Otrevlig ton
Jag blir alldeles bedrövad när jag läser vilken ton ni har emot varandra på den här sidan. Själv har jag tagit en paus härifrån och när jag kommer tillbaka börjar jag förstå varför. Jag har många gånger fått goda råd här så det känns trist att det nu solkas ner av ständiga påhopp om kastreringar och om katterna ska vara ute eller inne och hur mycket sällskap de kan tänkas behöva. Det är inte nödvändigt att i varenda tråd få folk att må dåligt eller tala om hur dåliga de är. Grymt opedagogiskt och gör antagligen att man reagerar på motsatt sätt.
Har katten ett beteende man vill försöka bli av med hjälper det inte när folk säger att man är dum i huvudet som skaffar katt för det måste man ju förstå att sådana kan katter vara. Blir katten sjuk så är det inte alltid lätt att få tag i veterinär på direkten och alla kan inte åka långt för att fixa det omedelbart. Jag har själv suttit i telefonen ett antal timmar och letat veterinär för att få min kanin kastrerad.
Jag förstår att man blir engagerad men ibalnd kan det vara bra att tagga ner lite och inte dra för hastade slutsatser.
När jag kollade in här idag hade jag en fråga om min kattunge men jag vet inte om jag är så sugen på att ställa den nu…
Jag håller med… :(
Har inte sett något liknande på nån annan iFokus sajt, och det är alltid samma sorters "påhopp" av samma medlemmar, i stort sett.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan till viss del hålla med er. Berättar man på ett trevligt sätt så är chansen större att man tar till sig tipsen. Men samtidigt tycker jag inte det ska behöva "daltas". Vi är (säkert nästan alla) vuxna människor som tål att inte hela tiden strykas medhårs. Är något väldigt tokigt så tycker jag att man ska kunna säga det (på ett trevligt sätt!!). Sen är det ju alltid så när man skriver att tonen kan uppfattas som hårdare än vad den egentligen är. Det är många här inne som lagt ner oerhört mycket tid och pengar på hemlösa katter. Sen kommer det någon här som låter sin hona gå ute okastrerad för att h*n kanske inte orkar/vill kastrera och anser att honkatten ska få en kull innan ev kastrering. Då kan jag förstå att många blir upprörda och reagerar. Det här med inne/utekatter, kastrering mm är känsliga ämnen och kommer säkert alltid vara det. Sen finns det många här inne som tagit åt sig det som ni anser är "påhopp" och faktiskt kastrerat (om det nu handlat om det). Jag personligen tycker jag att ni överreagerar en aning men tycker absolut att personliga påhopp och ren otrevlighet är onödigt!
#3- Jag syftar inte på frågan huskatt vs raskatt, kastrering eller inte. Snarare har jag upplevt att det är väldigt många olika åsikter här och alla verkar vara så insnöade på SITT sätt att ha katt på. Gör man si är man en dålig kattmatte och gör man så är man en djurplågare.
Tycker inte att folk har rätten att döma "mig" och "min" katthållning över ett forum. Och ändå har jag varken en kull huskattsungar, en sjuk katt hemma, någon okastrerad katthona/hane eller utekatt (vilket verkar vara de största orsakerna att hacka på folk här).
Fast sen tycker jag inte att alla här är otrevliga/har en otrevlig ton. Men det är lätt att överdriva,spä på eller spekulera lite väl vilt över ett forum, där man slipper stå face mot face med den man skriver till.

#2 Vad säger de inne på Spaniel i focus om man berättar att spanieltiken är dräktig med grannens tax bara för att alla man känner vill ha en valp efter just den tiken?
Stolt ägare till tre La permer
#4 Men förhoppningsvis är ingen sämre än att man kan ändra sig. Man behöver inte vara så stolt och envis men givetvis ska man inte ändra åsikter för att någon annan inte håller med! Tycker det är bra att folk här inne ger sin syn på olika saker som rör katter, kanske kan någon tänka om, till det bättre! Tycker inte att folk "dömer" bara för att man har en åsikt.
