftersom jag fick en sån reaktion, även på den yngsta som annars har kunnat äta allt utan att bli dålig, jag har helt enkelt inte vågat ge den igen. När dom får så brukar jag ge Sheba och det är inga problem. Ska jag däremot börja ge dem mer blötmat så vill jag ju ha lite större förpackningar eftersom det blir så hysteriskt dyrt annars.

Anledningen till att jag har fri tillgång är för att den yngsta ska kunna äta när hon vill och för att den äldsta hetsäter annars och sedan spyr. Jag har en sån bricka med plastskålar på om du vet vilken typ jag menar.

IceJossan
0

Kommer du ihåg vilken sort det var du köpte? Jag vet katter som spyr av mat med kycling i, andra med sånt med fisk i.

Visst är torrfoder behändigt, men det är svårt att få katter att gå ner i vikt på det. Köp en spannmålsfri sort i så fall, men de innehåller nästan alltid potatis eller annat som ändå inte gör nytta för katten (men åtminston inte spannmål).

Blötmat innehåller ju bara det katten behöver, och många har lyckats få ner sina katter i vikt av att bara ge blötmat. Jag hade en fet jourkatt som började gå ner i vikt bra under de få månader hon bodde hos mig. Hon fick till en början endast blötmat, sedan även Porta 21 Sensible som är ett spannmålsfritt torrfoder och det åt hon och gick ner i vikt på tills hon flytade till katthemmet där hon fick fri tillgång till lite av varje, där blev hon ännu fetare.

Blötmat får man servera då och då, man kommer in i rutinerna på hur man ska utfodra missarna så att de har när de behöver. Om man vet innan att man blir borta väldigt länge en dag kan man just den dagen ställa fram torrfoder.

pebb
0

Det var vilt.

Jag ska köpa Orijen, men det är ju så enkelt att ekonmin inte tillåter att jag slänger den maten jag har utan dom får äta upp den också.

När jag jobbar så är jag hemifrån ca 5.30-17.30 vilket jag tycker är för lång tid för dem att vara utan mat, men jag skulle ju kunna ställa fram en begränsad mängd under dagen som jag tar bort när jag kommer hem. Det dumma är att jag då inte är säker på om alla 3 katterna har fått någon mat. Fast dom får ju iaf så jag ser det om jag ger blötmat på morgon och under kvällen.

Hur är det med det här att dom får sämre tänder om de bara äter blötmat?

noir
0

Ett tips om man har en lite tajtare ekonomi och vill köppa stor pack av ett foder så kan man räkna ut dagskostnaden och lägga undan, sen när det är dags att köpa har man pengarna och det känns inte jobbigt. Så gör mn svägerska.

Nej, lika för torrfoder och blötmat. Vissa borstar sina katterständer och jag gör en rå kycklingvinge som katterna tuggar på. och det är bara träning för musklerna i käken och bra för kattens tänder. Folk som helbarfar sina katter har sällan problem med kattens tänder

AgnetaB
0

Kan du inte ge blötmat när du är hemma o ställa fram torrfoder när du går.Det tycker jag är bäst.

pebb
0

#12 Jo det var så jag också funderade nu.

Hur mycket blötmat ska dom eg ha? När jag ger dem sheba så delar jag en sån burk på 6 portioner så det räcker 2 gånger till mina 3 katter, men då är det ju bara som lite extra och bara en gång om dan. Tänkte att jag köper Mjau eftersom det är lätt att få tag på, vet inte om det spelar någon roll vilket märke jag tar?

noir
0

Mjau/bozita tycker jag är bäst. Men i början bara nån tesked då och då. Sen ökar du i den takt så magarna hänger med. Brukar köpa samma smak när jag ska fasa in en ny katt. Sen finns det en mått tabell på deras hemsida men jag ger ca en matsked per portion/katt.
De finns risk för att dom inte äter upp annars och då får man slänga i onödan.

Ett annt tips då en förpackning bara ska vara uppe ca 2 dagar är att dela tetran i två och lägga in i frysen. Den andra halvan i matlåda i kylen. Sen tar du bara fram teran som är i frysen kvällen innan.

pebb
0

På tex helgen när jag är hemma hela dagarna, hur ofta bör de ha blötmat då?

noir
0

beror ju på, jag ger 2-3 gånger och ca 1 matsked per portion.
Mina katter säger oftast till om dom är hungriga

AgnetaB
0

Menar du sheba i storlek 100gr?

