Lite hjälp med att välja ras..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag funderar på att köpa en till katt, runt jul/till våren. Men har lite svårt för att välja ras. Har just nu en ragdoll och en huskatt.
Funderar eventuellt på en brittisk korthår, bengal, somali eller siames. Annars blir det en till ragdoll.
Hur tycker ni dessa raser fungerar med smådjur (hamstrar, möss. sen förstår jag att bengalen kanske inte funkar så bra ihop med speciellt möss?) och barn (brukar ha syskonbarnen på besök här rätt ofta, men därimot är det barn som är snälla mott djur)?
Ni som har dessa raser, hur är dom i sitt sätt? är dom mycket för kell eller mera en katt som sitter brevid?. Sen förstår jag att det är individuellt också.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Varför skulle bengalen inte fungera med tex möss? De är ju som vilka andra katter som helst och fungerar på samma sätt som tex en huskatt skulle se musen som ett byte :P
#1 Menar att bengalen är en väldigt smidig och aktiv ras, och tror den har störe jaktlust än ex min ragdoll och huskatt. Tolka det inte fel nu
. Mina katter här hemma funkar väldigt bra med mina smådjur, och dom har nästan ingen jaktlust alls när det gäller möss och hamstrar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#2 Jag vill gärna veta hur raserna är i sitt sätt, är dom knäkatter eller sitta brevid katt ex. Vet att det är individuellt men geniellt för den rasen går jag efter. Min ragdoll var inte särkillt lik en ragdoll i början, hon var blygg, gick iväg så fort man tog på henne och ja gillar inte andra människor, inte nu för tiden heller.
Vill gärna testa på en annan ras, ändå om jag tycker om ragdoll. Men söker främt en ras som ska passa med min ragdoll, då det är hon som ska flytta med mig när jag flyttar hemifrån.
//Frida
När det gäller britter så kan jag bara att de har lika mycket jaktinstintikt som vilken katt som helst som tillåts att jaga. Jag har två stycken och de kommer ständigt hem med byten. Däremot så är de inte så viga.
Mina två är inga knäkatter men väl bredvidkatter och ligger gärna i sängen hos mig när jag sover. De är lugna och springer inte när det kommer någon utan kommer fram och hälsar på folk. Lite soffpottais är det över dem.Men det beror också på vilken färg de har. Silver och guldkatter är lite piggare.
Jag vet en som har en siames och en ragdoll. De verkar funka bra ihop :)
Smartast är ju att leta efter en katt som temperamentmässigt passar den katten som redan finns i hemmet.
Just nu lutar det åt Somali eller Siames.
//Frida