Håller med. Läser majoriteten av det som skrivs på sidan av intresse, och blir så trött på just det du skriver. Alltid samma hets, om precis samma saker.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
#5 Någon sådan fråga har aldrig kommit upp. Men är nästan 100%säker på att det skulle vara annurlunda än om något liknande kommer upp här.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

#8 Tänk att jag tror faktiskt att du har fel där.Har själv haft en byracka.En ren tjuvparning och hjälp så illa bemött jag blev av rashundsägare.De var knappt att de pratade med mig på hundkurserna som vi gick på.
#7- Vem menar du med "Du"? :)
#10: Uttryckte mig lite otydligt, menade att jag håller med om vad TS skriver i inlägget högst upp :)
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
#9 Menar du enbart på kurserna eller menar du forum också. Jag är också rashundsägare och jag har absolut inget emot blandraser. Enda anledningen till att jag skaffar renrasiga hundar är för att jag tycker det är roligt att ställa ut. Dessutom på cockerforumet finns ett antal med cockerblandraser med och dem har inte blivit annurlunda behandlade än vi med renrasiga.
#9 Men oavsett hur du blev/blir bemött så ger det dig inte rätten att vara lika mot andra. Förstår du hur jag menar?
Det är samma sak som att säga; Ja men han slog ju henne, då får jag också göra det.
Håller med TS!
Gjorde tidigare en tråd om precis samma sak, dessvärre verkar det inte bli så mycket bättre måste jag säga. Tråkigt!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#13 Tycker du var ganska övertydlig i ditt inlägg så #9 förstår säkert vad du menar… ;) Däremot uppfattar inte alla detta som ett lika stort problem som du.
#14 Haha, jo jag märkte nu att jag inte tog bort en del saker.
Hellre övertydlig än otydlig. =)
Vad menar du med det sista?
#15 :) Med det sista menar jag att alla inte upplever detta som ett så stort problem. Jag vet att saker kan upplevas som otrevligt i "skrivande text" som egentligen inte var menat som otrevligt. Sen vet jag med att alla som verkar "hårda" här inne verkligen vill katternas bästa och menar egentligen bara väl. Även om det kan uppfattas som elakt.
#16 Ok, då förstår jag.
Jag uppfattade inte att hon menade något elakt, men jag tänkte just på det här hon skrev - hur det skulle bli inne på spaniel.ifokus om man skrev att det råkade bli en tjuvparning och att det då skulle bli kalabalik kring det. Jag tänkte bara inflika att även om det sker någon annanstans så är det ändå inte ok att det sker här (eller någon annanstans överhuvudtaget). =)
-------------------------------------------------------
Angående ändringarna till sajten så kom jag och tänka på det här, visst finns det otrevligheter men det finns även de som läser inlägg fel och i sin tur skapar otrevligheter genom missförstånd.
Jag säger inte att det blir så hela tiden, men det förekommer.
Jag skulle tro att det kan bero mycket på att man är lite som förberedd att det ska förekomma otrevligheter i den och den tråden och därmed blir man inställd på det och i sin tur faktiskt läser inläggen fel. Vilket i sin tur, skulle jag tro, orsakar missförstånd som kan spåra ur vissa gånger.
Det jag menar är att även om det finns otrevliga människor här så måste man också tänka på hur man faktiskt läser inlägg.
Uppfattar man det som otrevligt, låt någon utomstående läsa då. Då blir det neutral läsning och helt utan inställning till att det kan vara si och så.

#13 Självklart blir inte två fel ett rätt.
Vad jag ville belysa är att det är fenomenet oseriös avel som många är emot och då spelar det ingen roll vad det är man avlar på Katter,hundar,hästar eller vad som helst.
Jag skriver nästan inget här. Men jag läser mycket.
Jag har fått den känslan att alla "påhopp" eller skarpa synpunkter. Vill nog bara skrivarna den som är TS väl.
Katten är ju ett sådant djur som många skaffar utan att veta ett dugg om?
