Allergivänliga(re) raser?
Hej på er! Har letat runt lite på sidan efter artikel eller tidigare fråga om detta men hittar inget så: Vilka kattraser anses vara mer allergivänliga?
Sambons pappa är allergisk och vore ju trevligt om han kunde komma och hälsa på trots att vi skaffar katt.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det är jätte induviduellt. Det ni kan göra att att söka runt efter raser som ni tycker om och ni skulle vilja ha och sen kontakat uppfödare i er närhet och fråga om ni får komma och prov nosa och då ta med din sambos pappa. Även fast han tål katterna hos den uppfödaren betyder det dock inte nödvändigtvis att han kommer tåla er eventuellt blivande katt.
Men för att dra ett exempel så säger många att Cornish rec är allergivänliga och det finns uppfödare som lägger upp anonser på blocket och liknade där de skriver de också (vilket jag personligen tycker är fel). Jag har kattallergi men vet om att visa individer (träffat mest huskatter) funkar jätte bra och andra sämre men jag testade med en vuxen COrnish rex och det gick jätte bra för min allergi och idag har jag tre stycken. Men min sambos kompis som inte har direkt allergi mot katt kan inte ens gå in i våran lägenhet utan att ögonoch näsa rinner.
Min mamma kan ta allergi tabblet innan och vara här men utan allergi tabletten skulle hon nog inte kunna var här länge alls. Då har hon vårdnaden om mina två huskatter, var av en jag själv inte tål.
Som du märker är allergi väldigt invecklat och jag tror lösningen på ert problem är att sammla raser ni är intresseade av, ta med svärfar och prov nosa och sen ladda upp med allerigtabletter i skåpet som kan kan få när han kommer på besök.
Lycka till!
Dom som har allergi i sambons släkt tål devon och cornish bättre än andra katter. Dock går det bara bra under en begränsad tid och katterna får inte vara och klättra på dom. Så det är aldrig någon garanti, och så beror nog mycket hur allergisk han är.
Det beror också på vad hos katt man är allergisk mot. Man kan vara allergisk mot päls, hud o tom saliv. Saliv har ju alla katter liksom. :P
Men man säger ofta att rexkatter, nakenkatter o sibirisk katt KAN vara lite allergivänligare. Men några garantier finns absolut inte. Läste om en undersökning som visade att ljusa katter dessutom skulle vara lite skonsammare då de inte avsöndrar lika mycket allergena grejjer. Men det vet jag inte om det är "hittepå".
Är han inte väldigt allergisk kankse det funkar med en av raserna ovan. Att dammsuga ordentligt o torka av innan han kommer på besök samt hålla katten instängd kan funka. Har han provat tabletter?
Man ska vara försiktig med att kalla vissa raser för allergivänliga katter. Det är inte så. Det finns inga katter man som allergiker garanterat inte reagerar mot. Sen är det så att en provnosning inte är så mycket värt heller tyvärr. Det kan gå bra under provnosningen. Det kan också gå bra i flera månader när man väl fått hem katten. Men sen kan man plötsligt börja reagera kraftigt. Vet såååå många allergiker som köper Sphynx o säger att det går superbra o att de rekommenderar rasen till alla allergiker. Sen ligger katten på blocket efter några månader för de har börjat reagera iaf. Ska jag föda upp kommer jag därför tyvärr inte sälja till allergiker.
Jag kan ha cornish, jag är allergisk mot saliven :)
Så det är ju inte saliven i sig utan vad saliven, huden o.s.v har får allergener och vilken mängd. o.s.v
Min bror har allergi mot katter men han tål våra devon rex katter Kanon :)
Sibirisk katt som jag har sägs också vara allergivänlig då flera som är allergiker har dem. Finns ju hem man kan få vara på besök i någon timma o prova tex.Man kanske kan få med sig en filt hem el så också.
Jo så är det noir. Men bara för att man klarar en provsniffning på någon timme gör det inte säkert att skaffa katt. Jag vet inte… Är väl mest bara trött på alla katter som ligger ute på annons pga ägare som är allergiska. Men det är nog något många skyller på också när de helt enkelt bara tröttnat.
Hade jag varit allergisk hade jag försökt komma till uppfödaren vid ett flertal tillfällen. Ta hem en filt som någon sa. Sedan om allt gått bra så lågt kanske man kan få ha katten på prov någon månad. Ändå är det inga garantier men det är det väl aldrig. Jag kan bli allergisk imorgon fastän jag haft katter o tålt dom i hela mitt liv. Nu hoppas jag verkligen att det inte kommer att hända för jag får nog vara nära döden innan jag ger upp mina katter :P
#7 jag förespråkar inte ett provsniff och sen köra på. utan man får ju gå flera gånger och ta sova på örngott som katter andvänt och låna hem katt innan, speceillt om katten ska bo med en allergiket. Personligen när jag skulle testa så hade jag en katt här i en månand innan vi kunde se om det var nått för oss eller inte.
Samtidigt är det ju ingen allergiker i hemmet och då är det ju mer upp till dom, bara för att svärfar är allergisk kan man ju inte omplacera en katt man köpt, då tycker jag man inte borde ha katt alls. Aldeles för riskablet för den oslyldiga katten som bara önsker ett livslångt och gott hem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur är det letar ni katt eller letar ni hund? Sätt Er ner o prata igenom jag säger som inne på hundar.ifokus djurköp ska vara väl inplanerat man skaffar inte ett djur bara för att man vill ha något. Utan man ska vara helt inspikad på vilket djur man skaffar o sen planerar man in det djuret eftersom man ska leva förhoppningsvis i mååååååånga år med det.
Tack för alla svar!!
#9 Jag lovar att vi inte köper djur utan att tänka igenom det, jag bara kollar av alternativ! För det är väl det man ska innan man bestämmer sig? ;)
Min svärfar har tabletter, sa lite i förbifarten att han får passa på att vara hos oss mycket nu eftersom vi förhoppningsvis skaffar ett djur snart, och då svarade han med att då får han väl ta tabletter då.
Tänker inte ta vilket katt som hellst, vill dessutom ta från katthem eller liknande men kollade raser just pga svärfar. Om det är varierande från individ till individ får vi väl helt enkelt bestämma oss och så får han hälsa på om han vill! Det är ju inte långt mellan oss nu så vi kan ju gå över till dem istället om det är så.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
10 Jag tor ärligt att en katt kan passa er bättre iaf än en hund.
Låter bra att ni funderar ut passande ras kanske har hör att det ska finnas några mer allergivänligare raser hmm just nu står det helt stilla men en långhårig ras kanske var sibirisk katt ska spana lite på det var nämligen en 2årig honkatt på blocket som leta nytt hem o där ståg lite om detta, plus att de hade en hemsida. (katten är någ såld nu tyvärr)
Lycka till med kattletandet iaf :)
Vi har haft flera provsniffare hos oss och om du bor i närheten av Göteborg så är du välkommen. Vi har fyra cornishar och en sphynx. Vi bor mitt i Göteborg. Skicka ett PM om du vill veta mer :-)
Jag rekommenderar alltid att man tar med sig ett örngott som mina katter kan sova på och som man kan hämta efter en dag eller två och sedan sova på själv och känna efter hur det går. Detta kan man upprepa flera gånger.
-- Eternity is a very long time --