Etikettallmänt-kattprat
Läst 28462 ggr
jonnur
2011-09-25, 14:33

Hur länge klarar kattungen sig själv?

Hjälp, jag måste lämna min 3 månader gamla kattunge ensam över natten! Ska jobba ovanligt långt pass, åker hemifrån 18.00 och kommer hem 12.30 dagen därpå.

Det är visserligen en rätt cool kattkille, verkar mycket trygg och sover såklart massor, mellan de intensiva utbrotten av aktivitet… Han var ensam två timmar igår och hade inga problem med det, verkade ha sovit hela tiden, får inte heller vara i sovrummet under nätterna och det går också bra. Tror jag, herregud, han kanske blir alldeles knäckt, men det märks inte än i så fall!

känns hur som helst hemskt att behöva lämna honom så länge när han är så liten och ganska nyligen flyttat från mamma och syskon - men är det verkligen hemskt eller är det jag som "förmänskligar" honom?

/ångestladdad kattmatte…

Norberg90
2011-09-25, 14:36

Tycker inte det är så hemskt. Se till att kattungen har massor med mat och vatten bara !

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Josefa
2011-09-25, 15:16

En så pass liten kattunge ska inte behöva vara ensam alls!!

IceJossan
2011-09-25, 15:21

Har du ingen kompis som kan sova över?

jonnur
2011-09-25, 15:37

Tack för er respons, som vanligt går åsikterna på forumet isär ser jagFlörtSka kolla om nån kan titta till honom i alla fall, leka lite, klappa lite, mata lite… Jobbigt när man inte har något val, kan ju tyvärr inte vara hemma från jobbet för "Vård Av katt".

Josefa
2011-09-25, 15:47

Skaffa en kattkompis?

jonnur
2011-09-25, 15:58

jo, har funderat på det, man ville först lära känna den här lille killen. Fast det är nog bra med sällskap i den tomma lägenheten, han är innekatt oxå - än så länge… Jag vill gärna att katter ska få ströva fritt, men bor inte bara nära skog och mark utan otrevligt nära trafikerade vägar ocksåRynkar på näsan

[nataschaj]
2011-09-25, 16:18

Han kalrar sig på dem timmarna, inte de tt han kommer att svälta ihjäl direkt. Ända e att hälla upp vatten i stor skål, ev flera å mat. Det ända som kan hända är att han skadar sig. Men räcker ju om nån kan gå dit och se till han.'

Lycka te

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-25, 16:42

Inlägget är borttaget

[Anunnaki]
2011-09-25, 16:42

Att lämna en så  liten kattunge som alldeles nyss flyttat ifrån sin mamma och syskon får  ensam i 18,5 timmar får bara inte ske. Du måste hitta någon lösning så att katten får sällskap och då betydligt mer än att bara någon kommer förbi. Kan kattungen inte få vara hos sin mamma? Hade kattungen kommit från mig hade den varit hjärtligt välkommen tillbaka.

Det verkar på mig som att katten inte riktigt får plats i ditt liv. Du skriver att den inte får vara i ditt sovrum på nätterna och nu måste du pga arbete vara borta i 18,5 timmar. Vad är det för ras på katten? Hur länge har du haft den? Kommer ditt arbete att innebära liknande tider fler gånger?

Att det skulle vara fråga om att du förmänskligar den är det absolut inte. Kattungen kommer att bli förtvivlad allteftersom timmarna går. Risken är stor att det kommer att bli problem med katten förr eller senare, troligen relativt snart.

Erina
2011-09-25, 17:00

Mitt råd till dig är utan tvekan kattkompis. Förstår hur du tänker, då du säger att du vill lära känna den du redan har först. När jag skaffade min första katt, tänkte jag lite så. Jag hade inte tagit del av den kunskap som finns att få här. Lita på mig, det är från hjärtat det kommer. Du kommer att lära känna din kattunge ÄNNU mer, du får en lyckligare vän PLUS ett charmtroll till (vilket bara innnebär dubbel lycka). Jag är otroligt djurvän och ville såklart från början kattens bästa, men tänkte lite själviskt (tror att det är vääääldigt vanligt). Jag hade fått för mig att katten skulle ty sig till sin kompis, att det skulle bli mindre gos och lek med mig. Tvärtom, han har bara blivit mer nöjd och mellan bus med kompisen så kommer han glatt till mig. Två glada katter möter vid dörren när jag kommer hem. Jag har inte dåligt samvete för att katten behöver vara själv när jag är på jobbet. De har varann och står varann så nära, men glömmer aldrig bort matte. Jag gjorde ett misstag när jag köpte en katt, ett misstag som jag rättade till tack och lov.