Jag känner tyvärr en personligen som har haft drös vis med katter okastrerade och skabb i öronen. När dom har blivit gamla så har den bara väntat på att dom ska dö för det är dyrt med avlivning mm.. Med denna historia så är det ingen här inne på katt iFokus!
Om man ska dra alla lite över en kant.. så har ju folk mer koll på hur en hund ska tas hand om…. "Har även hund själv"
Så man kanske kan tänka att alla vill bara väl. Men så får man ju självklart tolka allt på sitt sätt.
Det är ju som med foder. Det är ju slutligen du som väljer foder, och om du ska kastrera din katt. Om du ska para din huskatt?
Men man kommer aldrig komma ifrån allas åsikter..
Jag håller med! Jag tycker att det är väldigt tråkig ton på vissa här, nästan alltid samma människor med.
Men det bästa är nog att ignorera det. Det har jag börjat göra nu iallafall, för jag tycker att det är onödigt att lägga tid på negativa människor som bara är ute efter att ha rätt eller trycka ner folk.
#20 Jag tror inte att någon här inne är ute efter att trycka ner någon! Och negativa? Är man negativ för att man vill kattens bästa? MINA åsikter.
#21 Om vi säger nu att dessa människor är ute efter katternas bästa, så kan man skriva det på ett trevligt sätt. Vilket vissa här verkar ha problem med.
Visst, man kan välja att läsa det på ett onödigt negativt sätt, men vissa kommentarer går inte at läsa på annat än ett negativt sätt.
Och om man har hittat något fel (för kattens bästa) i dessa människor synpunkter/kommentarer, så blir man behandlad som luft.

Jag kan inte annat än hålla med. Det är verkligen ofta en tråkig och hätsk stämning här inne.
Jag är aktiv på flera andra ifokus-forum, och på inget av dom är det lika ofta dålig stämning. Bland annat är jag medlem på cockerspaniel.ifokus och har svårt att se att det skulle bli lika tråkiga kommentarer om en tjuvparning skulle råka ske. Blandraser finns det gott om, katter som hundar. Oansvariga katt- och hundägare finns det överallt - det är oftast inte de som skriver i ett forum.
Vi har olika åsikter om hur vi vill uppfostra våra hundar, katter eller barn för all del. Det betyder inte att det finns ett rätt eller fel. Kan man inte inse att det finns fler sätt att se på en sak eller kan argumentera för sin sak på ett sakligt och trevligt sätt, utan känner att man absolut måste ha rätt till vilket pris som helst eller anklaga andra människor för ditt och datt, tycker jag att det snarare visar på att man själv är omogen som person. En diskussion bör kunna föras utan att man idiotförklarar någon.
Jag kan inte annat än hålla med om TS. Jag vart medlem först på cockerspaniel.ifokus och där är det en trevlig stämning, men att tänka sog att bli medlem här och se all den här tråkiga stämningen var ju bara för tråkigt.
Man ber om hjälp och får höra man är en dålig ägare till katt? Är det det man vill höra då man ber om hjälp?
Jag till och med måste tänka på vad jag skriver innan jag kan posta ett inlägg eftersom jag inte vill bli påhoppad (erkänn hur kul kan det vara?)
Som kattägare skriver vi och ber om råd och hjälp, skriv då på ett trevligt sätt för den här sidan kan utväklas väl om man får bra tips av varandra utan att behöva känna sig som en usel matte/husse.
Jag blir bara så less på sidan snart. Ingen kommer kunna vara medlem just här snart om det fortsätter så här. Till och med jag varnar kompisar till mig om att bli medlem här (skitkul? Tror knappast det.)
Men som sagt, min åsikt är min åsikt. Jag påhoppar ingen och kommer aldrig sjunka så lågt till att göra det!
Peace out!
(kan inte stava idag visst xD)
I vissa trådar förstår jag att det blir lite "strid", vissa ämnen är onekligen upprörande och då är det svårt att hålla sig lugn.
