Hur går kastrering till?
Nästa vecka ska min honkatt kastreras!
Jag får vara med under operationen om jag vill.
Hur går en kastrering av hona till? Vart går veterinären in och hur länge lär det ta ? Vad händer efter kastreringen och är det något spec jag måste tänka på? :) Många frågor!
Jag vet inte vad dom gör, men haha.. Det heter inte kastrering när det är honor. Sterilisering :)
Jo det heter kastrering :) Sterilisering var tydligen något som var vanligare förr, "innan folk visste bättre" :)
Det är kastrering om det är hanar, sterilisering om det är honor.
Samma sak när det gäller människor, hundar eller whatever.
Man kan tydligen kastera tjejer, suggor och kor. Men står ingenting om katter. Jag har ALLTID hört ordet sterilisering när det är honkatter iaf ^^
Ahja ^^
Sant man säger kastrering till både honor o hanar nu förtiden..
Finns dock inge fel i att säga sterilisering.
Men hur de går till vet jag inte. Tror dom skär ett snitt i magen o plockar ur något? Sen kommer hon få ligga på "uppvak" och de tar ett par timmar. Jag lämnade in min katt 8 på morgonen ca och fick hämta henne igen runt 16.
de du ska tänka på är att hon inte äter ett dygn innan de är dags.
Resten kommer veterinären säkert säga till dig..
Sterilisering utförs inte längre, då knippsas bara äggledarna. Katten kan inte bli dräktig men har löpbeteendet kvar. Vid kastrering så tas hela livmodern och äggledare bort. Ett litet snitt läggs längst ner på magen, 3-4 cm långt. Katten ska fasta 12 timmar innan ingreppet men får dricka vatten.
Be om självupplösande stygn då tydligen inte alla vet suturera med såna, då slipper du återbesök och förhoppningsvis tratten på huvudet. Personligen så har jag aldrig tratt på mina jour katter men det gäller då att man har koll så att dom inte är där och tvättar för mycket.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kastering och sterilisering är två helt olika saker.
Själv är jag steriliserad eftersom att jag har fått de barn jag vill ha.Men mina katter är kastrerade eftersom att jag vill inte att de ska ha kvar sina könsdrifter.
Stolt ägare till tre La permer
Kastrering gör man både av hon- och hankatter. Det vanligsate är att man går in via buken med det finns de veterinärer som gör en sk. flanksnittoperation där man går in från sidan och det är mycket smidagare för katten. Min yngsta katt är kastrerad vid en sådan och mådde jättebra efteråt.
För den som inte är klenmagad finns här en film på en honkattskastrering. Det som skiljer svenska kastreringar är att de i regel inte sker under gasnarkos utan under injektonsnarkos.
Går man tillbaks till ursprungssidan kan man även se filmer på tidiga kastreringar och jämföra ingreppen.