Är lite nyfiken varför han inte får vara i sovrummet. Har du två katter, så kommer de nog ofta att kura ihop sig tillsammans när de sover. Tycker lite synd om den lille att han inte har någon närhet under nätterna som det är nu.

Jag önskar dig varmt lycka till med din katt (katter Flört), tro mig när jag säger att det blir dubbelt så bra!

jonnur
2011-09-25, 17:04

Hej igen!

Att jag måste vara borta så här länge hör INTE till vardagen! Och jag kanske skulle förtydligat mig gällande sovrutinen, ser att jag skrev "nätterna", hade lite bråttom under skrivandet, det skulle stått "natten". Han har nämligen sovit hos mig mestadels men fick på prov vara utanför sovrummet igår.Då stod dörren på glänt till min särbos rum (vi sover ofta separat) men katten var bara där ca 10 min, sen sov han på köksbordet av alla ställen! Kan bero på yllemössan jag råkat lägga där… Målet är att han så småningom ska klara att inte ALLTID sova i sängen, även om jag iofs tycker att det är supermysigt.

För övrigt är han en helt ljuvlig liten varelse som man verkligen inte vill lämna och självklart har jag anpassat mitt liv efter djuret men allt är inte alltid perfekt eller precis så som man skulle önska.

Tack för era engagerade tips och kommentarer!

jonnur
2011-09-25, 17:12

…och jag blir alltmer övertygad om att ytterligare en katt ska få bo här, tack för den inspirationen! Har liksom tänkt det, men inte riktigt kommit till skott än.

Jourhemmet
2011-09-25, 18:35

Klara av att inte ALLTID sova i din säng? Varför skulle den INTE få sova varje natt i din säng? Du skriver också att den "än så länge" är innekatt, jag förutsätter att den får fortsätta att vara innekatt då du även skriver att det är stora vägar runt där du bor. Självklart släpper man inte ut en katt då.

[Anunnaki]
2011-09-25, 19:35

Håller som vanligt med Jourhemmet (med få undantag).

IceJossan
2011-09-25, 21:13

#13 Det är mycket behändigt att lära kissen att man kan sova på andra ställen än i sovrummet. Vissa nätter är det helt enkelt så att det inte lämpar sig med katt i sovrummet och det vill även jag att katten ska klara. Varför MÅSTE katten få sova i sägen varje natt? Överlever den inte annars? Jag ser inte att du kan anmärka på DEN saken över huvud taget. Katten överlever, de flesta har inte mycket emot att någon gång ibland bli utstängda från sovrummet.

Jourhemmet
2011-09-25, 21:17

Nu pratar vi om en tre månaders kattunge som precis fått lämna sin mamma och syskon och som inte har något annat djur att söka trygghet hos. Jag skulle aldrig stänga ute en sån liten, jag skulle inte stänga ute någon katt öht. Här hemma är katterna som vilken familjemedlem som helst.

IceJossan
2011-09-25, 21:19

#16 De har ju testat en natt och det gick ju jättebra för katten, så jag ser inte problemet. Den hade ju tillgång till säng med sällskap i men valde ändå köksbordet.

För övrigt så håller jag med dig fullt ut, det vet du, att en katt är en familjemedlem.

[Anunnaki]
2011-09-25, 21:24

Att överleva är inte samma sak som att ha det bra! En tre månaders kattunge ska inte behöva vara ensam mer än vad den själv vill.

IceJossan
2011-09-25, 21:39

#18 Katten bör inte vara själv så länge, men det är inte det jag pratar om. Jag pratar om att katten troligen inte lider av att inte få sova i sängen någon natt då och då. Det gör den ju uppenbarligen inte eftersom det gått bra den natten de testat trots att katten hade ett sovrum att gå in i om den ville. Men den valde ju bordet istället - alltså gick det ju bra. Hade den däremot gått runt och gnytt, gömt sig eller annat så hade det varit en annan sak eftersom den då uppenbarligen inte mått bra av att vara utstängd.