Det som stör mig är när någon vänder sig till forumet och ber om hjälp (då menar jag inte de som frågar här för att slippa till veterinär) och blir bemött på ett hårt sätt. Alla vet vi inte allt, vi lär oss genom att fråga, men föstår att många drar sig för att fråga på detta forum.
Jag har blivit kallad djurplågare p.g.a. att jag har mina katter inne. Jag promenerar dagligen med båda, de har det jätte bra hos mig. Ägnar så mycket av min fritid åt mina älskade katter, men jag är djurplågare för att jag har katterna inne?
Jag har blivit kallad rasist för att jag har ras katter. Mina tanke när jag skaffade katt var att skaffa en ras som trivs som inne katt och ragdollen verkade som ett bra alternativ. Hade en huskatt under min uppväxt (blev 20 år) som var helt underbar, hade även en underbar huskatt som fick FIP (bara 11 månader
), vilket var bland det värsta som hänt mig. Var ett halvår sedan han fick somna in, men jag tänker på honom och saknar honom dagligen. Han älskade allt och alla, han kommer alltid fattas mig. Huskatten är för mig en juvel och kommer garanterat att skaffa fler i framtiden. Men jag är trots det rasist för att jag äger två raskatter i nuläget?
Att komma med råd, att ge människor chansen att rätta till det de gjort fel, eller inte tänkt på är en sak. Det finns sån otrolig kunskap på detta forum och d är den som gör att jag återkommer. Att slänga ur sig vad som helst är dock INTE ok och VARFÖR gå på dem som verkligen bryr sig om sina djur?
Dessutom så finns det inte alltid RÄTT och FEL, ibland måste man kunna ta till sig att alla inte gör exakt likadant, men de är inte dåliga djurägare för det.
Jag håller med. Det svåra är, i alla fall för mig, att det är så himla lätt att bli indragen och engagerad i en diskussion, och så glömmer man bort vad man pratade om från början och ibland till med att vara saklig.
Nej, min nya regel är att bara skriva om jag har något snällt att skriva.
Det känns ju skönt att det är fler som håller med. Jag tycker att detta är en enormt bra källa till kunskap annars och det finns grymt många som är duktiga på katter här inne. Med det menar jag såklart inte att jag skippar att ringa veterinären för det gör jag också men ibland kan det också vara bra att höra andras åsikter samtidigt.
Självfallet måste man kunna kritisera när folk beter sig helt fel med sina djur men det är många gånger det handlar om okunskap. För att folk ska lära sig är det bättre att berätta hur det står till utan att gå till attack och därmed också hoppas att personen ifråga kommer tillbaka med fler frågor och därmed tillskansar sig mer kunskap och blir en bättre kattägare.
Anledingen till att allt är frid och fröjd på Cockerspaniel.Fokus kan ju också bero på att det inte är vardagsmat att det hittas dumpade eller ihjälslagna valpar titt som tätt. Ett av ämnena här inne som rör upp känslor är just all denna oseriösa eller oplanerade avel av katter. Där ungarna sedan dumpas eller dränks eller vad som nu händer med dem som det inte hittas hem till.
Men jag förstår inte! :(
Vad har dumpade/mördade kattungar att göra med om jag vill ha katten ute eller inne, i sovrummet eller ej osv… :(
Jag kan också känna att det har varit väldigt dålig stämning på just det här forumet. Jag förstår att alla vill katternas bästa och "hjälpa" andra med vad dem gör fel osv, men det resulterar väldigt ofta i väldigt hårda uppläxningar och ytterst otrevligt skrivande. Särskilt i "hjärtefrågorna" Inne/utekatt, kastrering, huskattungar, köpa huskatt som kattunge, osv.
Sen upplever jag ofta att om en TS har bett om hjälp med en specifik sak och någon börjar predika om allt man ska ha gjort med sin katt för att vara "seriös", då känner 7 andra att dem också måste gripa in och läxa upp TS om exakt samma saker fast med lite andra, gärna ännu hårdare, ord.
