Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1581 ggr
Britt-Inger Härdin
0

Klippa klorna

Jag undrar vad som stämmer, ska man klippa klorna på katter ? Har hört att en del klipper medan andra inte gör det. Klipper man klorna så börjar dom kloa mera för att vässa klorna. Vilket stämmer ?

[hehlenaaa]
0

Jag brukar klippa klorna på min, annars blir de så långa och fastnar överallt, och det måste vara obehagligt för henne.. Trots att hon har klösträd och hela köret :)

Oftast brukar jag bara behöva ta klorna på framtassarna, av någon konstig anledning!

mathiason
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min katt är bara inne med små promenader, men jag klipper klorna på henne. Och jag har inte märkt att hon kloar mer/mindre.

Hon klöser inte så mycket så att klorna vässas, så får hjälpa till lite =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Jourhemmet
0

Det stämmer absolut inte att katter börjar kloa mer för att man klipper dom. Ffa innekatter behöver man klippa klorna på och jag klipper mina katters klor varje till varannan vecka. Självklart har jag även massor med klösträn där dom kan få sina klösbehov tillfredsställda också.

Britt-Inger Härdin
0

Tack för svaren, då ska jag iväg och köpa en klotång. :)

Jourhemmet
0

Var mycket försiktig om du är ovan. Klipper du i pulpan så gör det fruktansvärt ont på katten plus att du måste ha ett blodstillande medel att sätta på då det blöder som attan. Klipp bara det yttersta.

EvaSe
0

Katten kloar inte för att vässa klorna utan för att dels ta bort fnas som blir när de växer och dels för att doftmarkera. /EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Britt-Inger Härdin
1

Nu har jag inhandlat en kattklotång. Ska testa att klippa klorna på henne i morgon.

Tintaglia
0

Tänk på att ta det lugnt och försiktigt första gångerna - det är så lätt att det blir fel i början och så har man ett elände sedan med en katt som vägrar klippa klorna.  Håll inte fast henne och tvinga henne inte att sitta still - verkar hon stressad så ta en enda klo till att börja med och bara yttersta spetsen. Efter nån timme eller nästa dag kan du ta nästa klo, och så vidare. Bli inte arg utan prata mjukt och berömmande med henne. En del katter tycker det är obehagligt och då måste man ju vara extra varsam medan andra accepterar kloklippningen redan från första gången.