Josefa
2011-09-25, 21:53

Nu är det ju ingen här inne som vet om kissen gick omkring och gnydde den natten den var utestängd från sovrummet. Utom möjligtvis TS. Om h*n nu hörde det genom den stängda dörren.

Självklart lägger sig inte katten ner och dör om den blir lämnad ensam, men ett liv ska inte bara gå ut på att överleva.

[Anunnaki]
2011-09-25, 22:03

# 19 Kattungen kan mycket väl ha sovit en stor del av natten i sängen dit den kunde komma. När jag vaknar på morgonen har jag ingen aning om hur många katter som ligger i min säng. Det kan vara alltifrån noll till sex stycken. Men vilka som kommit och gått under natten vet jag inget om.

Att lämna en så liten kattunge ensam så länge bäddar för att det blir problem längre fram och då går det inte att backa och göra på ett annat sätt.

Erina
2011-09-25, 22:44

Jag förstår inte riktigt varför det blev så stort av det här. Det är mycket tydligt att TS vill kattens bästa. H*n tog sig tid att be om råd här och har tagit dessa till sig. Låter som att TS kommer att skaffa en till katt, vilket ju är fantastiskt.

Att man har jobb och att ett jobb kan innebära mycket tid hemifrån vissa ggr (detta verkar ju inte hända ofta alls enligt TS), behöver inte betyda att man inte bör ha katt. Vore så fallet, skulle NÅGON kunna skaffa katt? Skulle det finnas hem till någon katt alls då? En katt kan leva i 20 år, hur vet vi hur våra liv ser ut då? Visst är d beklagligt att detta sker när katten är så lite gammal, men ibland så blir det så. TS säger att hon inte alls vill lämna sin kattunge så länge och ber oss om råd och hjälp, vilket jag tycker är jättebra. Ibland händer oväntade saker och när det händer gör man det bästa man kan för att ge sina djur det bästa. En katt kompis i detta fall, vilket är underbart.

TS Vore jag du, skulle jag höra mig för om någon kan sova över hos dig den natten. Sedan håller jag fast vid att det är super med en kompis :).

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-26, 09:20

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-26, 21:27

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-26, 21:57

Inlägget är borttaget

Erina
2011-09-26, 22:14

# 23 Håller med om det du skriver, allt för många skaffar katt och bryr sig inte om hur framtiden ser ut. För många så är det ett djur man kan göra sig av med om man blir less.

Detta är dock för mig inte vad tråden handlar om, TS vänder sig till oss för att hon mår dåligt över att lämna katten ensam och vill höra sig för om det kan påverka katten illa. För mig visar TS stor omtanke och jag tyckte då jag läste igenom tråden att en del glömde bort att TS vände sig till oss fö att h*n var orolig för sin katt. Bryr man sig inte, så ägnar man inte en tanke åt att katten kan fara illa. Önskar att många många fler katter kunde få hamna hos någon som bryr sig så pass att man tänker till i sådana här lägen.

Håller absolut med om det du skriver, men det är som sagt ett helt annat ämne. TS har ingen oseriös avel, TS har inte klagat om sin katt, TS har dock tydligt visat omtanke och tagit in det vi sagt.

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-09-26, 22:15

Dags att tona ner er lite i era inlägg, det är inte okej vissa inlägg mot TS. Hon har ändock valt att vända sig hit för råd så vänligen framför lämpliga råd i TREVLIGARE TON

