Mjäl?
Kan katter ha mjäl?
När jag kammar två av mina katter så ramlar det ut vita korn. Har kollat och det ser inte ut som ägg och kollat i pälsen och ser inga löss. Dom kliar sig inte heller mer än vanligt.
Om det är mjäl, vad kan man göra då? Finns det något schampo?
Om det är mjäl, så varför sker detta?
Vad ger du för foder?

ett som våran veterinär har rekommenderat. vet inte vad det heter (slängt påsen och har maten i en tunna) men den är för mer motstånd etc

på djursjukhuset
fast det funkar på mina andra två, men alla är ju olika :-)

varför skulle det inte vara de? har någon dött eller blivit allvarligt sjuk? vad baserar du detta uttalande på?
tänkler bara på om detta skulle vara vanligt så skulle det ju för eller senare komma fram till veterinärerna och ALLA kan ju inte rekommendera med flit dåligt foder till katter
Det ar fakta helt enkelt.
Det som deras foder ar baserat pa ar spannmal och protein kallan i deras foder ar kottmjol.
Du kan tro och tanka lite vad du vill men nu ar de flesta foder som veterinarer rekomenderar inte bra helt enkelt. Bara for att ett foder helt enkelt inte ar bra behover inte en katt do eller bli allvarligt sjuk av det utan det ar ren fakta att dessa foder inte ar bra for katter och det finns ingenting att prata om nar det kommer till en punkten.
Medarbetare på matlust

Du får också tro vad du vill och det är bra med andras råd.
Men jag ska absolut prata med min veterinär. För mig är det samma sak som konstultera en läkare eller en expert inom området man själv har problem med.
Men det är bra att bolla idéer på forum.
Det jag undrar är bara vad du menar med "det är fakta helt enkelt". Finns det rapporter, har du hört eller läst det av flera? För att det drabbar några så behöver det inte drabba alla.

För om det är fel på det och det är fakta att det är dålig så är det ju extremt konstigt då mina andra katter inte har mjäl. jag menar då det verkar vara ett återkommande problem? :-)
jag ser på dina inlägg att du inte vill prata om det här mer och det är okej, jag vill bara säga min åsikt och min tankar.
Sen om jag följer råd av någon jag inte känner det är en helt annan sak.
Som sagt vill bara bolla lite idéer
Katter är ju 100% köttätare och foder som veterinären säljer innehåller för mycket spannmål. Många veterinärer säljer royal canin så vi kan ta royal canin young male som exempel
Köttmjöl (fågel), Majs, Vetegluten[1], Ris, Vegetabilisk fiber, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Animaliska fetter, Mineraler, Cikoriamassa, Fiskolja, Natriumfosfat, Sojaolja, Frukto-oligosackarider, DL-methionin, Psylliumskal och frön, L-lysin, Äggpulver, Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin
fn1. ***L.I.P: Protein som valts ut tack vare sin utmärkta upptagningsförmåga
Ingrediens 2, 3, 4, 5 och 6 är inte bra för ett djur som är 100% köttätare. Katter gör inget med kolhydrater, bara går upp i vikt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har last igenom mina inlagg och ber om ursakt over att jag vart lite otrevlig.
Jag och bekanta och ett flertal andra har haft problem med just mjall hos katter vid anvande av deras foder sa det forvanar mig inte om det ar fodret om sett till att din katt har mjall. Det med att dina andra katter inte har paverkats kan bero pa en hel dros med anledningar men alla katter paverkas olika av olika saker eller kanske det hander dom senare an din ena katt.
Ja alltsa, jag maste saga att foder sorterna hos veterinaren innehaller inte nagot socker eller annat onodigt och de har inte allt for mycket ingredienser vilket jag anser ar bra men mangden av deras foder ar baserade pa spannmal och proteinkallan hos mangden av deras foder ar majsglutenmjöl, sojabönsmjöl och kottmjol fran olika djur.
En katt ar ett rovdjur vars foda ar baserat pa kott medans veterinarens foder ar baserat pa spannmal, nagonting som en katts kropp inte ens kan tillgodose. Deras foder rekomendationer ar lite fel den ocksa till exempel foresprakar de om att man ska ge en overviktig katt ett foder som inte innehaller varken kott eller fett men som veterinar om nagon bor man veta att det ar just spannmal och allt annat onodigt som gor katter tjocka.
En annan grej med veterinarer ar att de ofta sager att en katt maste ata torrfoder for att ha fina tander, nagonting som ar helt fel eftersom torrfoder oftast ser till att djur faktist far tandsten och annat istallet.
Jag har sjalv gjort liknande beslut att lita helt pa veterinaren, det ar normalt, de ar ju kompitenta och vet bast och inte nog med det har de studerat lange inom just dessa saker. Jag menar inte att alla veterinarer ar inkompitenta och inte vet nagonting over huvudtaget utan det finns en hel del bra veterinarer ocksa men de flesta har antigen forlegad information eller lart sig helt fel helt enkelt.
Det finns valdigt manga veterinarer som ar i princip som vandrande reklamstolpar nar det kommer till deras foder.
Medarbetare på matlust
12. En vaninna till mig blev rekomenderad ett foder med det har innehallet till hennes katt som var riktigt allergisk mot spannmal och ris av hennes veterinar.
- Spannmål, vegetabiliska proteinextrakt, kött och animaliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, cellulosa pulver. proteinkällor: hydrolyserad kycklinglever, risproteinkoncentrat. kohydratkällor: grovmalt ris
Medarbetare på matlust

#13. Det är okej.
Men okej nu förstår jag lite bättre vad du menar. Det där som din vännina blev rekommendera, är det något speciellt märke eller skulle hon leta efter dom ingredienserna?
Vilka är bra och köttrika produkter?
15. Det fodret som min vaninna blev rekomenderat ar ett av veterinarens foder som veterinaren tyckte passa for hennes katt.
Hennes katt var allergisk mot bade spannmal och ris och detta foder som veterinaren rekomenderade ar baserat pa just spannmal och ris.
Hur menar du med kottrika produkter?
Medarbetare på matlust
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#15 Blöttfoder (kommer inte ihåg vilket/vilka märken som vart bäst) är bäst efter barf.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#16 Aha.
Menar vilket torr foder är bäst, om man ser till kött mängden
#17 barf?

#20 ska kolla efter dom. antar att dom kanske finns på typ djurmagazinet?
jaha :)

#22, känslig som i allergisk? alla mina katter slukar fisk :)