Skelögd
Om man misstänker att ens katt är skelögd och vill ta kull på den var går man och kontrollerar om den är det ? (det är en siames)
Ni får gärna skriva lite om skelögdhet och vad som gäller.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är katten skelögd ser du det själv.Är du osäker ta den till en kunnig veterinär eller bjud hem en kunnig uppfödare som håller på med maskade katter.
Det finns inget avelsförbud på skelögda katter men jag tycker inte att de har i aveln att göra.
Stolt ägare till tre La permer
Däremot måste du testa en massa annat som är obligatoriskt, dvs Fiv/felv och PRA. Hanen måste också vara testad såklart. Sen ska man helst ha stamnamn men man får registrera en kull utan stamnamn i sverak.
Och det är väl ändå väldigt vanligt att siameser är skelögda!?
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind

#3 Nej det är inte vanligt att siameser är skelögda.
För väldigt länge sen var det vanligt.Men med selektiv avel har man kommit tillrätta med det.
Så att avla på skelögda katter är att gå bakåt.
#4 Nä det var ju mest förr som det var vanligt. Håller med att det är nåt man ska avla bort från. Men ibland ser man förbi skelögdhet dör att andra kvalitéer överväger hos avelsdjuren.
Min siames är skelögd och det är jättegulligt och han verkar inte störas av det. Han blev tidigt kastrerad och är inte använd i avel. :)
#2 obligatoriskt? är det ett måste eller en rekommendation?

#6 Om du är SVERAK ansluten så är det obligatoriskt.
#7 ok, men det stod inte i #2 så det kan ju vara bra att veta. alla är inte med i sverak.

Nej men katterna löper ju fortfarande lika stor risk även om uppfödaren inte är med i SVERAK så varför chansa?
har inte sagt att man ska chansa, jag var bara nyfiken på vad regler och lagar säger. konstigare än så är det inte. det är självklart bra att tester görs, men man ska ju inte påstå att det är ett måste om det inte är ett måste, utan en rekommendation en viss skillnad.
Precis, det är inte som att sverak katter är sjukare. Det finns ingen seriös uppfödare som inte testar det grundläggande. PRA är i och för sig ingen dödlig sjukdom men den gör katten blind. Inom andra raser finns allvarliga hjärtsjukdomar som man ska testa för.
TS;
Är det inte skönt att veta att din katt och hanen är friska innan du tar kull på dem? Vem vet vad ungarna kan bära på sen, och då kanske du föralltid får leva med dåligt samvete :(
TS: Om inte annat så kan du alltid vända dig till din katts uppfödare och få råd därifrån.
#12 antagligen därför som jag fråga vart man kollar sådant?
SÅ var kollar man Fiv/felv och PRA??
Tror att man bara tar ett prov hos vet :) Men är inte säker. Har du bestämt hane än? Smartast är ju att ta en hane som redan är testad och klar :)

FIV och Felv tar du enklast hos din veterinär.
PRA kan du fixa själv tex via US Davis.
Jag hade även passat på att blodgruppera honan samtidgt som du drar blod för FIV och FeLV för att få veta om det blir en delningskull.
nej har inte bestämt något alls än eftersom hon ffr e så ung.
TS är det Siames du har? För om man nu försöker avla bort detta med skelögd så ser jag det inte så himmla seriöst att avla på en sån katt. Är förståss vad jag anser om detta.
Alltså vad är de folk inte förstår? Jag ska kolla hennes ögon, är hon skelögd eller något annat så kommer jag inte avla på henne ! Och de står längst upp att de är en siames. De är bara något jag verkligen vill men säger veteriäner att jag inte borde så gör jag såklart inte det. Har pratat med min uppfödare och hon har ev en hane till mig om min katts ögon är bra.
Men tack till er som iallafall berättat lite om ögonsjukdomarna och vart man kan kolla upp dom !