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-26, 22:18

Inlägget är borttaget

Viccan92
2011-09-26, 23:45

Okej jag kommer svara direkt till h*n som skapade inlägget även om du kanske redan tycker att du fått svar men vad vet jag. Själv tycker jag att du borde be en kompis att sova där eftersom det är såpas lång tid. Känns lite lite att någon bara kollar till katten och ger den mat. Personen behöver ju inte vara där hela tiden utan kan komma på kvällen och åka sen på morgonen. Vi fick helt otippat kattungar för fyra veckor sedan. (Tänker inte gå närmare in på det eller ta emot massa anklagelser bara så ni vet). Alla i familjen jobbar eller går i skolan om dagarna. De två kattungarna är inne i mitt rum med sin mamma och min hund max 5 timmar om dagarna. Väldigt sällan dock. Nu har mamman börjat vara ute mer och mer och kommer inte alltid in som dem ska. Nu är min mamma hemma mycket så hon håller koll. Annars så stannar kattungarna därinne med hunden som sällskap. Och det har inte blivit något fel med dem. Snälla, gosiga och har inget emot att gå omkring själva i huset. Dessutom otroligt tillgivna mot hunden även om han inte tycker om klorna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-27, 07:58

Inlägget är borttaget

[Ninjakossan]
2011-09-27, 11:56

Har läst halva tråden och måste bara få lägga in min åsikt. Ni är flera, framförallt Jourhemmet som blir verkar bli vansinniga av att en kattunge skulle sova ensam. Anunnaki säger att det kan skapa problem längre fram. Jag vet inte, det kanske det kan, men min katt fick sova i köket som unge. Varje natt. Vi bor i en etta med ett kök och ett vardagsrum/sovrum, och det gick inte att ha henne i vardagsrummet på natten då hon blev så himla överspelt av all den yta. Vi fick inte sovit någonting de nätter vi testade att ha henne inne hos oss. Efter en tid  gick hon själv och lade sig 22 i sin korg i köket, och krafsade på dörren klockan 8, hon följde vår dygnsrytm.

Idag har hon kattlucka och får vara i hela lägenheten dygnet runt. Blir hon busig nu så går hon ut och gör av med sin energi, och när hon vill sova så sover hon i vår säng.
Hon är världens tryggaste katt. Människor runt omkring oss blir förundrade över att hon är så trygg, hon är som en blandning mellan en knäpp katt, en lojal hund och en människa.

Katter mår bra av rutiner, det viktigaste är att man är konsekvent så att den lär sig. Dåligt mår den om t.ex. jag säger ifrån när den är på bordet och min sambo inte gör det. Då förstår hon ju inte om hon får eller inte får vara där.

Man måste även tänka på att livet inte är regelbundet. Oftast har man samma rutiner, men ibland blir det undantag, och det kan en katt klara av. Katter är inte långsinta djur, den kommer inte få men för livet av att vara själv en natt, speciellt inte om TS lyckas få en vän att komma förbi och leka med den en stund. Tror att kattungen kommer kunna hitta på massa bus att göra medan han är själv!

Dessutom tycker jag att ni slänger er lite för frikostigt med ordet "djurplågeri" på detta forum. Att man inte umgås med djuret 24/7 och anpassar varenda detalj i livet efter djuret betyder inte att man är en djurplågare.

[Anunnaki]
2011-09-27, 12:20

# 31

Appropå djurplågri så gör man sig skyldig till djurplågeri om man inte tar sin katt till veterinär på en gång när man ser att något är galet med den. Alltför ofta förekommer trådar här där någon kattägare i stället för att gå till veterinär så vänder man sig hit med frågor trots att det är allvarliga tillstånd.

En del här på siten har rätt mycket kunskap om katter men om dessa skriver att det är veterinär som gäller omgående så är man dum, otrevlig mm.

Med risk för att bli kallad dum, otrevlig eller likande så ställer jag åter frågan: Varför skaffar man katt om man inte låter katten vara i hela bostaden under del av dygnet när man är hemma och sedan är på sitt arbete minst tio timmar per dag med resor inräknade.Glöm inte alla trådar om att katten kissarr på fel ställe m fl problem som jag anser bero på kattägaren och inte på katten. Alltför ofta slutar det med att man avlivar problemkatten och skaffar en ny som kissar på fel ställe ….

Har du frågat katten om h*n är en trygg katt? Vad är en trygg katt? Var har du läst att en katt behöver rutiner?