Jag skulle dela den på 2 vid ett tillfälle till mina(Sibirer) som är 5mån o 10mån o ej tjocka.

Typ 2 ggr/v ger jag dem grytbitar av nöt/fläsk , 2 ggr/v får de varsitt kycklinghjärta, 2 ggr/v får de köttfärs, 2ggr/v kyckling o resten blir olika sorters blötmat(som de äter) .Försöker få i dem Mjau(som de ej gillar speciellt), Sheba , RC,  Gourmet mm. De får blötmat flera gånger om dagen o resten torrfoder så magen är van om jag åker iväg.

Jag vet ej om detta är bra men försöker ge lite varierat.

[Em_I_Am]
0

Är i foderbytartagen och sneglar på Porta 21… (Haft orijen + mjukmat länge). Det ser bra ut förutom magnesiumhalten. Är den inte väldans hög?

noir
0

#18 Det jag hört om magnesiumhalten är att den inte alls övestiger halten som finns i bytesdjur om det var en katt som fånga sin mat själv. Men sen skulle jag aldrig bara ge torrfoder. men det verkar ju inte du heller, så blöt mat och porta 21 kan säkert funka fint. Min kompis som prövat porta 21 är jätte nöjd!
Porta 21 blötmat har jag provat, kyckling, mina katter var galna i det! :)

[Em_I_Am]
0

Ok det låter bra. Det är väl bara det o Orijen som inte innehåller massa spannmål o skit. Vägrar RC, Hill's o annat som är skitmat men som kostar röv. (Ursäkta språket).

noir
0

#20 håller med dig helt, sitter nu med en sjuk katt som sprutlackerar ena kattlådan och spyr flera gånger per dag för att hon norpar åt sig någon bit RC från min foderkatts mat. Han måste äta RC kattunge foder ett tag till utblandat med orijen. Blötfoder lackerar han av också så tar den övergången senare när torrfodret är OK.
Men min lilla tös går på svält idag och sen ska hon få kokt kyckling.
Blir så orolig när hon mår så dåligt. Lika dant om hon får i sig Hills.
Folk brukar säga att jag har förutfattade meningar, säga att jag smutskastar ett bra foder och att deras djur absolut inte mår dåligt av hills och RC.
Men mina katter gör det, den ena, som spyr och bajsar, den andra som fiser och hulkar och en tredje som blir små tjock… bra foder? Nej inte i min värld iaf. De flesta i min vänkrets har spy katter som går på RC. När jag får dom att byta så slutar deras aktter att spy… undrar varför? ;)

[Em_I_Am]
0

Usch stackars liten. Tur du är insatt o kan hjälpa henne. De där små drabbas så fort av uttorkning om man inte passar det där med kräkandet o diarrén.

Visst, det går kanske att ge vissa katter RC o Hills. Men jag tycker att det är ganska enkelt att förstå varför det inte är bra foder genom att tänka på vad katter egentligen är skapta för att äta: KÖTT. Bara kött. De är inte som vi som kan äta kött, spannmål, grönsaker osv. Katten äter bara kött och någon gång äter de gräs. Inte för att de behöver utan för att spy. Tycker inte det krävs något geni för att läsa på innehållsförteckningen på fodret o inse att en låg kötthalt o massa spannmål då inte är bra alls….

Värre är väl alla veterinärer som rekommenderar o säljer Hill's o RC. De utbildas av tex RC. Men som veterinär borde man veta bättre o sätta sig in i kattens näringsbehov och matsmältning och rekommendera sånt som åtminstone är någorlunda hälsosamt och skita i de stora fodertillverkarna. Tragiskt. RC är patetiska med sina foder för varje ras osv. Inget bra alls. Bara säljknep. Vet inte en enda Sphynx som har mått bra av deras Sphynxfoder.

