Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 10401 ggr
Mely
0

Lös tand

Idag upptäckte jag att en tand hos min ena katt är lös. Hon har ätit bra och allting, så jag har inte av den anledningen misstänkt något.
Utan det var ren "tur" att jag kollade munnen på henne, jag kände på mig bara att något inte stämde. Det är en av dom tänderna dom tuggar med, det är lite rött runt om med.

Så imorgon direkt när veterinären öppnar så ska vi boka tid.
Någon som har varit hos veterinären för att dra ut en tand?
Vad har det kostat?

Finns det något jag kan göra hemma nu? Jag läste på någon sida att man kunde ge lite corsodyl på en tops. Det har jag hemma, ska jag göra det eller låta det vara? Usch, jag är jätteorolig. Sövning är ju aldrig roligt. Gråter

Har grinat en stund nu, och försöker skärpa mig. Det är ju bara en tand. Men det är ju min bebis… Flört

katterna
0

Jag har både en katt som har tand sjukdomen forl och har fått dra ut nästan alla sina tänder. Har bara 6 kvar. Sen min andra katt har paradontit på två av sina tänder. Fått rådet att borsta tänderna på hon som har paradontit. Använder istället bucacat mungel som man ger istället för att behöva borsta tänderna på dem. Priserna varierar. Oftast gör dem tandröntgen som kostar, sen själva ingreppet att dra ut dem och sövningen.

Mely
0

Okej… Tack för ditt svar. Jag har blivit superorolig för forl nu.

Kan du ge mig en liten hint om vad det har kostat?

katterna
0

För varje gång vi har kollat det så har det kollats med tandröntgen och sen utdragning av tänder och det har gått på ungefär 2000-3500 per gång. Men priserna varierar nog från veterinär klinik. Och sen beror det nog på hur många tänder som ska dras och på hur många tänder dem röntgar.

Mely
0

Det förstår jag, tack ändå för ditt svar. Ville bara ha en liten aning. Hon är värd alla pengar i världen, så det var inte det jag menade.

katterna
0

Hur gammal är din katt?

IceJossan
0

Är hon vuxen eller Kattunge/ungkatt? Vid ca 5 månaders ålder tappar katter sina mjölktänder, då kan det vara rött och irriterat och även göra ont. Det är ingenting att oroa sig för, men man kan underlätta ätandet genom att bara servera blötmat eller i alla fall blöta upp torrfodret.

Men är hon vuxen kan det vara infektion, FORL eller en olycka som kan ha orsakat den lösa tanden och det irriterade tandköttet, då behövs det åkas till veterinären snarast.

Mely
0

Hon är 7 år, eller äldre (hittekatt).

Vi ska ringa veterinären så fort dom öppnar.

katterna
0

Hur har det gått för katten?

Mely
0

Vi ska till veterinären om fyra timmar nu… Dom hade ingen tidigare tid.

katterna
0

Okej lycka till :)

Mely
0

Nu har handduken i buren varit feliway-sprayad ett tag, och snart bär det iväg…. Håll tummarna för Tussa!

Mely
0

Hon har tyvärr FORL Gråter Så vi ska dit den 26:e och ta bort lite tänder och göra rent ordentligt…

IceJossan
0

Ajdå, stackarn! :( Det är smärtsamt, men när de onda tänderna väl är borta (kan bli alla…) så blir det bra. Även om kosten måste anpassas lite.

Mely
1

Ja, det känner inte kul det här :/

Får hoppas att hon klarar av att äta torrfoder, eller lite krossat torrfoder… För hon avskyr t o m lukten av blötmat (jag har provat alla möjliga märken, inget passar prinsessan). Och uppblött torrfoder går inte heller för sig…

IceJossan
0

De flesta nyblivna tandlösa katter fortsätter att äta torrfoder, så det borde inte vara så stora problem.

katterna
0

Blöt gärna eller krossa fodret i början. Min katt som också har forl har bara ätit blötmat ett tag efter sina tand operationer, sen när hon väl mår bättre så äter hon torrfoder också. Sista operationen så togs många tänder och då kunde hon bara äta pressad blötmat och inte ens blötmat med köttbitar i. Efter drygt en vecka kunde hon äta vanlig blötmat igen och nu knaprar hon minsann på torrfoder också. Ibland lyckas hon tugga i sönder dem eller så sväljer hon dem hela. Hon har bara huggtänderna och en tand kvar i vardera kind. Men hon har väldigt kraftig forl plus kraftig tandkötts inflammation , då hon till sist kommer bli helt tandlös. Då dem andra tänderna inte iheller är så bra på henne. Men veterinären vill behålla dem tänderna på henne så länge som möjligt. Och jag bara fasar inför den dagen hon måste ta bort huggtänderna. Veterinären förklara att dem lever bra utan tänder men dem känner sig väldigt nakna utan sina huggtänder, då dem används mycket i det naturliga när dem jagar djur och sånt. Men nu lever hon bra med sina 6 tänder! Skönt iallafall att din katt har fått diagnos och slipper ha ont mer :)

katterna
0

Önskar katten all lycka till vid utdragningen av tänderna :). Den kommer må så mycket bättre när dem onda tänderna är borta :)

Mely
0

Nu ska vi snart hämta hem kissen igen… Dom var tvugna att dra sex styckern tänder nu på en gång, för att det såg så illa ut. :( och hon hade tappat några tänder innan, så dom sa att hon nu inte har så många tänder kvar.

Och dom ville ha kvar henne en timme extra för att hon tydligen var ovanligt trött. Men snart är det dags att åka…

Jag undrar bara hur det går med maten, eftersom hon vägrar blötmat…

katterna
0

Köp mousserad mjuk mat. Där är ingen gelé i det. Be att få recept på smärtstillande också. Vissa klarar det bättre än andra att äta torrfoder direkt efter! Jag fick köra på blötmat och mousse mjuk mat. Men vägrar katten mousse också så mjuk upp torrfodret. Pate kan du också köpa. Mjau tetra pack pate.

Jourhemmet
0

#18. Gjordes en tandröntgen första gången?