Man kan lämna en vuxen katt i 18 timmar under förutsättning att den får tillsyn minst en gång under tiden men man lämnar inte en tre månader gammal kattunge så länge. De  första veckorna som man har en kattunge bör man ta ut semester för att kunna vara hemma nästan dygnet runt. Då riskerar man inte heller att råka få ett långt arbetspass.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-27, 12:58

Inlägget är borttaget

[Norrbysa]
2011-09-27, 13:13

Nu har tråden gått väldigt Off Topic här.

För övrigt är det inte ok att direkt hoppa på någon på det sättet några av er gör, med en anklagande aggresiv ton.

Folk kommer hit för att få råd och är från början öppna för ny information och VILL faktiskt lära sig mer om katter.

Om vi bemöter dessa öppna dörrar med aggresivitet så stängs dem direkt och då når vi aldrig fram med den värdefulla information som vi här på sidan besitter.

Bemöt varanda med ödmjukhet och upplys istället för att anklaga.

*varma kramar*

Silvestris
2011-09-27, 13:17

Man kanske inte vill ha katten i hela hemmet? Får jag fråga varför katten måste ha tillgång till hela hemmet? Jag har inga katter i sovrummet pga. 1) allergi, jag vill att min kropp får vila på nätterna 2) spädbarn, jag vill inte ha katter och spädbarn i samma säng oavsett hur mysigt det ser ut.

Så, istället för 85 kvm är mina stackars två katter begränsade till 70 kvm (vilket fortfarande är större än de 63 kvm vi bodde på tidigare).

Kan ni acceptera att människor är olika? Alla sover inte bra med andra sin säng, varken människor eller andra djur. Alla vill inte ha katterna överallt. Man kanske vill kunna ha ett eget hörn med sin egen lilla oreda, där man kan få vara ifred och påta på med sitt eget? Det innebär inte att man plågar sina djur.

Är det lämpligt att lämna en kattunge ensam 18 timmar? Absolut inte och jag tror inte att frågan ens hade kommit upp om det hade gällt en valp. Kan en kattunge sova ensam på natten utan att ta skada? Antagligen, men det lär man märka. Missnöjda katter brukar göra sig hörda.

Viccan92
2011-09-27, 21:28

#30 Okej kan tänka mig att ge ett litet svar på det. Våra katter är mestadels utekatter. Vissa av dem trivs med att vara ute hela dagarna och andra vill vara mycket inne. Vi tillåter båda. Denna hona är den som älskar att vara ute mest. Hennes tidigare kull hade vi ute på våran inglasade altan som då stod öppen. Dock var det himla mycket bråk med grannkatterna eftersom hon ville skydda dem. Nu är hon mycket mer harmonisk eftersom hon vet att vi håller koll och hunden motar undan våra andra vuxan katter och dem skulle morra.

Visst vi hade kunnat tvinga henne att vara inne men hon hade vantrivts något så fruktansvärt. DET hade varit djurplågeri.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-27, 22:43

Inlägget är borttaget

Jina
2011-09-27, 22:47

TS, ibland måste man ju tyvärr lämna sina älsklingar längre än man skulle önska. Att det händer någon enstaka gång är en sak, ofta en annan. Och med tanke på att du är orolig, tycks du vara ypperlig matte.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-27, 23:12

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-28, 11:08

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-28, 12:17

Inlägget är borttaget

Erina
2011-09-28, 12:41

Oj oj oj! Man blir helt slut av att läsa denna tråden, visst handlar den om en liten kattunge som matte/husse är orolig att behöva lämna en längre tid????? Nu pekas det fingrar hit och dit och ämnet har glömts bort. Snälla visa TS respekt och starta en ny tråd om vad man får och inte får, vad man bör och inte bör göra som kattägare.

TS, jag hoppas det löser sig för dig! Enligt min åsikt så har katten haft tur att få ett hem hos dig och likaså nästa katt Flört. vill gärna att du håller oss uppdaterade om hur det går för missen och det skulle vara kul med bilder! Ignorera hårda ord och anklagelser, förstår inte varför en del valde att bemöta dig med sådana kommentarer.

Sköt om dig!

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-28, 15:07

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-28, 15:49

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-28, 17:25

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-09-28, 18:55

Inlägget är borttaget

Imasy
2011-09-28, 19:08

Nu har jag rensat tråden från allt OT prat.

Vänligen håll er till TS fråga!

Upp till toppen