Jag hade gärna BARFAT men har inte möjlighet. Utan körkort och med en sjukdom som göra att jag inte kan röra mig så bra kan jag inte ta mig ut till de lite billigare varuhusen här i stan. Stadsbussar är bara att glömma i den här hålan tyvärr. Hade jag kunnat komplettera med Barf-korvar så hade det nog kunnat funka. Men det säljs inte här och jag har inte heller hittat ett företag som levererar hit heller. Men mjau är hyfsat. Det o detta torrfodret hoppas jag kan funka någorlunda. Orijen har jag haft länge men har råkat ut för något jag först trodde va inbillning. Katterna kunde vara hur fina som helst i magen. Så öppnade jag en ny säck o katterna sket knäck hela den säcken ut. Sen blev de bra och höll sig bra flera säckar igenom. Sen samma sak igen med en nyöppnad säck. Samma foder, samma innehåll o innan utgånget datum. Trodde de fått i sig något annat de inte tålde men gav dom verkligen inget annat en tid för att testa. Samma sak. Så började vi på ett Sphynxforum prata om detta och fler hade haft exakt samma problem! Jätte konstigt. Men jag rekommenderar fortfarande Orijen till folk som frågar. Som sagt är det inte så många foder som har så bra köttinnehåll.

noir
0

Oj nästa gång du får en skita knäck säck kanske du ska reklamera den och så kanske du kan få en ny?

Nej jag undrar även hur veterinär kan rekomendera deras foder, spciellt till sjuka katter? Hur kan man göra så som veterinär?
Sist jag var hos veterinären var det en sjukt tjock katt som behövde banta och de gav hills (om jag minns rätt, kan varit rc) nått foder iaf som bantar ner katter. Jag hade lust att bra skrika STOP! och säga att hon skulle köra barf/blötmat tills katten nått en normal vikt, inte en massa torrfoder och speiciellt inte foder med sån hög kolhydrat halt! :/

[Em_I_Am]
0

Jo, men nu har det hänt med tre säckar o det är så bökigt att hålla på att skicka. Ingen butik säljer det här så jag får köpa från foderbilen. Hade varit lätt fixat om man hade butik att vända sig till. Jag bor verkligen på fel ställe i detta land. Vi har inget här haha. Men synd att inte foderbilen har porta 21. Får skicka efter från Bromma zoomarknad så kommer DHL med det :P

noir
0

Ja visst. Men jag skulle rekomendera dig att böjra köpa ifrån Zooplus.com om du ändå beställer hem allt. Jag beställer alla katttillbehör där ifrån och i storpack och man tjänar hundralappar på det! :D

[Em_I_Am]
0

Ooooh tack för tipset! Ska genast kolla in :D

noir
0

Gör det, jag är jätte nöjd!
mitt katträd, atlas, kostade ca 700kr
och sen några dagar senare ser jag samma träd hos en djuraffär som säljer den för +2000kr. Då kändes mitt val av katträd och inköpsställe extra härligt.

[Em_I_Am]
0

Herregud vad billigt det är! Fraktfritt om man handlar för strax över 700kr och gör man inte det betalar man 73 spänn i frakt.

Bara ett exempel… Minou kattbädd (igloo) kostar där 184 kr. Hos Swecat kostar exakt samma bädd 399 kr Förvånad

Drinkwell vattenfontän kostar 369 kr och hos Swecat kostar samma 549 kr.

Några exempel på lite "exklusivare" träd: Banana-Leaf Cat Tree Paradise kostar 1657 kr där och exakt samma hos Swecat kostar 3195 kr.

Det är ju sjukt!!

Här ska handlas *galen vill-ha blick* ;)

noir
0

Jag säger ju det! skulle väll säga att det är fraktfritt strax över 600kr
men köper man storpack som jag, jag köper mat, sand, och nån leksak eller så för ca 3 månander då får man fri frakt och får det hem till dörren (om man inte har en lat brevbärare som hävdar att den försökt nå än, fasr han inte har det, men mina paket väger en hel del och jag har inte någon hiss, 3 trappor :D)

och under dessa tre månander har man då inge direkt kattutgifter :D
fast jag har ju ett "kattkonto så det rullar på.

Sen får man ju poäng för varje euro man handlar för (om jag minns rätt) och när man handlat ett par gånger har man ju komit upp i en bra nivå för att få gratis saker :)

Sophey
0

Kom ihag att titta runt bland samtliga zooplus sidor (.de .dk .com mm) da de har olika erbjudanden och olika frakt kostnader samt olika priser.

Medarbetare på matlust

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#25 Finns inte sidan på svenska?

noir
0

#30 det där visste inte jag!! Förvånad

Sophey
0

#32 Hi hi nu vet du ;) Jag har for mig att danska zooplus har lagst frakt

Medarbetare på matlust

[Em_I_Am]
0

Ok. Ja frakten från danmark blir tex billigare och man får fritt om man kommer över 475 kr bara. Kanske inte samma utbud (har inte tittat så noga) men det kan helt klart löna sig att kika runt lite tror jag :)