Jag minns i något fall att TS (som var en typisk lite slarvig "bondkattsägare" som släppte ut osv) behövde råd om något och fick en rad otrevliga människor efter sig även fast h*n sa att "nu vet jag att jag borde göra allt det där, men just nu är det första problemet det här…" och sen fortsatte folk att mala på om samma saker trots att det redan varit på tapeten.
Som sagt, jag förstår att det finns otroligt engagerade människor som brinner för katternas välbefinnande, men jag tror att det mest skjuter bort folk som sökt sig hit för råd. En fortfarande saklig, men lite mindre upphetsad och anklagande ton och lite mindre upprepningar av samma sak från flera olika användare tror jag gynnar alla på forumet. :)
Den här tråden handlar väl inte om var du vill ha dina katter. Jag skrev ett exempel på varför tonen här inne många gånger blir hätsk här inne, medan det är mycket lugnare på andra forum som kanske inte har detta problem.
Jag blir helt förstörd ibland när jag ser hur vissa bemöter och hoppar på andra som kommer hit för att be om råd eller liknande…
Man sitter och anklagar folk för att vara djurplågare åt höger och vänster för problem som nästan ALLA här inne haft någon gång.
Jag ryser verkligen när jag läser vissa trådar!
Jag har ingen katt just nu men vill gärna skaffa mig en och skulle aldrig någonsin gå in och be om råd här inne så länge det ser ut som det gör.
Vissa människor borde verkligen skämmas alltså.
Sitta och slänga runt ord som djurplågare hur som helst?
Folk kommer in hit för att de är oroliga eller vill ha mer kunskap och så behandlar man dem på det sättet.
Det är något som får folk att SLUTA söka efter vettig kunskap.
Är det verkligen så vissa vill ha det? Att man inte ska våga fråga?
Jag tycker definitivt det skaparen av denna tråd säger stämmer.
Vart tog all uppmuntran och inspirerande kommentarer vägen?
Jag undrar lite hur värdarna på sidan ser på saken? Hur långt de låter diskussionerna gå innan de ingriper, hur de tycker stämningen är osv. Vore intressant med lite synvinklar därifrån. (Jag vet inte vem/vilka som är värdar, har ni redan skrivit så ber jag om ursäkt)
#34 såg imasys egna tråd nu, never mind.
Jag har haft en fråga nu i några dagar. Men känner att jag inte vill fråga. Kommer inte ihåg frågan nu heller får väl ha det så. Var inget jätteviktigt.
Det finns vissa ämnen där det är starka åsikter. Och jag tror också det är viktigt hur man läser saker. Man ser lite då och då där vissa anses otrevliga pga att det saknas smileys osv. Vet att jag själv upplevts som arg på en annan sajt, och jag var inte ens irriterad. Så man ska inte räkna med att någon är arg :) Sen finns det några få tillfällen där folk blir kallade djurplågare. Men det är trots allt inte något många slänger ur sig och det är heller inte tillåtet att göra såna påhopp. Det är synd att inte vem som helst kan anmäla inlägg, men det går åtminstone ta kontakt med Sajtvärd eller någon Medarbetare :)
Ähum..jaha???
Om jag får leka Dr Phil, så har jag en teori om ett av skälen till att det lätt blir hätsk stämning och påhopp: Många är ju engagerade i det här med hemlösa katter, men normalt sett ser man ju bara resultaten av att folk beter sig oansvarigt. Om man hittar övergivna eller misshandlade katter så vet man ju oftast inte vem det är som gjort sig skyldig till detta. Troligtvis känner man att man skulle vilja ta den personen åt sidan och säga den ett sanningens ord (för att uttrycka det milt…). När man då ser någon sitta och skriva om hur de låter bli att kastrera sina utekatter är det lätt hänt att den personen får bli måltavla för allt det där som man skulle velat säga till den där människan som var matte till de där små kattungarna som man hittade döda i skogen. Alltså, jag säger inte att det är BRA att man skäller ut någon främmande människa i ett forum, men det finns säkert psykologiska skäl bakom.
Mitt svar i #38 var riktat till #36 och inte 37 som det ser ut nu.