Det är en katt som jag inte skulle avla på.Inte med de där ögonen.Men det är min personliga åsikt.
Söt är hon ialla fall.
Hon är jättesöt!
Men jag tycker hon är lite väl vindögd för att vara "avelsmaterial".
jätte fin katt men ja skelögd är hon så ne inget jag heller skulle fundera på att avla på.
Konstiga är på besiktningspappret jag fick när jag köpte henne var ögonen U.A..
Allt på henne fick ua. Kan de komma med tiden , skelögdheten?

Ja skelögdheten kan komma senare.Är hon köpt som avelskatt?Vad står i kontraketet i så fall?
Nej visste inte om jag skulle ha henne som avelskatt eller inte. Men har fått tillåtelse att avla på henne när jag tittat ögonen hos en veterinär.
(om ögonen är bra såklart annars får hon bli sällskapskatt)

Som uppfödare till maskade katter så skulle jag direkt avråda dig till avel.
Men visst kan du gå till en veterinär men h*n kan ju inte göra något till eller ifrån och vissa veterinärer har noll koll när det gäller katter och kattavel.Så går du till "fel" veterinär så kan h*n råda dig att avla.
Aah okej. Jo får nog helt enkelt stå över att avla. Tråkigt nog.. Man vill ju verkligen :/

#33 Jo ibland blir det inte som man tänkt sig.Jag har kastrerat två katter utan att ta kull på dem då de inte håll måttet.
Ja tråkgit..
Men hur är de med den här "försäkringen" jag tappade namnet på nu.. Om en katt bli sjuk som inte jag kan råför alltså ååh svårt o förklara. En sjukdom som kommer från uppfödaren så att säga när man kan få pengar tillbaka. Gäller den vid såna här tillfällen?

Om det är dolda fel du menar så gäller den inte.Det här är ju ingen sjukdom.
Det här är en risk man tar när man köper en katt.
aa de va den jag mena, tack !
Nehe okej. vad är de som gäller i den försäkringen då :) kan va bra att veta
Fast på ett sätt är de ett dolt fel eftersom hon inte hade så från början men aa de är ju ingen sjukdom. Men måste bara fråga VARFÖR man inte ska avla på skelögda om de inte är någon sjukdom? Vad är de då man vill unvika med skelögdheten?
Många funderingar o tankar som ploppar upp just nu.. Ställa ut är också kört nu eller?
Fast man säljer katter som sälskapskatter pga man inte kan ge garanti att de sen håller måtten, tyvärr är det så. Vet inte hur det är med doldafel men tror inte man kan göra så himmla mycket tyvärr. Trots skelögd var hon jätte söt katt verkligen fin.
visste du ts om att katten kunde bli skelögd? om jag köpt en katt och inte fått den infon, så skulle jag ha blivit väldigt besviken. men om det däremot inte skadar katten på något vis då kan jag inte förstå varför du inte kan avla om det inte finns avelsförbud eller andra hinder finns. du gör som du vill helt enkelt, och har du uppfödaren bakom dig så är det ju bara bra.

#2´39
Nej ställa ut kan du inte göra eftersom att skelögdhet är diskvalitiserade.
Skelögdhet är ett generellt fel.Man får tex inte ställa ut en katt som är skelögd.Skulle du med gott samvete avla in en såm defekt i din ras?
Avlar man på ras där det finns maskning anser jag att man bör vara insatt i riskerna,eftersom att skelögdheten ökar hos maskade katter.
Nej jag ska inte avla på henne undra bara varför.. Och jag hade inte heller någon aning om att dom kunde bli skelögda och inte heller fått någon information.. Inte vetat något om just skelögdhet alls..

Ibland kan man inte förlita sig på att alla andra ska informera en utan man får själv söka information.
Brinner man för en ras och planerar att ebv avla inom den så måste man se till att kunna en hel del.
Hoppas att du om du bestämmer dig för att köpa en ny katt till avel har lite mer tur.
Nu vet du ju att skelögdhet kan förekomma och det kan vara läge att kolla i stamtavlan och se hur det ser ut med skelögdhet i kattens släkt.